Differentiated Instruction Based Strategy to Develop Skills of Employing EFL Vocabulary in Writing among Primary Stage Pupils / by Nisreen Ibrahim Abdel Aziz Mohamed; Supervised by Prof. Awatef Ali Sheir, Dr. Laila Ismail Hashem.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- استراتيجية مقترحة قائمة علي التعليم المتمايز لتنمية مهارات توظيف المفردات اللغوية في الكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية [Added title page title]
- 372.44
- Issued also as CD
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.M.Sc.2023.Ni.D (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110088056000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.
Bibliography: pages 79-87.
This study was conducted to investigate the effect of a differentiated instruction based strategy on developing skills of EFL vocabulary learning in writing for sixth year primary stage pupils. The study sample consisted of (60) mixed gender pupils from Safia Zaghloul official language school at El Kaloubeiya Governorate. The instruments of the study included a vocabulary learning checklist, a learning styles' questionnaire, a pre/post vocabulary learning test and a rubric. The validity and reliability of the instruments were statistically checked before administration. The study adopted a quasi- experimental design with two groups; experimental (n=30) and control (n=30) groups. The experimental group was classified into three sub-experimental groups according to their preferred learning styles after implementing a learning styles' questionnaire. The three sub-experimental groups received instruction with differentiated activities; visual, auditory and kinesthetic while the control group received regular instruction with no differentiation. For analyzing the collecting data, the t-test, ANOVA analysis and descriptive statistics were used. The results of the posttest revealed that statistical significant differences were found between the experimental group and the control group in the favor of the experimental group in the post vocabulary learning test. Besides, the results indicated that there were significant differences in mean scores between the three sub-experimental groups in their learning styles; visual, auditory, and kinesthetic in the favor of the sub-experimental kinesthetic group. The study showed a remarkable improvement in pupils' EFL vocabulary learning after the implementation of a differentiated instruction based strategy. Finally, the study recommended differentiating instruction according to learning styles to meet individual differences among pupils
أجريت هذه الدراسة للتحقق من فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة علي التعليم المتمايز في تنمية مهارات تعلم المفردات اللغوية في الكتابة باللغة الإنجليزية لدي تلاميذ الصف السادس الابتدائي. تكونت عينة الدراسة من(60) تلميذاً مختلط الجنسين من مدرسة صفية زغلول الرسمية لغات بمحافظة القليوبية. كانت أدوات الدراسة عبارة عن قائمة مهارات تعلم المفردات اللغوية, استبيان أنماط التعلم، واختبار مهارات تعلم المفردات اللغوية قبلي/بعدي. وقد تم التحقق إحصائيًا من صدق وثبات أدوات الدراسة، وكذلك عرضها علي مجموعة من المحكمين قبل تطبيقها علي عينة الدراسة. اعتمدت الدراسة علي تصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين؛ التجريبية(ن=30) والضابطة(ن=30). وقد انقسمت المجموعة التجريبية إلي ثلاث مجموعات تجريبية فرعية طبقًا لأنماط التعلم الخاصة بهم وذلك بعد تطبيق استبيان أنماط التعلم المعد من قبل الباحثة. تم تدريس الثلاث المجموعات التجريبية الفرعية بإستخدام أنشطة متمايزة؛ بصرية، سمعية، وحركية. بينما تم تدريس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة دون تمايز. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في اختبار تعلم مفردات بعدي. كما أشارت النتائج إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية الفرعية لصالح المجموعة ذات نمط التعلم الحركي في اختبار تعلم مفردات بعدي. وقد أوضحت الدراسة تحسنًا ملحوظًا في مهارات تعلم المفردات اللغوية بعد تطبيق الإستراتيجية المقترحة القائمة علي التعليم المتمايز. وقد أوصت الدراسة بتمايز التدريس وفق أنماط تعلم التلاميذ لمقابلة الفروق الفردية بينهم.
Issued also as CD
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.