header
Image from OpenLibrary

بيئةُ تعلمٍ نقالٍ تكيفيةٍ لتنمية مهاراتِ حلّ مسائل مادة الفيزياء لدى طَالباتِ المرحلة الثانويّةِ في مكةَ المكرمةِ / إعدادرانيا عبد الصبور عبد العظيم عبد القادر ؛ اشراف أ.د نبيل جاد عزمي، د.طارق عبد المنعم حجازي.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 256 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • “An Adaptive mobile learning environment to develop physics problem-solving skills among high” [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.330953121 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدف البحث إلى قياس فاعلية بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) في تنمية مهارات حل مسائل مادة الفيزياء لدي طالبات المرحلة الثانوية بمنطقة مكة المكرمة، في ضوء البحوث والدراسات السابقة، كما تم إعداد قائمة بمعايير تصميم بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي)، وكذلك تم إعداد مقياس لقياس أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) وفقًا لمقياس "فيلدر وسيلفرمان" لتصنيف أسلوب التعلم (الحسي/ الحدسي)، كما تم إعداد أداتي البحث وهي اختبار تحصيلي معرفي لقياس مهارات حل مسائل مادة الفيزياء، وبطاقة ملاحظات لقياس مدي تنمية مهارات حل مسائل مادة الفيزياء وتم اختيار عينة البحث عشوائيًا من عدد (100) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية وتقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين تجريبيتين وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي)، وأوضحت النتائج فاعلية بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) في تنمية الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات حل مسائل مادة الفيزياء لدي طالبات المرحلة الثانوية بمنطقة مكة المكرمة، وأوصت بضرورة الاهتمام ببيئات التعلم النقال التكيفية في جميع المواد الدراسية لطالبات المرحلة الثانوية لما لها من تأثير إيجابي في التحصيل المعرفي والأداء المهارى لدي طالبات المرحلة الثانوية.Summary: This research aimed at measuring the effectiveness of an adaptive mobile learning environment according to the difference of the two learning styles (sensory / intuitive) in the development of skills to solve physics problems among high school students in the Makkah region. Through previous research and studies, a list of criteria for designing an adaptive mobile learning environment was prepared according to the different (sensory / intuitive) learning styles, as well as a scale was prepared to measure the difference in the two learning styles (sensory / intuitive) according to the "Felder and Silverman" scale. The research tools are a cognitive achievement test to measure the skills of solving physics problems, and observation card to measure the extent to which the skills of solving physics problems are developed. The results showed the effectiveness of an adaptive mobile learning environment according to the different learning styles (sensory/intuitive) in developing physics problem solving skills for secondary school students in Makkah Al-Mukarramah region. There was a positive effect on the cognitive achievement and skill performance of secondary school students, has been observed.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.34.M.Sc.2022.را.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030706000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 177-198.

هدف البحث إلى قياس فاعلية بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) في تنمية مهارات حل مسائل مادة الفيزياء لدي طالبات المرحلة الثانوية بمنطقة مكة المكرمة، في ضوء البحوث والدراسات السابقة، كما تم إعداد قائمة بمعايير تصميم بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي)، وكذلك تم إعداد مقياس لقياس أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) وفقًا لمقياس "فيلدر وسيلفرمان" لتصنيف أسلوب التعلم (الحسي/ الحدسي)، كما تم إعداد أداتي البحث وهي اختبار تحصيلي معرفي لقياس مهارات حل مسائل مادة الفيزياء، وبطاقة ملاحظات لقياس مدي تنمية مهارات حل مسائل مادة الفيزياء وتم اختيار عينة البحث عشوائيًا من عدد (100) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية وتقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين تجريبيتين وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي)، وأوضحت النتائج فاعلية بيئة تعلم نقال تكيفية وفقًا لاختلاف أسلوبي التعلم (الحسي/ الحدسي) في تنمية الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات حل مسائل مادة الفيزياء لدي طالبات المرحلة الثانوية بمنطقة مكة المكرمة، وأوصت بضرورة الاهتمام ببيئات التعلم النقال التكيفية في جميع المواد الدراسية لطالبات المرحلة الثانوية لما لها من تأثير إيجابي في التحصيل المعرفي والأداء المهارى لدي طالبات المرحلة الثانوية.

This research aimed at measuring the effectiveness of an adaptive mobile learning environment according to the difference of the two learning styles (sensory
/ intuitive) in the development of skills to solve physics problems among high school students in the Makkah region. Through previous research and studies, a list of criteria for designing an adaptive mobile learning environment was prepared according to the different (sensory / intuitive) learning styles, as well as a scale was prepared to measure the difference in the two learning styles (sensory / intuitive) according to the "Felder and Silverman" scale. The research tools are a cognitive achievement test to measure the skills of solving physics problems, and observation card to measure the extent to which the skills of solving physics problems are developed. The results showed the effectiveness of an adaptive mobile learning environment according to the different learning styles (sensory/intuitive) in developing physics problem solving skills for secondary school students in Makkah Al-Mukarramah region. There was a positive effect on the cognitive achievement and skill performance of secondary school students, has been observed.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.