برنامج مسرحي تربوي لتنمية بعض أبعاد المواطنة لدى طفل الروضة في المملكة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030 / [إعداد] هناء عبد الله الرقيب ؛ إشراف ا.د. ابتهاج محمود طلبه، ا.د. فاطمة عبد الروؤف هاشم.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- ِAn educational theatrical program to develop some dimensions of citizenship for a kindergarten child in the kingdom of Saudi Arabia in view of vision 2030 [Added title page title]
- 372.83209531
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.02.Ph.D.2022.هن.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030094000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 200-250.
هدفت الدراسة إلى بناء والتحقق من فاعلية برنامج مسرحي تربوي لتنمية بعض أبعاد المواطنة لدى طفل الروضة في المملكة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030، وذلك على عينة من أطفال الروضة قوامها 46 طفلاً وطفلة تتراوح أعمارهم ما بين الخامسة والسادسة موزعين على مجموعتين: تجريبية وضابطة، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي وطبقت مقياس أبعاد المواطنة لطفل الروضة (من إعداد الباحثة)، وكذلك تطبيق البرنامج المسرحي لتنمية بعض أبعاد المواطنة لدى طفل الروضة (من إعداد الباحثة)، وتم تحليل البيانات باستخدام اختبار (مان وتني) Mann-Whitney))، واختبار (ويلككسون) (The Wilcoxon T)، وأسفرت النتائج عن فعالية البرنامج المسرحي الذي تم استخدامه في الدراسة الحالية لتنمية بعض مفاهيم المواطنة لدى طفل الروضة في ضوء رؤية المملكة 2030، وأثبتت صحة جميع الفروض البحثية للدراسة الحالية واهمها وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة بعد تطبيق البرنامج المسرحي لصالح المجموعة التجريبية على مقياس مفاهيم المواطنة المستخدم في الدراسة.
The study aimed to build and verify the effectiveness of an educational theater program to develop some dimensions of citizenship for a kindergarten child in the Kingdom of Saudi Arabia in the view of Vision 2030, on a sample of kindergarten children consisting of 46 boys and girls between the ages of five and six divided into two groups: experimental and control. The researcher applied the quasi-experimental approach and applied the scale of the dimensions of citizenship for the kindergarten child (prepared by the researcher), and the application of the proposed theatrical program to develop some dimensions of citizenship for the kindergarten child (prepared by the researcher), and the data was analyzed using the Mann-Whitney test, and the test of Wilcoxon (The Wilcoxon T).
The results resulted in the confirmation and importance of the effective role of the theatrical program that was used in the current study to develop some concepts of citizenship among the kindergarten child in view of the Kingdom’s vision 2030. Also these results proved the validity of all research hypotheses of the study, the most important of which is the existence of statistically significant differences between two means scores of the children of the experimental and control groups after applying the theatrical program in favor of the experimental group on the scale of citizenship concepts used in the study.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.