Effect of Evidence Based Management and Leadership Training Program on Decision Making Skills of Nurse Mangers / by Amira Abu Elkhyer Mohammed ; Advisors Dr. Magda Abd ElHamid, Dr. Nadia Taha.
Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2022Description: 289 Leaves, 60, 22 Unnumbered Leaves ; 30 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- تأثير برنامج تدريبى عن اإلدارة و القيادة القائمة على األدلة على مهارات اتخاذ القرار لمديري التمريض [Added title page title]
- 362.173068 21
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.17.03.Ph.D.2022.Am.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110087935000 |
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2022.
Bibliography: pages 272-297.
Today, evidence decision-making has a significant impact on the effectiveness of high-quality patient care, As a result, nurse managers need to learn the EBMgt process , as well as how to find information, assess the quality of the evidence, and how to use it. Aim: evaluate the effect of evidence based management and leadership training program on decision making skills of nurse mangers Design: A quasi experimental design was utilized in this study. Setting: This study was conducted at selected hospital which affiliated to Cairo University. Sample: A purposive sample of a thirty Nurse Managers was recruited to carry out the present study. Tools: The following seven tools were employed as follows; the Demographic and Work Related Data Form for Nursing managers, Organizational Readiness for Implementing Evidence-Based Management and Leadership (EBML) Questionnaire; Knowledge Test (Pre, Post, and Retention Test) for Evidence-Based Management and Leadership (EBML), the Observational Checklist (Pre- Immediate – Evaluative Follow-Up) for Evidence-Based Management and Leadership (EBML) Utilization for Decision Making, A Questionnaire Regarding Attitudes toward evidence-based management and leadership (Pre- Immediate – Evaluative Follow-Up). Finally, the Observational Checklist for Evidence based decision making (EBDM) Skills. Results: An improvement in the knowledge of nurse mangers was found in the immediate post and follow-up tests scores when compared to pre- test scores. As well, statistically significant differences were found among the nurse’s manger utilization for EBDM throughout pre, immediate post and follow up, as they had highest mean scores immediately post program and after three months compared to program pre implementation; additionally, the nurse managers displayed a positive attitude toward EBML implementation. Conclusion: With the launch of the EBML program, nurse managers' abilities to effectively employ the EBML process in their line of work (EBDM) were greatly enhanced Recommendations: Design an (EBML) training program for future nursing managers at all levels in various sectors in order to stimulate the adoption of the idealized (EBDM) process in their line of work. As well, Encourages nurses managers to generalize their managerial views to ensure that they have strong sources of evidence to make their decisions.
تأثير برنامج تدريبى عن اإلدارة و القيادة القائمة على األدلة على مهارات اتخاذ القرار لمديري التمريض
يشغل مشرفي التمريض مناصب مسؤولة في المستشفيات ومسؤؤل عن القرارات الهامه التي تتعلق بالمرضى. ولذلك
القرارات الصادره المستندة إلى مصادر علميه ودقيقة المعلومات لها آثار إيجابية على أداء مؤسسي الرعاية الصحية. وفي
االونه االحيره اصبح فهم استخدام الممارسات الحديثه والمستنده الي االبحاث العلميه خطوة حاسمة في تطوير مهارات العاملين
في الرعايه الصحيه فلذلك يجب استخدام نتائج البحث وأفضل األدلة في ممارسة إدارة الرعاية الصحية. ومن هنا يعزز مفهوم
عا مختلفة من المعرفة الضمنية والموجهة إلى التعلم العلمي بدالً من التعلم
اإلدارة القائمة على األدلة وممارسة القيادة أنوا
المهني. "تكامل الخبرة المهنية الحالية واعتماد النهج القائم على األدلة أمر مهم للقادة لتحسين جودة خدمات الرعاية الصحية
والقرارات اإلدارية.
الهدف من البحث:
تقييم تأثير برنامج تدريبي عن القيادة واإلدارة القائمة على األدلة على مهارات اتخاذ القرار لمديري التمريض
إفتراضات البحث:
لتحقيق هدف الدراسة ، سيتم صياغة الفرضيات التالية على النحو التالي ،
اال فتراض اأالول: بعد تنفيذ البرنامج التدريبي الخاص باالداره القائمه علي االدله ، ستكون درجات االختبار المعرفي لمشرفي
التمريض أعلى من درجاتهم قبل تنفيذ البرنامج.
الفتراض الثاني: بعد تنفيذ البرنامج التدريبي وبعد 3 أشهرمن االنتهاء من البرنامج ، سيتم تحسن معرفة المشاركين في
الدراسة بـ مفهوم االداره القائمه علي االدله ، مقارنةً بمتوسط درجاتهم قبل تنفيذ البرنامج.
الفتراض الثالث: بعد تنفيذ البرنامج التدريبي وبعد 3 أشهر وفي مرحله المتابعه سيتم تحسن موقف المشاركين في الدراسة من
ممارسة االداره القائمه علي االدله في مجال العمل مقارنة مع متوسط درجاتهم قبل تنفيذ البرنامج.
الفتراض الرابع: مباشرة بعد تنفيذ البرنامج التدريبي وبعد 3 أشهر ، سيتم تحسن متوسط درجات المشاركين في الدراسة في
استخدام االداره القائمه علي االدله في صنع القرار مقارنةً بمتوسط درجات التنفيذ قبل البرنامج
االفتراض الخامس: هو وجود عالقة مهمة بين المشاركين في الدراسة "من حيث المعرفة والممارسة ومهاراتهم في استخداماالداره القائمه علي االدله في صنع القرار في جميع مراحل البرنامج التدريبي.
عينة البحث:
اشتملت عينة البحث على 33مشرفه من مشرفات التمريض من اجمالي 33 مشرفه تمريض من احدي مستشفيات جامعه
القاهرة
مكان تنفيذ البحث:
والتي تحتوي علي عدد 6 واحات مختفله بطاقه استياعبيه تصل الي
في احدي مستشفيات جامعة القاهرة
أجريت هذ ه الدراسة
سبع مائه سرير موزعه علي وحدات مختلفه وهي (الباطنه – الجراحه- االطفال- الرعايه المركزه- وحده الجوده- وحده التعليم
المستمر – العيادات الخارجيه)
أدوات البحث:
تم استخدام عدد سبع من االدوات لجمع البيانات الخاصة بهذه الرسالة كاالتي- :
1 – نموذج لجمع البيانات الديموغرافية المتعلقة بالعمل لمشرفي التمريض
-2 استبيان لتقييم االستعداد المؤسسي لتطبيق اإلدارة والقيادة المبنية على األدلة
-3 االختبار المعرفي وهو اختبار لقياس مدي معلومات مشرفي التمريض عن اإلدارة والقيادة المبنية على األدلة ويستخدم هذا
الختبار قبل التدريب وبعد التدريب وبعد بثالثه اشهر من التدريب.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.