header
Image from OpenLibrary

دراسة العلاقة بين التسويق الريادي وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر : الدور المعدل للخصائص الديموغرافية لرواد الأعمال / [أعداد]رضا خلف حسين عبد الواحد الشريف ؛ إشراف جمال سيد عبد العزيز، مرفت محمد سيد رشوان.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 193 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Study the relationship between entrepreneurial marketing, and the performance of small and medium enterprises (SMEs) in Egypt: The moderating role of the demographic characteristics of entrepreneurs [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.0220962
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: يهدف البحث الحالي إلى التحقق من مدى العلاقة بين التسويق الريادي وأبعاده الثمانية: (الاستباقية، والابتكار، والتركيز على الفرص، والمخاطرة المحسوبة، وكثافة العملاء، والاستفادة من الموارد، وخلق القيمة، والتسويق الرقمي(، وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في السياق المصري. علاوة على ذلك، التعرف على الدور المعدل للخصائص الديموغرافية (النوع، والتعليم، والخبرة)، وتأثيرها في العلاقة بين التسويق الريادي وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر؛ حيث تم تطبيق هذه البحث في المشروعات الصغيرة والمتوسطة بمحافظتي (القاهرة، والإسكندرية) لتمثيل المناطق الحضرية، وفي محافظتي (أسيوط، وسوهاج) لتمثيل المناطق النائية في صعيد مصر. واستخدمت الباحثة في هذه البحث المنهج المختلط (البحث النوعي، والكمي). واعتمد هذا البحث على تقنية العينة الاحتمالية العشوائية؛ نظرا لوجود إطار لمجتمع البحث. ولجمع البيانات تم استخدام العينة الطبقية التناسبية؛ وذلك لتصنيف المجتمع إلى مجموعات فرعية (طبقات) وفقًا للتوزيع الجغرافي للمشروعات محل الدراسة ووفقا للمشروعات الصغيرة والمتوسطة. كما تم استخدام قوائم الاستقصاء المهيكلة كأداة لجمع البيانات. واستنادا إلى الدراسات السابقة ونتائج الدراسة الاستطلاعية قامت الباحثة بتطوير المقاييس التي اشتملت عليها قائمة الاستقصاء. وتم جمع البيانات من (408) استبيانا صالحا بنسبة استجابة (73.3%) من رواد الأعمال وأصحاب ومديري المشروعات الصغيرة والمتوسطة عينة البحث، من خلال استخدام القطاع العرضي المتعدد؛ لأن مجتمع البحث يشتمل على أكثر من وحدة معاينة، وذلك باستخدام القاعدة الإلكترونية (electronic base)، بتصميم الاستبيان على (google form)، وإنشاء QR code لرابط الاستقصاء، بالإضافة إلى استخدام القاعدة الورقية التسليم والتجميع باليد من خلال المقابلات وجها لوجه. وتم استخدام حزمة برنامج الـ (SPSS, V. 25) و (AMOS 25) لتحليل البيانات. أظهرت نتائج هذا البحث وجود علاقة إيجابية قوية ذات دلالة معنوية بين أبعاد التسويق الريادي الثمانية وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في السياق المصري محل الدراسة، وتبين أن الأبعاد: (الاستباقية، والابتكار، والمخاطرة المحسوبة، والتسويق الرقمي) أكثر الأبعاد أهمية من حيث التأثير على أداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر. كما تم التوصل إلى أن النوع والتعليم لهما تأثير قوي معدل في العلاقة بين التسويق الريادي وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة، وخاصة في المناطق النائية بمحافظات صعيد مصر، بينما وجد أن الخبرة ليس لها دور مؤثر في العلاقة محل البحث، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق في ممارسة وتطبيق أبعاد التسويق الريادي وفقا للموقع الجغرافي للمشروعات، بينما لا توجد فروق جوهرية في الأداء وفقا للموقع الجغرافي للمشروعات عينة البحث.Summary: The aim of the current research is to investigate the relationship between entrepreneurial marketing and its eight dimensions (proactiveness, innovation, opportunity focus, calculated risk-taking, customer intensity, resource leveraging, value creation, and digital marketing) and the performance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the Egyptian context. Additionally, this research seeks to identify the moderating role of demographic characteristics (gender, education, and experience) and their impact on the relationship between entrepreneurial marketing and SMEs' performance in Egypt. The research has been conducted in SMEs in two urban governorates, Cairo and Alexandria, and in two rural governorates, Assiut and Sohag. The researcher has used a mixed-methods approach, the (qualitative and quantitative research). This research relies on probability (random) sampling technique due to the existence of a research population frames. To collect the data, the Proportional Stratified Sample was used. This is to classify the population into subgroups (strata) according to the geographical distribution of the enterprises under study. Structured questionnaires are used as a data collection tool. Based on previous studies and the results of the exploratory study, the researcher has developed the scales that were included in the questionnaire. Data are collected from a sample of (408) valid questionnaires with a response rate (%73.3) from entrepreneurs, owners, and managers of SMEs’ using Multiple Cross- Sectional; Because the research population includes more than one sample unit, through the use of the electronic base, designed on Google form, and creating a QR code for the survey link, in addition to using the paper base delivery and collection by hand through face-to-face interviews. The statistical package SPSS V.25 and AMOS 25 are used to analyze the data. The results of this research show a strong positive significant relationship between the eight dimensions of entrepreneurial marketing and the performance of SMEs in the Egyptian context of the study. The dimensions of proactiveness, innovation, calculated risk-taking, and digital marketing were the most significant in terms of their impact on SMEs' performance in Egypt. The study has also found that gender and education have a strong moderating effect on the relationship between entrepreneurial marketing and SMEs' performance, especially, in the rural areas of Upper Egypt; while experience has been found to be an insignificant moderator in the context of the research. The results indicate differences that exist in the practice and application of the dimensions of entrepreneurial marketing according to the geographic location of the enterprises, while no significant differences have been indicated performance according to the geographic location of the research sample enterprises
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.01.Ph.D.2023.رض.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031049000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 176-177.

يهدف البحث الحالي إلى التحقق من مدى العلاقة بين التسويق الريادي وأبعاده الثمانية: (الاستباقية، والابتكار، والتركيز على الفرص، والمخاطرة المحسوبة، وكثافة العملاء، والاستفادة من الموارد، وخلق القيمة، والتسويق الرقمي(، وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في السياق المصري. علاوة على ذلك، التعرف على الدور المعدل للخصائص الديموغرافية (النوع، والتعليم، والخبرة)، وتأثيرها في العلاقة بين التسويق الريادي وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر؛ حيث تم تطبيق هذه البحث في المشروعات الصغيرة والمتوسطة بمحافظتي (القاهرة، والإسكندرية) لتمثيل المناطق الحضرية، وفي محافظتي (أسيوط، وسوهاج) لتمثيل المناطق النائية في صعيد مصر. واستخدمت الباحثة في هذه البحث المنهج المختلط (البحث النوعي، والكمي). واعتمد هذا البحث على تقنية العينة الاحتمالية العشوائية؛ نظرا لوجود إطار لمجتمع البحث. ولجمع البيانات تم استخدام العينة الطبقية التناسبية؛ وذلك لتصنيف المجتمع إلى مجموعات فرعية (طبقات) وفقًا للتوزيع الجغرافي للمشروعات محل الدراسة ووفقا للمشروعات الصغيرة والمتوسطة. كما تم استخدام قوائم الاستقصاء المهيكلة كأداة لجمع البيانات. واستنادا إلى الدراسات السابقة ونتائج الدراسة الاستطلاعية قامت الباحثة بتطوير المقاييس التي اشتملت عليها قائمة الاستقصاء. وتم جمع البيانات من (408) استبيانا صالحا بنسبة استجابة (73.3%) من رواد الأعمال وأصحاب ومديري المشروعات الصغيرة والمتوسطة عينة البحث، من خلال استخدام القطاع العرضي المتعدد؛ لأن مجتمع البحث يشتمل على أكثر من وحدة معاينة، وذلك باستخدام القاعدة الإلكترونية (electronic base)، بتصميم الاستبيان على (google form)، وإنشاء QR code لرابط الاستقصاء، بالإضافة إلى استخدام القاعدة الورقية التسليم والتجميع باليد من خلال المقابلات وجها لوجه. وتم استخدام حزمة برنامج الـ (SPSS, V. 25) و (AMOS 25) لتحليل البيانات. أظهرت نتائج هذا البحث وجود علاقة إيجابية قوية ذات دلالة معنوية بين أبعاد التسويق الريادي الثمانية وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في السياق المصري محل الدراسة، وتبين أن الأبعاد: (الاستباقية، والابتكار، والمخاطرة المحسوبة، والتسويق الرقمي) أكثر الأبعاد أهمية من حيث التأثير على أداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر. كما تم التوصل إلى أن النوع والتعليم لهما تأثير قوي معدل في العلاقة بين التسويق الريادي وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة، وخاصة في المناطق النائية بمحافظات صعيد مصر، بينما وجد أن الخبرة ليس لها دور مؤثر في العلاقة محل البحث، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق في ممارسة وتطبيق أبعاد التسويق الريادي وفقا للموقع الجغرافي للمشروعات، بينما لا توجد فروق جوهرية في الأداء وفقا للموقع الجغرافي للمشروعات عينة البحث.

The aim of the current research is to investigate the relationship between entrepreneurial marketing and its eight dimensions (proactiveness, innovation, opportunity focus, calculated risk-taking, customer intensity, resource leveraging, value creation, and digital marketing) and the performance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the Egyptian context. Additionally, this research seeks to identify the moderating role of demographic characteristics (gender, education, and experience) and their impact on the relationship between entrepreneurial marketing and SMEs' performance in Egypt. The research has been conducted in SMEs in two urban governorates, Cairo and Alexandria, and in two rural governorates, Assiut and Sohag. The researcher has used a mixed-methods approach, the (qualitative and quantitative research). This research relies on probability (random) sampling technique due to the existence of a research population frames. To collect the data, the Proportional Stratified Sample was used. This is to classify the population into subgroups (strata) according to the geographical distribution of the enterprises under study. Structured questionnaires are used as a data collection tool. Based on previous studies and the results of the exploratory study, the researcher has developed the scales that were included in the questionnaire. Data are collected from a sample of (408) valid questionnaires with a response rate (%73.3) from entrepreneurs, owners, and managers of SMEs’ using Multiple Cross- Sectional; Because the research population includes more than one sample unit, through the use of the electronic base, designed on Google form, and creating a QR code for the survey link, in addition to using the paper base delivery and collection by hand through face-to-face interviews. The statistical package SPSS V.25 and AMOS 25 are used to analyze the data. The results of this research show a strong positive significant relationship between the eight dimensions of entrepreneurial marketing and the performance of SMEs in the Egyptian context of the study. The dimensions of proactiveness, innovation, calculated risk-taking, and digital marketing were the most significant in terms of their impact on SMEs' performance in Egypt. The study has also found that gender and education have a strong moderating effect on the relationship between entrepreneurial marketing and SMEs' performance, especially, in the rural areas of Upper Egypt; while experience has been found to be an insignificant moderator in the context of the research. The results indicate differences that exist in the practice and application of the dimensions of entrepreneurial marketing according to the geographic location of the enterprises, while no significant differences have been indicated performance according to the geographic location of the research sample enterprises

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.