header
Image from OpenLibrary

Pen and paper sketching versus Digital-based tools : analysis of design thinking at the early stage of design process / Hager Gamal Abdelhady Ghita ; Ahmed Mostafa Abdelghaffar.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2022Description: 132 Pages : Illustrations ; 30 c.m + c.dContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • دراسة مقارنة بين الرسم التقليدي بالقلم والورق مقابل الرسم بالأدوات الرقمية- دراسة تحليلية لعملية التفكير التصميمي في المرحلة الأولى من عملية التصميم
Subject(s): DDC classification:
  • 620 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc.)-Cairo University - Faculty of Engineering - Architectural engineering - 2022. Summary: في بداية أي عمل إبداعي معماري ، يواجه المهندس المعماري الخوف من (وضع قلم رصاص على صفحة فارغة) ، ولا سيما عندما يكون من المفترض أن يكون عملاً إبداعيًا يحاول إثراء العالم المادي ، المناقشة الحالية المتعلقة بالعملية الفعلية بين اللحظة التي تظهر فيها فكرة ما والتصميم النهائي النهائي أو المنتج النهائي، ويهدف هذا البحث إلى مقارنة وتقييم الأدوات المستخدمة لأداء التفكير في المرحلة الأولى من عملية التصميم ، مقارنة الرسم التقليدي بالقلم والورق مقابل الرسم الرقمي القائم الادوات الالكترونية، لتحديد أي منها أكثر ملاءمة لتمكين الطلاب من التفكير الإبداعي ، خلال مرحلة توليد الشكل المفاهيمي لعملية التصميم المعماري ، من خلال إجراء تجربة عبر دراسة البروتوكول في المجال التعليمي. تحقيقا لهذا الهدف ، تم استخدام تقنية تحليل الروابط للحصول على البيانات ذات الصلة من دراسة البروتوكول. تسمح تقنية الروابط بتحليل التصميم كنظام وهي قادرة على تتبع أفكار التصميم وتوصيلاتها ؛ لذلك ، سهلت أغراض الدراسة الحالية.Summary: This research aimed to compare and evaluate the used tools to perform thinking at the first stage of design process, conventional pen-and-paper sketching versus the digital-based tools, to identify which of them is more suitable to empower students’ inventiveness thinking, during the conceptual form generation stage of the architecture design process, in the educational sector, by performing an experiment using protocol research. To attain this aim, the linkography analysis technique was used to collect the associated data from the protocol research. The linkography approach allows for the analysis of design as a system and the tracing of design concepts and their relationships, which aided the current study’s objectives
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.13.02.M.sc.2022.Ha.P (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 010101100864370000

Thesis (M.Sc.)-Cairo University - Faculty of Engineering - Architectural engineering - 2022.

Bibliography: p. 117-121.

في بداية أي عمل إبداعي معماري ، يواجه المهندس المعماري الخوف من (وضع قلم رصاص على صفحة فارغة) ، ولا سيما عندما يكون من المفترض أن يكون عملاً إبداعيًا يحاول إثراء العالم المادي ، المناقشة الحالية المتعلقة بالعملية الفعلية بين اللحظة التي تظهر فيها فكرة ما والتصميم النهائي النهائي أو المنتج النهائي، ويهدف هذا البحث إلى مقارنة وتقييم الأدوات المستخدمة لأداء التفكير في المرحلة الأولى من عملية التصميم ، مقارنة الرسم التقليدي بالقلم والورق مقابل الرسم الرقمي القائم الادوات الالكترونية، لتحديد أي منها أكثر ملاءمة لتمكين الطلاب من التفكير الإبداعي ، خلال مرحلة توليد الشكل المفاهيمي لعملية التصميم المعماري ، من خلال إجراء تجربة عبر دراسة البروتوكول في المجال التعليمي. تحقيقا لهذا الهدف ، تم استخدام تقنية تحليل الروابط للحصول على البيانات ذات الصلة من دراسة البروتوكول. تسمح تقنية الروابط بتحليل التصميم كنظام وهي قادرة على تتبع أفكار التصميم وتوصيلاتها ؛ لذلك ، سهلت أغراض الدراسة الحالية.

This research aimed to compare and evaluate the used tools to perform thinking at the first stage of design process, conventional pen-and-paper sketching versus the digital-based tools, to identify which of them is more suitable to empower students’ inventiveness thinking, during the conceptual form generation stage of the architecture design process, in the educational sector, by performing an experiment using protocol research. To attain this aim, the linkography analysis technique was used to collect the associated data from the protocol research. The linkography approach allows for the analysis of design as a system and the tracing of design concepts and their relationships, which aided the current study’s objectives

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.