دراسة أثر نمط القيادة ( كمتغير وسطى ) على العلاقة بين التعلم التنظيمي والأداء الوظيفي : (دراسة تطبيقية) / إعداد الباحث غادة محمد فهمى محمد ؛ اشراف ا.د. كامل عمران .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Studying the impact of leadership style (as a mediating variable) on the relationship between organizational learning and job performance An Empirical Study)) [Added title page title]
- 658 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Vol info | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.05.01.Ph.D.2023.غا.د (Browse shelf(Opens below)) | 30994 | Not for loan | 01010100030994000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: اوراق123-134.
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر التعلم التنظيمي بأبعاده الأربعة على الأداء الوظيفي في وجود انماط القيادة
( التحويلية أو التبادلية)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفى التحليلي ، بالإضافة إلى الدراسة الميدانية التى تم إجراؤها بواسطة استقصاء تم توزيعه على عينة قوامها ( 376) مفردة من موظفى شركات التامين التكافلى بالقاهرة الكبرى، وتم اختيار العينة من مجتمع بلغ (1350) مفردة ، وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي قوى معنوى للتعلم التنظيمي كمتغير مستقل
بأبعاده الاربعة : اكتساب المعلومات ، توزيع المعلومات ، تفسير المعلومات ، الذاكرة التنظيمية على الأداء الوظيفي كمتغير تابع في وجود نمط القيادة ) قيادة تحويلية، قيادة تبادلية) كمتغير وسطى فى القطاع محل الدراسة.
وقد أوصت نتائج الدراسة إلى ضرورة الإهتمام بدراسة العالقة بين التعلم التنظيمي و والأداء الوظيفي و انماط القيادة
( قيادة تحويلية، قيادة تبادلية) ، حيث يعتبر التعلم التنظيمي ضمن قائمة العوامل المحورية المؤثرة على فشل أونجاح المنظمة، وتبرز الأهمية الإستراتيجية له من خلال تحسين وتطوير الأداء الوظيفي للعاملين ، بهدف التغلب على مشكلات العمل وزيادة الإنتاجية والربحية، وذلك من خلال التأثير على تغيير سلوكياتهم وزيادة مهاراتهم المختلفة وحثهم على التفكير الإيجابي ، وإكسابهم المرونة الكافية في التعامل مع تحديات العمل ، ومكافأتهم على توليد أفكار جديدة ، وكلما كانت القيادة حكيمة إنعكس ذلك بشكل إيجابي على تعزيز الأداء الوظيفي وبلوغ الأهداف المنشودة، وإطالة عمر المنظمة.
The current study aims to identify the impact of organizational learning in its four dimensions on job performance in the presence of leadership styles (transformational or transactional). The study relied on the analytical descriptive approach, in addition to the field study that was conducted by means of a survey that was distributed to a sample of (376) single employees of Takaful insurance companies in Greater Cairo , and the sample was chosen from a community of (1350) individuals. The presence of leadership style (transformational leadership, transactional leadership) as a mediating variable in the sector under study.
The results of the study recommended the need to pay attention to the study of the relationship between organizational learning and job performance and leadership styles (transformational leadership, transactional leadership), where organizational learning is considered within the list of pivotal factors affecting the failure or success of the organization, and highlights its strategic importance through the improvement and development of job performance of employees With the aim of overcoming work problems and increasing productivity and profitability, by influencing changing their behavior, increasing their various skills, urging them to think positively, providing them with sufficient flexibility in dealing with work challenges, and rewarding them for generating new ideas, and whenever the leadership is wise, this is reflected positively on Enhancing job performance, achieving the desired goals, and extending the life of the organization.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.