العوامل المؤثرة في مصداقية المحتوى الذي ينشأه المستخدمون عبر موقعي يوتيوب وويكبيديا / إعداد الباحثة ياسمين علاء الدين إبراهيم حسين ؛ إشراف د. علياء سامي عبد الفتاح.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Factors affecting the credibility assessment of users-generated content on YouTube and Wikipedia [Added title page title]
- 004.678 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.03.M.Sc.2023.يا.ع (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030776000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: اوراق199 -215.
تبحث هذه الدراسة في العوامل المؤثرة على مصداقية المحتوى المُنشأ بواسطة المستخدمين لدى الشباب الجامعي المصري باعتباره الفئة الأكثر تعاملًا مع المحتوى الثقافي والتعليمي على الإنترنت، ولأن المصداقية تعتمد على عوامل تتعلق بالمتلقي، وعوامل تتعلق بالرسالة، وعوامل تتعلق بمصدر الرسالة؛ لذا تهتم هذه الدراسة بالبحث عن العوامل التي تؤثر في مصداقية المحتوى لدى الشباب الجامعي، ونوعية المصادر التي تحظى بثقة المستخدمين، ومواصفات الرسالة الجيدة التي تحظى بثقة المستخدمين، وتأثير القدرات الشخصية للمتلقي على المصداقية المدركة للمحتوى المُنشأ من قِبَل المستخدمين عبر موقعَيْ يوتيوب وويكيبيديا لدى الشباب الجامعي المصري.
ومن الناحية النظرية: ناقشت الدراسة أهمية المحتوى المُنشأ بواسطة المستخدمين كبداية للتفاعلية وأداة للتمكين والمشاركة، وكان لهذا المحتوى أثره على تداول المعلومات على الإنترنت، ومن ثَمَّ كان له تأثير على العديد من المجالات كالتسويق والصحافة ولاسيما التعليم، كما ناقشت الدراسة الإطار النظري الخاص بتقييم المصداقية على الإنترنت والذي تم فيه استعراض عدد من النماذج المتعلقة بعناصر تقييم المصداقية على الإنترنت، وناقشت الدراسة أيضًا نشأة وتطور موقعَيْ ويكيبيديا ويوتيوب كأحد أهم مواقع المحتوى المُنشأ بواسطة المستخدمين.
منهجيًّا: تم إجراء الدراسة على عينة مكونة من 400 مفردة، تضمنت 4 جامعات (حكومية – خاصة – داخل القاهرة الكبرى – خارج القاهرة الكبرى)، كما تم مراعاة تنوع الكليات عينة الدراسة لتشمل الكليات الأدبية والعلمية.
ومن أهم نتائج الدراسة: جاء تقييم أهمية الرسالة بشكل عام على ويكيبيديا مرتفعًا لنسبة 84.1% من المبحوثين، على الرغم من عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية لدى عينة الدراسة بين مصداقية ويكيبيديا والرسالة (المحتوى) المُقدّم على الموقع، وهذا يعني أن مصداقية الموقع لا تستند بالمقام الأول على مصداقية محتواه، وتم تقييم مصداقية موقع ويكيبيديا من قبل المبحوثين بشكل عام على أنها مرتفعة بنسبة 49.5%، ومتوسطة بنسبة 49.2%، أما بالنسبة للعوامل التقنية الخاص بموقع ويكيبيديا والتي تؤثر على مصداقيته، فأوضحت النتائج أن هناك علاقة طردية بين مصداقية موقع ويكيبيديا وبين تصميم الموقع وسهولة التصفح وعنصر الأمان وعدم وجود أخطاء تقنية، وفيما يتعلق بتأثير مصدر الرسالة على يوتيوب، فإن 99.7% أكدوا أن وجود اسم صاحب القناة على يوتيوب يساعدهم في تقييم مصداقية المعلومات لمحتوى مقاطع الفيديو، وفيما يتعلق بالعوامل التقنية الخاصة بموقع يوتيوب وتأثيرها على المصداقية لدى المستخدمين، أوضحت النتائج وجود علاقة طردية مع كل عنصر من العناصر التقنية الخاصة بالموقع مما يؤكد أهمية خصائص الموقع في دعم مصداقيته.
This study examines the factors affecting the credibility of user-generated content among Egyptian university youth as this category deals the most with cultural and educational content on the Internet. Credibility depends on factors related to the recipients, factors related to the message, and factors related to the source of the message; Therefore, this study is concerned with investigating the factors that affect the credibility assessment of content for university youth, the kind of trusted sources by users, the characteristics of a good message for users, and the effect of the personal capabilities of the recipient on the perceived credibility of user-generated content through YouTube and Wikipedia among the Egyptian university youth.
Theoretically: The study discussed the importance of user-generated content as a tool for interaction, empowerment, and participation. The study also discussed the theoretical framework for credibility assessment on the Internet, in which several models related to the elements of evaluating credibility on the Internet were reviewed. The study also discussed the emergence and development of Wikipedia and YouTube as one of the most important sites for user-generated content.
Methodologically: The study was conducted on a sample of 400 individuals that included 4 universities (governmental - private - inside Greater Cairo - outside Greater Cairo).
Main results: the evaluation of the importance of the message in general on Wikipedia was high for 84.1% of the respondents, although there was no statistically significant relationship among the study sample between the credibility of Wikipedia and the message (content) presented on the site, and this means that the credibility of the site is not based on the credibility of its content. The credibility of the Wikipedia site was assessed by the respondents in general as high at 49.5%, and medium at 49.2%. For the technical factors of the Wikipedia site that affect its credibility, the results showed that there is a direct relationship between the credibility of Wikipedia and the design of the site, the ease of browsing, the element of safety, and the absence of technical errors. Regarding the impact of the source of the message on YouTube, 99.7% confirmed that the presence of the channel owner's name on YouTube helps them assess the credibility of information for the content of the videos. The results about the technical factors of YouTube and their impact on credibility among users showed that there is a positive relationship with each of the technical elements of the site, which confirms the importance of the site's characteristics in supporting its credibility.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.