"المعالجة الإعلامية لقضايا المرأة المصرية على موقع اليوتيوب" / إعداد شيماء سامح عبد الحميد مغربي ماضي؛ اشراف ا.د.حسن عماد مكاوي.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- “Media Processing of Egyptian Women’s Issues on YouTube [Added title page title]
- 302.230962 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.01.M.Sc.2023.شي.م. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030835000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 130-146.
استهدفت الدراسة معرفة المعالجة الإعلامية لقضايا المرأة المصرية على قناة المجلس القومي للمرأة في مصر، ومعرفة كيفية تعبيره عن المرأة المصرية ومعالجة قضاياها وتوعيتها بأهمية دورها في المجتمع المعاصر، مع معرفة رأي المبحوثات فيما يقدمه موقع اليوتيوب من قضايا، وقياس حجم تفاعل المرأة المصرية مع الفيديوهات المقدمة على موقع اليوتيوب والتي تتناول في محتواها قضايا تخصّ المرأة، بالإضافة إلى رصد ما تريده المرأة المصرية أن يقدم في الفيديوهات المنشورة على موقع اليوتيوب، والكشف عن دوافع المرأة المصرية في مشاهدة فيديوهات موقع اليوتيوب خاصةً التي تتناول في محتواها قضايا تخصها، ومعرفة الإشباعات المتحققة لدى المرأة المصرية من مشاهدة فيديوهات موقع اليوتيوب، إلى جانب التعرف على مدى اعتماد المرأة المصرية على موقع اليوتيوب في حياتها والتعرف على قضاياها.
ويتمثل مجتمع الدراسة التحليلية في المادة المنشورة عن قضايا المرأة على موقع اليوتيوب، وقد اختارت الباحثة قناة يوتيوب واحدة وهي (قناة المجلس القومي للمرأة في مصر)، وتحليل الفيديوهات المنشورة بتلك القناة، وذلك في خلال مدة 3 أشهر متتالية، في الفترة من شهر أكتوبر 2022 وحتى شهر ديسمبر 2022، بواقع (42) فيديو.
كما يتمثل مجتمع الدراسة الميدانية في مجموع النساء المصريات اللواتي يستخدمن موقع اليوتيوب؛ وقد تمَّ سحب عينة عشوائية منه تتمثل في اختيار (400) مفردةٍ من النساء المصريات بدءًا من سنّ الـ18 عامًا، وهي عينة عمدية من الإناث غير احتمالية من متابعي القضايا الخاصة بالمرأة المصرية في موقع اليوتيوب.
The study aimed to know the media treatment of Egyptian women's issues on the channel of the National Council for Women in Egypt, and to know how it expresses Egyptian women and addresses their issues and makes them aware of the importance of their role in contemporary society, with knowing the opinion of the respondents about the issues presented by YouTube, and measuring the volume of Egyptian women's interaction with the videos presented On the YouTube site, which deals in its content with issues pertaining to women, in addition to monitoring what Egyptian women want to be presented in the videos published on YouTube, and revealing the motives of Egyptian women in watching YouTube videos, especially those that deal in their content with issues of their own, and knowing the satisfactions achieved by women. Egyptian women from watching YouTube videos, as well as getting to know the extent to which Egyptian women depend on YouTube in their lives and learning about their issues.
The community of the analytical study is represented in the article published on women’s issues on YouTube, and the researcher chose one YouTube channel, which is (the channel of the National Council for Women in Egypt), and analyzed
the videos published in that channel, during a period of 3 consecutive months, in the period from 1 October 2022 Until 30 december 2022, by (42) video.
The field study population is also represented by the total number of Egyptian women who use YouTube; A random sample was drawn from it, represented in selecting (400) single Egyptian women, starting from the age of 18 years, and it is a deliberate, improbable sample of females from followers of issues related to Egyptian women on YouTube.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.