فاعلية برنامج قائم علي استراتيجيات التدافع في تنمية الذاكرة العاملة لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم / إعـداد الباحثة أيه محمود يونس أبو المجد؛ إشـراف ا.د.شحاتة سليمان محمد، ا.م.د. ايمان أحمد خليل.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Effectiveness of a Program Based on Scramble Strategies in Developing Working Memory for Children with Learning Disabilities [Added title page title]
- 371.926
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2023.اي.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031065000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 129-145.
هدفت الدراسة الي: التحقق من فاعلية برنامج قائم علي استراتيجيات التدافع في تنمية الذاكرة العاملة لدى الاطفال ذوي الصعوبات التعلم. والتحقق من استمراريته. واستخدمت المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة لمناسبته للدراسة. وتكونت عينة الدراسة الحالية من (10) من اطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بمركز بورتاج بمحافظة القليوبية. كمجموعة تجريبية تراوحت أعمار أفراد العينة ما بين ( 5.5- 6 ) سنوات وتراوحت درجات الذكاء لديهم ما بين ( 90 : 100 ) .كما اعتمد الدراسة علي الادوات التالية ؛ بطارية صعوبات التعلم اعداد سهير كامل وبطرس حافظ (2010) ، إختبار المصفوفات الملونة لجون رافن لحساب درجات الذكاء إعداد وتقنين / عماد أحمد حسن علي ، 2016 ) ، برنامج قائم علي استراتيجيات التدافع لتنميه الذاكرة العاملة لدي أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم من إعداد الباحث.4-مقياس الذاكرة العاملة اعداد عبد الفتاح مطر وواصف العايدي عام (2009).
وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية ؛ وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج على مقياس الذاكرة العاملة في اتجاه القياس البعدي ، عدم جود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي للبرنامج على مقياس الذاكرة العاملة بين القياسين البعدي والتتبعي عند اي مستوي دلالة
The effectiveness of a program based on scramble strategies in developing of the working memory of the children with learning disabilities. The study aimed to verify the effectiveness of a program based on scrambling strategies in developing working memory for children with learning difficulties, to verify its continuity.
The sample of the current study consisted of (10) experimental kindergarten children with learning difficulties at the Portage Center in Qalyubia Governorate. As an experimental group, the ages of the respondents ranged between (5.5-6 years), and their memory scores ranged between 100 (110).
The study also relied on the following tools ؛ Learning Difficulties Battery prepared by Suhair Kalmal and Boutros Hafez (2010) ، John's Colored Matrices Test Raven for calculating intelligence scores, preparation and codification / Emad Ahmed Hassan Ali, 2016)، A program based on scrambling strategies to develop working memory for kindergarten children with learning difficulties, prepared by the researcher ، The Working Memory Scale prepared by Abdel-Fattah Matar and Wasef Al-Aidi in (2009).
The study yielded the following results ؛ There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of children with learning difficulties in the experimental group in the Before and After scale to apply the program on the working memory scale in the direction of the After Scale ، There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the Before and follow-up Scale of the program on the working memory scale between the Before and follow-up Scale at any significance level.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.