header
Image from OpenLibrary

فاعِلِيَّة برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران لتنمية بعض أَشِكَال السُّلُوك الْاِجْتِمَاعِيِّ الْإِيجَابِيِّ لدى الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلُّيم / رسالة مقدمة من الباحثة سامية صابر جابر إسماعيل؛ اشراف أ.د. شحاتة سليمان محمد، د. ولاء عبد العزيز محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2023Description: 104 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a peer-assisted learning-based training program in developing some aspects of positive social behavior among educable mentally retarded children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الباحثة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران لتنمية بعض أَشِكَال السُّلُوك الْاِجْتِمَاعِيِّ الْإِيجَابِيِّ لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعليم والتحقق من استمراريته وفاعليته. تكونت عينة الدراسة من 10 أطفال من الأقران العاديين تتراوح أعمارهم بين (6-9) سنوات في مدرسه الشهيد عبد المنعم الابتدائية ببنها و10 أطفال معاقين عقليًا قابلين للتعليم بالعيادة الخارجية لمستشفى الراعي الصالح ببنها، مما ينطبق عليهم شروط العينة، وتتراوح أعمارهم بين (4-8) سنوات، وتراوحت نسبة ذكائهم بين (55-70) ويعانون من السلوكيات السلبية، كما اعتمدت الباحثة على الأدوات التالية" "مقياس ستانفورد بينيه للذكاء إعداد وتقنين: محمود أبوالنيل، 2011، ومقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي إعداد أماني عبد المقصود، 2013، وبرنامج قائم على التعلم بمساعد الأقران لتنمية بعض أشكال السلوك الاجتماعي الإيجابي لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعليم (إعداد الباحثة)" وتوصلت الباحثة الي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلُّيم بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران على مقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي لصالح القياس البعدي وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلّيُم بالمجموعة التجريبية على مقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي بعد تطبيق برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران في القياسين البعدي والتتبعي بعد مرور شهر من القياس البعدي.Summary: The researcher aimed at identifying the effectiveness of a training program based on peer-assisted learning in developing some aspects of positive social behavior among educable mentally retarded children. Basic sample comprised (10) normal peers (6-9) years old . They were recruited from Al-Shaheed Abdel- Monem elementary school in Banha, and (10) educable mentally retarded children. They were recruited from the outpatient clinic of the Good Shepherd Hospital in Banha,. The sample conditions were applied to all of them. They were between (4-8) years old. Their IQS ranged between (55-70). They also suffered from negative behaviors. The following tools were administered: Stanford–Binet intelligence scales- 5th edition (standardized by Mahmoud Abu-El Nil, 2011), positive social behavior scale (Amani Abdul-Maqsoud, 2013), and the peer-assisted learning-based program (prepared by the researcher). The researcher concluded that there were statistically significant differences between both mean scores obtained by educable mentally retarded children in the experimental group on the pre- and post-tests of positive social behavior, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between both mean scores obtained by educable mentally retarded children in the experimental group on the post-and follow-up – a month after the program implementation - tests of positive social behavior.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2023.سا.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031115000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 83-92.

هدفت الباحثة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران لتنمية بعض أَشِكَال السُّلُوك الْاِجْتِمَاعِيِّ الْإِيجَابِيِّ لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعليم والتحقق من استمراريته وفاعليته. تكونت عينة الدراسة من 10 أطفال من الأقران العاديين تتراوح أعمارهم بين (6-9) سنوات في مدرسه الشهيد عبد المنعم الابتدائية ببنها و10 أطفال معاقين عقليًا قابلين للتعليم بالعيادة الخارجية لمستشفى الراعي الصالح ببنها، مما ينطبق عليهم شروط العينة، وتتراوح أعمارهم بين (4-8) سنوات، وتراوحت نسبة ذكائهم بين (55-70) ويعانون من السلوكيات السلبية، كما اعتمدت الباحثة على الأدوات التالية" "مقياس ستانفورد بينيه للذكاء إعداد وتقنين: محمود أبوالنيل، 2011، ومقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي إعداد أماني عبد المقصود، 2013، وبرنامج قائم على التعلم بمساعد الأقران لتنمية بعض أشكال السلوك الاجتماعي الإيجابي لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعليم (إعداد الباحثة)" وتوصلت الباحثة الي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلُّيم بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران على مقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي لصالح القياس البعدي وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلّيُم بالمجموعة التجريبية على مقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي بعد تطبيق برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران في القياسين البعدي والتتبعي بعد مرور شهر من القياس البعدي.

The researcher aimed at identifying the effectiveness of a training program based on peer-assisted learning in developing some aspects of positive social behavior among educable mentally retarded children. Basic sample comprised (10) normal peers (6-9) years old . They were recruited from Al-Shaheed Abdel- Monem elementary school in Banha, and (10) educable mentally retarded children. They were recruited from the outpatient clinic of the Good Shepherd Hospital in Banha,. The sample conditions were applied to all of them. They were between (4-8) years old. Their IQS ranged between (55-70). They also suffered from negative behaviors. The following tools were administered: Stanford–Binet intelligence scales- 5th edition (standardized by Mahmoud Abu-El Nil, 2011), positive social behavior scale (Amani Abdul-Maqsoud, 2013), and the peer-assisted learning-based program (prepared by the researcher). The researcher concluded that there were statistically significant differences between both mean scores obtained by educable mentally retarded children in the experimental group on the pre- and post-tests of positive social behavior, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between both mean scores obtained by educable mentally retarded children in the experimental group on the post-and follow-up – a month after the program implementation - tests of positive social behavior.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.