العوامــل المؤثرة في أداء محـرري مواقــع التواصـل الاجتماعي : دراسة ميدانية على عينة من محرري صفحات المؤسسات والمواقع الصحفية المصرية على فيسبوك وتويتر ويوتيوب / [إعداد]فاطمة فتحي عبد العزيز محمود ؛ إشراف شريف درويش اللبان.
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 261 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- Effective factors on the performance of social media Editors :Field study on sample of Editors at Institutions pages & Egyptian press sites on Facebook, Twitter and YouTube [Added title page title]
- 071 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.02.M.Sc.2023.فا.ع (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030892000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 244-261.
سعت الدراسة إلى رصد ووصف وتحليل وتفسير العوامل المؤثرة في أداء محرري مواقع التواصل الاجتماعي، وذلك في ضوء العوامل الذاتية، والعوامل الداخلية المرتبطة بمضمون الوظيفة التي يشغلونها، والعوامل المجتمعية ذات العلاقة بمهنة الصحافة والعاملين فيها، كما سعت الدراسة للتعرف على أبرز الضغوط والتحديات التي تواجه محرري مواقع التواصل الاجتماعي في المؤسسات الصحفية المصرية، كما هدفت الدراسة لمعرفة أبرز التجاوزات التي يقع فيها محررو مواقع التواصل الاجتماعي أثناء عملهم، واعتمدت الدراسة على نظرية مراقبة البوابة، ومدخل الممارسة المهنية، كما استخدمت الدراسة منهج المسح الإعلامي، وأسلوب المقارنة المنهجية، واعتمدت على أداة الاستبيان لجمع المعلومات من عينة الدراسة المتمثلة في 100 مفردة من محرري مواقع التواصل الاجتماعي في المؤسسات والمواقع الصحفية المصرية، كما اعتمدت الدراسة على أداة المقابلة المتعمقة لإجراء 20 مقابلة متعمقة مع مديري التحرير ورؤساء أقسام مواقع التواصل الاجتماعي بالمؤسسات والمواقع الصحفية المصرية.
توصلت الدراسة إلى أن النسبة الأكبر من محرري مواقع التواصل الاجتماعي عينة الدراسة تقع في المرحلة العمرية من (من 25 إلى أقل من 35) إذ بلغت نسبتهم )72% (، وفيما يتعلق بالمستوى التعليمي جاءت فئة الخريجين في المرتبة الأولى بنسبة (81%)، وفيما يتعلق بامتلاكهم شهادة متخصصة في الإعلام جاءت فئة الحاصلين على شهادة جامعية متخصصة في مجال الإعلام في المرتبة الأولى حيث بلغت نسبتهم (62%)، وفيما يتعلق بالدخل الشهري لأفراد العينة جاء في الترتيب الأول من يتراوح دخلهم الشهري بين (من 3 آلاف جنيه حتى 5 آلاف جنيه) حيث بلغت نسبتهم (40%)، أما فيما يتعلق بطريقة الالتحاق للعمل بقسم مواقع التواصل الاجتماعي فجاءت في المرتبة الأولى عبارة "من خلال ترشيح أحد الأشخاص أو الجهات" بنسبة( 42%)، وفيما يتعلق بطبيعة العلاقة الوظيفية مع المؤسسات الصحفية جاء في المرتبة الأولى كلمة "تعيين" بنسبة (48%)، والتحق(54%) من أفراد العينة بدورات تدريبية لصقل مهاراتهم في مجال مواقع التواصل الاجتماعي.
وأشارت نتائج الدراسة إلى أن عبارت "أستطيع تنمية قدراتي لتناسب طبيعة العمل الموكل لي"، "تسهم مهاراتي في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في رفع مستوى أدائي المهني" "أشعر بقيمتي حين أنجز مهامي الوظيفية بشكل جيد"، قد جاءوا في مقدمة العوامل الذاتية التي تؤثر في أداء محرري مواقع التواصل الاجتماعي، وفيما يتعلق بتأثير الضغوط الاجتماعية جاءت عبارة "آخذ في الاعتبار عند تقديمي للموضوع تأثير البوست المنشور على المجتمع والنتائج المترتبة على نشره" بأعلى وزن نسبي(89.7%)، وفيما يتعلق بالامتيازات التي يحصل عليها المحررون جاءت المكافآت المعنوية في الترتيب الأول بنسبة(52%)، أما عن تأثير الضغوط الاقتصادية جاءت عبارة "يعتبر العمل بالنسبة لي محطة انتظار للأفضل" في الترتيب الأول بأعلى وزن نسبي(83%)، وعن تأثير قوانين وسياسات النشر جاءت عبارة "توضح لي قوانين وسياسات النشر التي يحددها (الفيسبوك، تويتر، يوتيوب) العقوبات المترتبة على مخالفتي لها في عملي" في الترتيب الأول بأعلى وزن نسبي(89.7%).
وأظهرت نتائج المقابلات المتعمقة أن أبرز التحديات التي تواجه محرري مواقع التواصل الاجتماعي في المؤسسات الصحفية المصرية تتمثل فيما يلي: الحاجة إلى الدعم المادي، الحاجة إلى محرر مواقع التواصل الاجتماعي المحترف، والنظرة إلى محرر مواقع التواصل الاجتماعي، وعدم فهم القيادات الصحفية الموجودة بالمؤسسة لدور ومهام محرر مواقع التواصل بشكل واضح، كما أوضحت نتائج المقابلات أبرز التجاوزات التي يقع فيها المحرر فيما يلي سرقة صور أو فيديوهات لأشخاص آخرين، والتقليد، والانسياق وراء الترندات الضعيفة والرديئة، والسعى وراء اصطياد النقرات، واستخدام العناوين المضللة.
Summary of the study: The study sought to monitor, describe, analyze and interpret the factors affecting the performance of social media Editors in light of the subjective factors, the internal factors related to the content of the job they occupy, and the societal factors related to the journalism profession and its workers. The study also sought to identify the most prominent pressures and challenges that The editors of social networking sites face in the Egyptian press institutions. The study also aimed to find out the most prominent abuses that the Social Media Editors fall into during their work. The study relied on Gatewatching theory and the entrance to professional practice. The questionnaire tool was used to collect information from the study sample, which consisted of 100 individual of Social Media Editors in Egyptian press institutions and websites.
The study concluded that the largest percentage of social media Editors, the study sample, is in the age group (from 25 to less than 35), as their percentage reached (72%), and with regard to the educational level, the graduate category ranked first with a percentage of (81%). With regard to their possession of a specialized certificate in the media, the category of holders of a university degree specialized in the field of media came in the first place, with a percentage of (62%). With regard to the monthly income of the respondents, those whose monthly income ranged between (from 3 thousand pounds to 5 thousand) came in the first place with a rate of (40%). As for the method of joining the work in the Social Media Section, the phrase “through the nomination of a person or entity” came in the first place with a rate of (42%). With regard to the nature of the functional relationship with press institutions, it came in The first place was the word “appointment” with a rate of (48%), and (54%) of the respondents joined training courses to strengthen their skills in the field of social networking sites.
The results of the study indicated that the phrases “I can develop my capabilities to suit the nature of the work entrusted to me”, “My skills in using social networking sites contribute to raising the level of my professional performance” and “I feel my value when I perform my job duties well” came at the forefront of the subjective factors that affect In the performance of social media editors, and with regard to the impact of social pressures, the phrase “I take into account the impact of the published post on the community and the consequences of publishing it” came with the highest percentage and weight (89.7%), and with regard to the privileges obtained by the editors, the moral rewards came in In the first place with a percentage of (52%), as for the impact of economic pressures, the phrase “Work is considered for me a station for waiting for the best” came in the first place with the highest relative weight (83%). Regarding the impact of publishing laws and policies, the phrase “The publishing laws and policies that are determined by it clarify for me (Facebook, Twitter, YouTube) Penalties for violating them in my work" in the first place with the highest relative weight (89.7%).
The results of the in-depth interviews showed that the most prominent challenges facing the social media Editors in Egyptian press institutions are as follows: the need for financial support, the need for a professional social media editor, the perception of the social media editor, the lack of understanding of the journalistic leaders in the institution for the role and tasks of an social media Editors clearly, as the results of the interviews showed, the most prominent abuses committed by the editor are as follows: stealing photos or videos of other people, imitation, drifting behind weak and bad trends, seeking to catch clicks, using misleading titles.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.