فاعلية برنامج تدريبي في تحسين التماسك المركزي وأثره علي الفهم القرائي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين / رساله مقدمة من الباحثة هناء عبدالكريم محمد علي عرابي؛ اشراف ا.د. صفاء محمد بحيري، ا.د. أيمن سالم عبد الله حسن.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a training program in improving central coherence and its impact on reading comprehension for children with combined autism spectrum disorder [Added title page title]
- 371.94 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2023.هن.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030884000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 108-122.
التأكد من فاعلية برنامج تدريبي في تحسين التماسك المركزي وأثره علي الفهم القرائي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين
أدوات الدراسة:
- مقياس " ستانفورد بينيه " لقياس الـذكاء (الـصورة الخامـسة - إعـداد / عبـد الموجـود عبد السميع ، ٢٠١٧).
- مقياس جليام لتقدير اضطراب التوحد ( Gilliam Autism Rating Scal (GARS
ل(جيمس جليام ) ترجمة وتعريب عادل عبدالله محمد (2006)
- مقياس المعالجة الكلية والجزئية لمهام التماسك المركزي للأطفـال ذوي اضطراب طيف التوحد (أيمن سالم ، دعاء سامي /2022).
- مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي والثقافي (أيمن سالم عبدالله/2018)
- مقياس الفهم القرائي فـي اللغـة العربية للأطفـال ذوي اضطراب طيف التوحد ( اعداد / الباحثة)
- البرنامج التدريبي (إعداد / الباحثة) .
عينة الدراسة:
(14) طفلا ذوي اضطراب طيف التوحد
The current study aimed to measure the effectiveness of a training program in improving central coherence and its impact on reading comprehension for children with combined autism spectrum disorder, and to reveal the extent of the continuity of the experimental program if its effectiveness is proven beyond the follow-up period. The study sample consisted of (14) children with autism spectrum disorder. The experimental approach was used, and the results showed that there were statistically significant differences on the central coherence scale (total processing) between the experimental group and the control group in the post and follow-up standards in favor of the experimental group, and the research also showed significant differences. Statistics on the reading comprehension scale between the experimental group and the control group in the post and follow-up scales in favor of the experimental group, but it indicated that there were no statistically significant differences on the central coherence scale (total processing), the reading comprehension scale between the averages of the experimental sample on the post and follow-up measurements.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.