التهميش في الأفلام المصرية المستقلة : دراسة لفيلمي عين شمس ويوم الدين / إعداد سحرمصطفى سالم ؛ إشراف ا.د. عبد الغفار رشاد، ا.د. أمل حمادة.
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 110 صفحة . ؛ 25سم. CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- Concept of marginalization in Egyptian independent film : a study of “ Ain Shams” and Yom El Din [Added title page title]
- 791.436550962
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 03 04 M.Sc 2022 سح.ت (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029949000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | ||
Cai01.03.04.M.Sc.2022.رض.إ إشكاليات النقد الذاتي في الفكر العربي المعاصر، (1967-2003) / | Cai01.03.04.M.Sc.2022.ري.ح حماية حقوق الأقليات في ضوء أحكام القانون الدولي العام : دراسة حالة لأقلية الروهينجيا (۲۰۱۲-۲۰۲۲) / | Cai01.03.04.M.Sc.2022.زي.ب البيروقراطية وإشكاليات التغيير السياسي في مصر : | Cai01 03 04 M.Sc 2022 سح.ت التهميش في الأفلام المصرية المستقلة : دراسة لفيلمي عين شمس ويوم الدين / | Cai01.03.04.M.Sc.2022.عب.س السياسة الإسرائيلية تجاه منطقة آسيا الوسطى منذ عام 1991/ | Cai01.03.04.M.Sc.2022.عب.س السياسة الإسرائيلية تجاه منطقة آسيا الوسطى منذ عام 1991/ | Cai01.03.04.M.Sc.2022.فه.ت التنافس الأمريكي الصيني - في القارة الإفريقية : دراسة حالة (السودان) منذعام 2000م / |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 88-104.
سعت هذه الدراسة إلى التعرّف على تيار حديث نسبيا وواعد في السينما المصرية وهو السينما المستقلة، والبحث في موضوعات المهمشين كيفما تتناولها هذه الأفلام. ففي الفصل الأول من الدراسة، تم تسليط الضوء على مفهوم التهميش والمهمشين وأنواع المهمشين المختلفة، وكيف أن السينما يمكن أن تكون إحدى أدوات الاعتراف بحقوق المهمشين وتغير في أوضاعهم مستقبلا، أو على أقل تقدير إحداث حراك مجتمعي ما من أجل المطالبة بحقوقهم، كما استعرضت الدراسة بعض النماذج السينمائية المصرية والإقليمية والعالمية التي تناولت قضايا المهمشين. وفي الفصل الثاني، حاولت الدراسة إيجاد تعريف للسينما المستقلة، التي يختلف الباحثين والأكاديميين والعاملين بصناعة السينما على تعريفها. وكذلك الوقوف على سياق وتاريخ ظهورها داخل مصر والعالم، ومن ثم استعراض التحديات التي تواجه سيار السينما المستقلة في مصر. وفي خلال الفصل الثالث، ركزت بالدراسة على الفيلمين محل البحث وهما ”عين شمس” و”يوم الدين”، واستعراض أسباب اختيار هذين الفيلمين، إلى جانب تحليل محتوى الفيلمين من المنظور السيوسو-اجتماعي.
The term independent cinema is one of the most ambiguous and ambiguous cinematic terms. Which increases with the paucity or scarcity of studies or researches concerned with independent cinema in Egypt and the history of its emergence and development, not only in political studies, but even with regard to film and media studies.
Accordingly, this study attempts to develop a general, comprehensive and clear conception of the concept of independent cinema in Egypt, and to seek for this the opinions and definitions of directors and researchers of the term, whether during research or through personal interviews, as well as identifying the history of its emergence in Egypt and the challenges it faces.
The study is also primarily concerned with defining social marginalization and the conditions of the marginalized, regardless of how their issues are dealt with by independent Egyptian films; Independent Egyptian films are the most and most honest expressions of the conditions of the marginalized, for many reasons mentioned in the research, chief among them being that this category of films faces marginalization in the face of the so-called mainstream films or commercial films.
The study focused mainly on two films from this category; They are the films ”Ain Shams” and ”Youm El Din”. The reasons for choosing these two films were also mentioned during the research, and on top of these reasons is that they are two films that fall into two different eras, if we consider that the year 2011 represents a dividing line that distinguishes what comes before it from what comes after it. debt” in 2018.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.