header
Image from OpenLibrary

برنامج قائم على اللعب الدرامى لتنمية الوعى بالجسم لدى عينة من الأطفال ذوى اضطراب طيف الذاتوية / رسالة مقدمة من الباحثة مرفت محمد حسن محمد حسن ؛ اشراف أ.د شحاتة سليمان محمد، أ.د ايمان سعيد عبد الحميد

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 198 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • “ The effectiveness of a dramatic play program to improve the concept of body awareness in children with autism spectrum disorder.” [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد برنامج للعب الدرامي لتنمية مفهوم الوعي بالجسم لدي الطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية، وتكونت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية تتكون من (10) أطفال من الأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية، وقد إشتملت أدوات الدراسة على: إختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لجون رافن ( ترجمة تقنين:حسن،عماد، 2016) مقياس تقدير وتشخيص اضطراب الذاتوية ( إعداد شحاته سليمان محمد 2015 ) مقياس مفهوم الوعي بالجسم للطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية (إعداد الباحثة) ، برنامج للعب الدرامي لتنمية مفهوم الوعي بالجسم للطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية (إعداد الباحثة) ، وقد توصلت النتائج إلي أنه : توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مفهوم الوعي بالجسم للأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعى علي مقياس مفهوم الوعي بالجسم للأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية بعد تطبيق البرنامجSummary: The current study aimed to prepare a dramatic play program to improve the concept of body awareness in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of an experimental group containing (10) children with autism spectrum disorder. The study tools included: Colored Progressive Matrices Test by John Raven (Translation of Standardization: Hassan, Emad, 2016) ,The scale for diagnosing autism spectrum disorder (prepared by Shehata Soliman Mohammed , 2015 ) ,A measure of body awareness for children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher) ,A dramatic play program to improve the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder. (prepared by the researcher)The results concluded that: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post measurements on the scale of the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder in favor of the post measurement after applying the program. ,There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up measurement on the scale of the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder after applying the program
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2023.مر.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030719000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.M.Sc.2023.في.ب البناء النفسي للأطفال المحرومين من الأسر الطبيعية : ( دراسة كلينكية / Cai01.26.03.M.Sc.2023.كر.ف ( فاعلية برنامج سيكودراما لخفض الأفكار اللاعقلانية لطفل الروضة الكفيف) / Cai01.26.03.M.Sc.2023.مح.ب البروفايل النمائى للأطفال الذاتويين باستخدام الملف النفسي التربوي (PEP3) : دراسة تتبعية )/ Cai01.26.03.M.Sc.2023.مر.ب برنامج قائم على اللعب الدرامى لتنمية الوعى بالجسم لدى عينة من الأطفال ذوى اضطراب طيف الذاتوية / Cai01.26.03.M.Sc.2023.ها.ف فاعلية برنامج للعب الدرامي فى تنمية التفاعل الاجتماعي وعلاقته بخفض اضطراب المسلك لدى عينة من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / Cai01 26 03 M.Sc 2023 هب.ف فاعلية برنامج إرشادى لأمهات الأطفال زارعى القوقعة لتنمية الوعى الفونولوجى لدى أبنائهن / Cai01.26.03.M.Sc.2024.زي.ف فاعلية برنامج قائم على بعض تطبيقات الأندرويد فى تنمية التفكير العلمى لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم) /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 122-140.

هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد برنامج للعب الدرامي لتنمية مفهوم الوعي بالجسم لدي الطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية، وتكونت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية تتكون من (10) أطفال من الأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية، وقد إشتملت أدوات الدراسة على: إختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لجون رافن ( ترجمة تقنين:حسن،عماد، 2016) مقياس تقدير وتشخيص اضطراب الذاتوية ( إعداد شحاته سليمان محمد 2015 ) مقياس مفهوم الوعي بالجسم للطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية (إعداد الباحثة) ، برنامج للعب الدرامي لتنمية مفهوم الوعي بالجسم للطفل ذوي إضطراب طيف الذاتوية (إعداد الباحثة) ، وقد توصلت النتائج إلي أنه : توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مفهوم الوعي بالجسم للأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعى علي مقياس مفهوم الوعي بالجسم للأطفال ذوي إضطراب طيف الذاتوية بعد تطبيق البرنامج

The current study aimed to prepare a dramatic play program to improve the concept of body awareness in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of an experimental group containing (10) children with autism spectrum disorder. The study tools included: Colored Progressive Matrices Test by John Raven (Translation of Standardization: Hassan, Emad, 2016) ,The scale for diagnosing autism spectrum disorder (prepared by Shehata Soliman Mohammed , 2015 ) ,A measure of body awareness for children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher) ,A dramatic play program to improve the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder. (prepared by the researcher)The results concluded that: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post measurements on the scale of the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder in favor of the post measurement after applying the program. ,There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up measurement on the scale of the concept of body awareness for children with autism spectrum disorder after applying the program

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.