header
Image from OpenLibrary

تقييم أداء القنوات الموجهة من الخارج في إطار نموذج التضليل الإعلامي وعلاقتها باتجاهات الشباب نحو قضايا المجتمع / اعداد بسنت أحمد عبد العظيم يونس البطريق ؛ إشراف ا.د.شيماء ذو الفقار.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic, Arabic Summary language: English Producer: 2023Description: 304 ورقه : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Evaluation of The Performance of The Channels Directed from Abroad Within the Frame of Media Misleading And Its Relationship With Youth Attitudes Toward Community Issues [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 302.2310962 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: تمثلت مشكلة الدراسة الحالية في رصد وتحليل وتقييم المواد الإعلامية بالقنوات الإخبارية المعارضة الموجهة من الخارج، بالتطبيق على قناة الشرق ومكملين؛ لتقييم أداء هذه القنوات في إطار نموذج التضليل الإعلامي، ورصد توافر أساليب التضليل الإعلامي بهذه القنوات، والتعرف على الاستمالات التي تعتمد عليها لتقديم الأخبار، بما يسهم في التعرف على انعكاسات هذه القنوات على تشكيل اتجاهات الشباب المصري نحو قضايا المجتمع. لذلك استهدفت الدراسة التعرف على مستوى الاعتماد على أساليب التضليل الإعلامي بالقنوات المعارضة الموجهة، ورصد الاستمالات التي يُعتمد عليها لتشكيل اتجاهات الأفراد بالقنوات المعارضة الموجهة، والتعرف على القضايا التي تركز عليها هذه القنوات، إضافة إلى التعرف على دوافع الشباب لمتابعة قناتي الشرق ومكملين، والتعرف على مصداقية البرامج التي تتناول قضايا المجتمع المصري التي تقدمها قناة الشرق ومكملين وفقًا للشباب المصري ودرجة ثقتهم فيها. وطُبقت الدراسة التحليلية على عينة مكونة (90) حلقة لكل قناة، بالتطبيق على برنامجين: (إيه الحكاية) على قناة (الشرق)، وبرنامج (مصر النهاردة) على قناة مكملين، وذلك لمدة ثلاثة أشهر، في الفترة من (15 يونيو 2022) حتى (15 سبتمبر 2022). وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في (400) مفردة من الشباب المصري، باستخدام العينة المتاحة، واستخدمت الدراسة استمارة تحليل المضمون واستمارة استبيان لجمع البيانات اللازمة . Summary: The target of the current thesis is to detect, analyze and evaluate the media materials of the opponent news channels directed from abroad, by applying on Al-Sharq and Mekamleen channels and to evaluate the performance of these channels in the frame of media misleading and to identify the appealing that these channels rely upon to introduce news in a way that help to understand the reflects of these channels on the attitudes of the young people towards the community issues. Therefore, the thesis aimed at identifying how the opponent channels depend on media misleading and to detect the appealing that relied upon to form the attitudes of the individual in the directed opponent channels and to identify the issues that these channels focus on, beside identifying the credibility of the shows that deal with the issues of the Egyptian society that introduced by Al-Sharq and Mekamleen channels according to the Egyptian young people and their confidence in them. The e analytical study was applied on a sample of (90) episode for each channel, by applying it on two shows:(Eh Al-Hekaya) on Al-Sharq channel and (Masr Al-Naharda) on Mekamleen channel during three months from (June15, 2022) to (September 15,2022). The sample of the field study consisted of (400) Egypt young person by using the available sample. The thesis used the content analysis from and the questionnaire from to collect the data needed.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.15.01.Ph.D.2023.بس.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030556000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: أوراق 267-285.

تمثلت مشكلة الدراسة الحالية في رصد وتحليل وتقييم المواد الإعلامية بالقنوات الإخبارية المعارضة الموجهة من الخارج، بالتطبيق على قناة الشرق ومكملين؛ لتقييم أداء هذه القنوات في إطار نموذج التضليل الإعلامي، ورصد توافر أساليب التضليل الإعلامي بهذه القنوات، والتعرف على الاستمالات التي تعتمد عليها لتقديم الأخبار، بما يسهم في التعرف على انعكاسات هذه القنوات على تشكيل اتجاهات الشباب المصري نحو قضايا المجتمع.
لذلك استهدفت الدراسة التعرف على مستوى الاعتماد على أساليب التضليل الإعلامي بالقنوات المعارضة الموجهة، ورصد الاستمالات التي يُعتمد عليها لتشكيل اتجاهات الأفراد بالقنوات المعارضة الموجهة، والتعرف على القضايا التي تركز عليها هذه القنوات، إضافة إلى التعرف على دوافع الشباب لمتابعة قناتي الشرق ومكملين، والتعرف على مصداقية البرامج التي تتناول قضايا المجتمع المصري التي تقدمها قناة الشرق ومكملين وفقًا للشباب المصري ودرجة ثقتهم فيها.
وطُبقت الدراسة التحليلية على عينة مكونة (90) حلقة لكل قناة، بالتطبيق على برنامجين: (إيه الحكاية) على قناة (الشرق)، وبرنامج (مصر النهاردة) على قناة مكملين، وذلك لمدة ثلاثة أشهر، في الفترة من (15 يونيو 2022) حتى (15 سبتمبر 2022). وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في (400) مفردة من الشباب المصري، باستخدام العينة المتاحة، واستخدمت الدراسة استمارة تحليل المضمون واستمارة استبيان لجمع البيانات اللازمة .

The target of the current thesis is to detect, analyze and evaluate the media materials of the opponent news channels directed from abroad, by applying on Al-Sharq and Mekamleen channels and to evaluate the performance of these channels in the frame of media misleading and to identify the appealing that these channels rely upon to introduce news in a way that help to understand the reflects of these channels on the attitudes of the young people towards the community issues.
Therefore, the thesis aimed at identifying how the opponent channels depend on media misleading and to detect the appealing that relied upon to form the attitudes of the individual in the directed opponent channels and to identify the issues that these channels focus on, beside identifying the credibility of the shows that deal with the issues of the Egyptian society that introduced by Al-Sharq and Mekamleen channels according to the Egyptian young people and their confidence in them.
The e analytical study was applied on a sample of (90) episode for each channel, by applying it on two shows:(Eh Al-Hekaya) on Al-Sharq channel and (Masr Al-Naharda) on Mekamleen channel during three months from (June15, 2022) to (September 15,2022). The sample of the field study consisted of (400) Egypt young person by using the available sample. The thesis used the content analysis from and the questionnaire from to collect the data needed.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.