فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين السلوك التوافقي لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيًا / بحث مقدم من الباحثة نظيرة محمود إسماعيل أحمد؛ اشراف أ.د. سهير كامل أحمد ، د. أميرة محمد عمر.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program Based on Executive function to improve Adjustment Behavior of a sample of hearing impairment children} [Added title page title]
- 305.908162 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2023.نظ.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030822000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 90-104.
هدف البحث إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين السلوك التوافقي لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيًا، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال معاقين سمعيًا، تتراوح أعمارهم ما بين )4 -6 ( سنوات.
وتم اتباع المنهج شبه التجريبي تصميم المجموعة الواحدة لملائمته لطبيعة البحث.
وتوصلت نتائج البحث إلى:
ــ وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة السمعية قبل التطبيق وبعده على مقياس السلوك التوافقي من حيث الاضطرابات السلوكية في اتجاه القياس البعدي.
ــ عدم وجود فروق دالة احصائيًابين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فى القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق البرنامج على مقياس السلوك التوافقي من حيث الاضطرابات السلوكية.
Education Early Childhood, Cairo University
The purpose of this research was to measure the effectiveness of a program Based on Executive function to improve Adjustment Behavior of a sample of hearing impairment children. The research sample consisted of (10) hearing impairment children, aged between (4-6) years.
. The results of the research found that there are the results of the research revealed acknowledged effectiveness of a program Based on Executive function to improve Adjustment Behavior of a sample of hearing impairment children.
- There are statistically significant differences between mean degrees of children with hearing impairment in the experimental group in both pre and post measurements of a program on the Adjustment Behavior scale whence the behavioral disorder in the direction of the post measurement.
-There are not statistically significant differences between mean degrees of children with hearing impairment in the experimental group in both post and follow-up measurements on the Adjustment Behavior scale whence the behavioral disorder of children with hearing impairment.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.