header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على اللعب الموجه فى خفض السلوكيات النمطية لدى عينة من الاطفال الذاتويين ذوى الاداء الوظيفى المرتفع / اعداد راشا محمد طه محمود ؛ اشراف ا.د. سهير كامل احمد، ا.د. نهى محمود الزيات.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 234 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on guided play in reducing stereotyped behaviors among a sample of high functioning autistic children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: تعدالسلوكياتالنمطيةالمتكررةمنالمظاهرالمميزةللعديدمنالأطفالذوياضطرابالذاتويةوهيبمثابةأحدأوجهالقصورالبارزةالتييستطيعأنيلاحظهامنيتعاملمعهؤلاءالأطفالبسهولة، فهيعنصرأساسيفيتشخيصاضطرابالذاتويةوهيمنالسلوكياتالواضحةالتييظهرهاالعديدمنالأطفالالذاتويينوأنتلكالسلوكياتوالأنشطةوالإهتماماتالتكراريةالنمطية، التييبديهاهؤلاءالأطفالغالباماتتسمبأنهامقيده، وذاتمديضيقوأنهمعادةماتتمثلفيبعضالحركاتالمتكررةللجسم، أوحركاتغيرطبيعيةسواءبالأصابعأواليدينأوغيرذلكفهيتعيقالطفلأنيتفاعلمعالبيئةالمحيطةبه، وتعيقهفيالتفاعلمعالأشخاصالمحيطينبه، مماقديؤديالياستثارةمنحوله، كماانهاتعيقالطفلعنالتعلممنالبيئةالمحيطةوالأشخاصالمحيطين. وقديؤديهذاالسلوكأيضااليإيذاءالذاتفيقومبعضالأطفالبالإيذاءالجسديلانفسهم. فالسلوكالنمطيهوسلوكغيرمرنويتبعنمطاًواحداًمتكرراًيقومبتكرارهالطفلمراراوتكرارادونملل. ويعتبراللعبركيزةأساسيةلتطويرالجوانبالاجتماعيةواللغويةوالإدراكيةوانمعظمالأطفالالمصابينبالذاتويةيقضونحياتهمبعيداعنالناسوالأطفالاللذينيماثلونلهمفيالسنويلعبونبطريقةنمطيةفيهاكثيرمنالإستثارةالذاتيةبدونهدفوظيفي. واناحدالأهدافالأوليةللتعديلالسلوكهوزيادةقدراتالطفلفيالإختلاطواللعببطريقةتقللمنالسلوكالنمطيفيكثيرمنالحالاتيلاحظانهعندماتتحسنمهاراتاللعبوالكلاميقلالسلوكالنمطيتلقائيا. ترىالباحثةأناللعب الموجهمنالوسائلالتىيمكنناأننلجأإليهامعالطفلالذاتوىلتحسينتعبيرعنمشاعره، وأفكاره، وسلوكياته، واستخدامهاكوسيلةفعالةفىخفضالاضطراباتلديه، ولذلكيمكنتنميةمهاراتالطفلالذاتوىمنخلالالأنشطة الخاصة باللعب الموجه والتعرفعلىالسلوكياتالتىيقومبهاالطفلالذاتوى، كمايمكنالاعتمادعلىالأنشطةالموسيقيةللحدمنسلوكياتهغيرالمرغوبة. منهناجاءتهذهالدراسةفىمحاولةللكشفعناللعب الموجه لخفضالسلوكياتالنمطيةلدىعينةمنالأطفالالذاتويينذويالأداءالوظيفيالمرتفعSummary: The current research was conducted with the aim of a program based on guided play in reducing stereotypical behaviors among a sample of high functioning autistic children. The consisted of (6) children aged (5-6) years, the quasi-experimental approach was used.The research used the following tools: Stanford-Binet (fifth version) to measure intelligence, Gilliam Scale for diagnosing symptoms and severity of autism spectrum disorder, Scale of stereotypical behavior of the autistic child, the program based upon guided play prepared by the researcher. The results showed that: There are statistically significant differences between the means of ranks of the scores of autistic children in the pre and post test of the stereotypical behaviors after the application of the guided play intervention in favor of the post-measurement. The results also showed that There were no statistically significant differences between the mean ranks of the scores of autistic children in the post- and follow-up measurements of the scale of stereotypical behavior after applying the guided play intervention. the reasearcher presented some suggestion and recommendations for future studies.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2022.را.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029998000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 136-184.

تعدالسلوكياتالنمطيةالمتكررةمنالمظاهرالمميزةللعديدمنالأطفالذوياضطرابالذاتويةوهيبمثابةأحدأوجهالقصورالبارزةالتييستطيعأنيلاحظهامنيتعاملمعهؤلاءالأطفالبسهولة، فهيعنصرأساسيفيتشخيصاضطرابالذاتويةوهيمنالسلوكياتالواضحةالتييظهرهاالعديدمنالأطفالالذاتويينوأنتلكالسلوكياتوالأنشطةوالإهتماماتالتكراريةالنمطية، التييبديهاهؤلاءالأطفالغالباماتتسمبأنهامقيده، وذاتمديضيقوأنهمعادةماتتمثلفيبعضالحركاتالمتكررةللجسم، أوحركاتغيرطبيعيةسواءبالأصابعأواليدينأوغيرذلكفهيتعيقالطفلأنيتفاعلمعالبيئةالمحيطةبه، وتعيقهفيالتفاعلمعالأشخاصالمحيطينبه، مماقديؤديالياستثارةمنحوله، كماانهاتعيقالطفلعنالتعلممنالبيئةالمحيطةوالأشخاصالمحيطين. وقديؤديهذاالسلوكأيضااليإيذاءالذاتفيقومبعضالأطفالبالإيذاءالجسديلانفسهم. فالسلوكالنمطيهوسلوكغيرمرنويتبعنمطاًواحداًمتكرراًيقومبتكرارهالطفلمراراوتكرارادونملل. ويعتبراللعبركيزةأساسيةلتطويرالجوانبالاجتماعيةواللغويةوالإدراكيةوانمعظمالأطفالالمصابينبالذاتويةيقضونحياتهمبعيداعنالناسوالأطفالاللذينيماثلونلهمفيالسنويلعبونبطريقةنمطيةفيهاكثيرمنالإستثارةالذاتيةبدونهدفوظيفي. واناحدالأهدافالأوليةللتعديلالسلوكهوزيادةقدراتالطفلفيالإختلاطواللعببطريقةتقللمنالسلوكالنمطيفيكثيرمنالحالاتيلاحظانهعندماتتحسنمهاراتاللعبوالكلاميقلالسلوكالنمطيتلقائيا. ترىالباحثةأناللعب الموجهمنالوسائلالتىيمكنناأننلجأإليهامعالطفلالذاتوىلتحسينتعبيرعنمشاعره، وأفكاره، وسلوكياته، واستخدامهاكوسيلةفعالةفىخفضالاضطراباتلديه، ولذلكيمكنتنميةمهاراتالطفلالذاتوىمنخلالالأنشطة الخاصة باللعب الموجه والتعرفعلىالسلوكياتالتىيقومبهاالطفلالذاتوى، كمايمكنالاعتمادعلىالأنشطةالموسيقيةللحدمنسلوكياتهغيرالمرغوبة. منهناجاءتهذهالدراسةفىمحاولةللكشفعناللعب الموجه لخفضالسلوكياتالنمطيةلدىعينةمنالأطفالالذاتويينذويالأداءالوظيفيالمرتفع

The current research was conducted with the aim of a program based on guided play in reducing stereotypical behaviors among a sample of high functioning autistic children. The consisted of (6) children aged (5-6) years, the quasi-experimental approach was used.The research used the following tools: Stanford-Binet (fifth version) to measure intelligence, Gilliam Scale for diagnosing symptoms and severity of autism spectrum disorder, Scale of stereotypical behavior of the autistic child, the program based upon guided play prepared by the researcher. The results showed that: There are statistically significant differences between the means of ranks of the scores of autistic children in the pre and post test of the stereotypical behaviors after the application of the guided play intervention in favor of the post-measurement. The results also showed that There were no statistically significant differences between the mean ranks of the scores of autistic children in the post- and follow-up measurements of the scale of stereotypical behavior after applying the guided play intervention. the reasearcher presented some suggestion and recommendations for future studies.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.