الاستراتيجيات الاتصالية وتكتيكات حرب المعلومات واتجاهات الجمهور العربي نحوها : «تنظيم داعش – دراسة حالة» / [إعداد] سمر حسن السعيد عبد الرحمن ؛ إشراف ا.د. راسم محمد الجمال، ا.د.دينا عـــرابي.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- “Strategic communication and information warfare tactics and attitudes of the Arab public towards it” [Added title page title]
- 302.33
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.03.M.Sc.2022.سم.إ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030078000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: أوراق 151-176.
تتحدد قضية هذه الدراسة في التعرف على الإستراتيجيات الاتصالية وتكتيكات حرب المعلومات المستخدمة من قبل تنظيم داعش خلال عملية حربه المعلوماتية المنفذة في المضمون الاتصالي بمجلة «دابق» (المجلة الرسمية للتنظيم)، ومن ثَم التعرف على نتائج عملية الحرب المعلوماتية للتنظيم من خلال اتجاهات الجمهور العربي نحو مضمون مجلة دابق المنشور على المواقع عينة الدراسة، وذلك بتطبيق نموذج «دورة حياة حرب المعلومات» (The Information Warfare Lifecycle Model) الذي ينقسم إلى: (سياق الحرب – الهجوم – النتائج - رد الفعل والتفاعل)، ومن خلال تحليل مضمون المحتوي النصي لمجلة «دابق»، ويشمل 250 مادة اتصالية إلى جانب تحليل مضمون المحتوي المرئي بالمجلة، ويشمل 967 صورة، وتحليل مضمون 1085 تعليقًا للمستخدمين عبر مواقع: (الجزيرة – العربية - سي إن إن بالعربية)؛ وتوصلت الدراسة إلى أن عملية حرب المعلومات الهجومية ((corporate attack المنفذة من قبل تنظيم داعش بمضمون مجلة «دابق» تندرج لقسم حرب العمليات النفسية (Psychological operations)، والذي يهاجم عقل الجمهور للتأثير في تصوراته ودوافعه وعواطفه، عبر استخدام مجموعة من تكتيكات حرب المعلومات، ونجحت عملية الحرب المعلوماتية والخطة الاتصالية للتنظيم في الوصول للجمهور المستهدف ووضع أخبار التنظيم على أجندة أولويات الجمهور، بينما اختلفت نتائج وتأثير الحرب من موقع لآخر، فأيد مستخدمو موقع الجزيرة أفعال التنظيم، بينما عارض وهاجم مستخدمو موقعي العربية وسي إن إن أفعال التنظيم.
The Study Aims to Examine the communication strategies and information warfare tactics used by the Islamic State (Daesh Group) during its information warfare operation, which was carried out in the communication content of DABIQ Magazine -The formal magazine of the group-, then knowing the results of the group’s info warfare through the directions of Arab audience from the published content of DABIQ in the study sample’s websites, by applying the Information Warfare Lifecycle Model divides into (Warfare context – The War – attack – results – action and reaction), analyzing the texted content of DABIQ Magazine, including 250 communication articles, analyzing the visual content of the same magazine, including 967 photos, in addition to analyzing the content of 1085 users’ comments through different websites (Al-Jazeera – Al-Arabia – CNN Arabic).The study found that the corporate attack carried out by ISIL (Daesh group) with DABIQ’s content is a part of the Psychological operations war section (Psychological operations), which attacks the audience’s minds to influence their perceptions, motivations, and emotions by using a range of information warfare tactics, The information warfare operation and the communication plan of the organization succeeded in reaching the target audience and placing the group’s news on the audience’s priority agenda, while the results and impact of the war differed from website to another. The users of Al-Jazeera site supported the organization’s actions while the users’ of Al-Arabia and CNN opposed and attacked Daesh’s actions.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.