header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج تدريبي قائم على الوعي الصوتي في تحسين مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع / إعداد الباحثة ولاء عيد عبد الفتاح عثمان؛ إشراف ا.د حمدي محمد شحاته عرقوب، ا.د.حمدي محمد شحاته عرقوب.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 123صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of Training Program Based on Phonological Awareness To Improve Reading Skills In Pupils With Hard Of Hearing [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.912 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: تهدف الدراسة الحالية إلي التحقق من فاعلية البرنامج التدريبي القائم على الوعي الصوتي لتحسين مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع بعد فترة المتابعة أهداف البحث: الكشف عن استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي القائم على الوعي الصوتي لتحسين مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع بعد فترة المتابعة أهمية البحث : - تقدم الدارسة معلومات حول مشكلات القارءة وخاصة المشكلات التي تواجه التلاميذ ضعاف السمع وأسبابها. - الإسهام فى توفير بعض الحقائق والمعلومات حول أهمية أدوات القياس والتشخيص فى معرفة مظاهر القصور في مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع، ثم إعداد برامج تدريبية لتحسين هذه المهارات. - أن الغالبية من الدراسات المتعلقة بمهارات القراءة لدى التلاميذ ضعاف السمع في البيئة العربية دراسات محدودة- في حدود إطلاع الباحثة- مما دفع الباحثة إلى إجراء هذه الدراسة والتأكد من صحة النتائج. منهج البحث : استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية المنهج شبه التجريبي عينة البحث : تكونت عينة البحث من اشتملت العينة من (10) تلاميذ من ضعاف السمع ممن يعانون من ضعف في مهارات القراءة نتيجة لضعف السمع Summary: The study aimed to verify the effectiveness of a program based on phonological awareness to improve the reading skills of Hard Of Hearing Pupils . The basic sample consisted of (10) Hard Of Hearing Pupils , their ages ranged between (6-9) years, with a mean of (7.25) and a standard deviation of (1.06). They were divided into two equal experimental and control groups of (5) Pupils each; The data were collected using the phonological awareness scale for children (prepared by: Adel Mohamed, 2021), reading skills test (prepared by: the researcher), the training program based on phonological awareness. (Prepared by: the researcher); The results indicated that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement of reading skills, in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements of reading skills, in favor of the post measurement, and that no There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements of reading skills.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.M.SC.2023.ول.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030951000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 85-94.

تهدف الدراسة الحالية إلي التحقق من فاعلية البرنامج التدريبي القائم على الوعي الصوتي لتحسين مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع بعد فترة المتابعة
أهداف البحث:
الكشف عن استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي القائم على الوعي الصوتي لتحسين مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع بعد فترة المتابعة
أهمية البحث :
- تقدم الدارسة معلومات حول مشكلات القارءة وخاصة المشكلات التي تواجه التلاميذ ضعاف السمع وأسبابها.
- الإسهام فى توفير بعض الحقائق والمعلومات حول أهمية أدوات القياس والتشخيص فى معرفة مظاهر القصور في مهارات القراءة للتلاميذ ضعاف السمع، ثم إعداد برامج تدريبية لتحسين هذه المهارات.
- أن الغالبية من الدراسات المتعلقة بمهارات القراءة لدى التلاميذ ضعاف السمع في البيئة العربية دراسات محدودة- في حدود إطلاع الباحثة- مما دفع الباحثة إلى إجراء هذه الدراسة والتأكد من صحة النتائج.
منهج البحث :
استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية المنهج شبه التجريبي
عينة البحث :
تكونت عينة البحث من اشتملت العينة من (10) تلاميذ من ضعاف السمع ممن يعانون من ضعف في مهارات القراءة نتيجة لضعف السمع

The study aimed to verify the effectiveness of a program based on phonological awareness to improve the reading skills of Hard Of Hearing Pupils . The basic sample consisted of (10) Hard Of Hearing Pupils , their ages ranged between (6-9) years, with a mean of (7.25) and a standard deviation of (1.06). They were divided into two equal experimental and control groups of (5) Pupils each; The data were collected using the phonological awareness scale for children (prepared by: Adel Mohamed, 2021), reading skills test (prepared by: the researcher), the training program based on phonological awareness. (Prepared by: the researcher); The results indicated that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement of reading skills, in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements of reading skills, in favor of the post measurement, and that no There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements of reading skills.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.