/السياسات الإعلانية للصحف والمواقع الإلكترونية ودورها في تشكيل اقتصادياتها وهياكلها التمويلية إعـــداد محمد أحمد محمد سالم عمر؛ إشــــــــــــــــــــراف أ.د.محرز حسين غالي
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2023Description: 378صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- Advertising policies for newspapers and websites and their role in shaping their economies and financing structures [Added title page title]
- 338.926
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.02.M.Sc.2023.مح.س (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031116000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: صفحات 309-339.
استهدفت هذه الدراسة تحقيق هدف رئيسي، يتمثل في: رصد، وتوصيف، وتحليل أهم ملامح السياسات الإعلانية للصحف، والمواقع الإليكترونية، ودورها في تشكيل اقتصاديات هذه المواقع، وهياكلها التمويلية، والتعرف على حجم ما تمثله الإيرادات الإعلانية بالنسية لمصادر تمويل المواقع الإلكترونية، والبحث في المبادئ، والقواعد التي تحكم السياسات الإعلانية في الصحف، والمواقع الإلكترونية، وتحليل أهم القطاعات الإعلانية التي يتم استهدافها في الصحف، والمواقع الإلكترونية، ورصد، وتوصيف، وتفسير طبيعة القيم السوقية التي تحكم السياسات الإعلانية للمواقع الإليكترونية عينة الدراسة من وجهة نظر الصحفيين والقيادات الصحفية والإدارية، ورصد وتوصيف وتحليل الجوانب القيمية والأخلاقية التي تحكم سياسات نشر الإعلانات في الصحف والمواقع الإلكترونية عينة الدراسة، من وجهة نظر الصحفيين، والقيادات الصحفية والإدارية، والتعرف على رؤية الصحفيين، والقيادات الصحفية، والإدارية لأهم ملامح السياسات الإعلانية للصحف والمواقع الإلكترونية عينة الدراسة، ورصد، وتوصيف، وتفسير رؤية الصحفيين، والقيادات الصحفية والإدارية لتأثير السياسات الإعلانية للمواقع الإليكترونية على مصادر تمويلها وايراداتها، وتعتمد الدراسة علي منهج المسح، بالإضافة الي عينة من القائم بالاتصال الإعلاني للمواقع الإلكترونية المصرية قوامها (30)، واستخدمت الدراسة أداتي (تحليل المضمون، والمقابلة المتعمقة) لجمع بيانات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلي: أن عوامل تشكيل السياسات الإعلانية: اوضحت آراء البعض من القائمين بالاتصال الإعلاني في المواقع الإلكترونية أن اهم هذه العوامل هي متطلبات السوق الإعلاني، حيث أشارت –أي الآراء- إلى طبيعة السوق وانعكاسها على التغيرات التي تطرأ على السياسات العامة للمؤسسة الصحفية سواء إعلانات أو تحرير، واضاف البعض حسب السوق والطبقة المستهدفة للإعلان، وظروف السوق والعوامل (الاقتصادية، والسياسية، والمجتعمية) الموجودة في المجتمع المصري، بالإضافة إلي عادات وتقاليد المجتمع واعراف الجمهور واذواقه التي احد الاعتبارات التي يتم الأخذ إبان تصميم السياسات الإعلانية في الصحف والمواقع الإلكترونية، ويُضاف إلى العوامل السابقة العناصر المرتبطة بالوكالات الإعلانية والمندوبين، بمعني أن من حق الوكيل الإعلاني أن ينشر الإعلان كما يراه، أي أن الأمر قياساً علي ما تختاره الشركة المُعلنة، ويوجد فصل كامل بين (التحرير، والإعلان، وإدارة التحرير).
The study main goal is to audit, characterize and analyse the most important features of newspapers' and websites' advertising policies; Its role in shaping the economics of these websites, their financing structures, and identifying the size of the advertising revenues comparing to the other sources of financing websites. Furthermore, the study aims to learn the journalists', CEOs, and leaders views on the most important features of advertising policies for newspapers and websites in the study samples. Also, the study monitors, characterizes and explains the journalists', CEOs and leaders point of views about the impact of website advertising policies on their sources of funding and revenue.
The study relies on the survey methodology. As it used the analytical surveys for the advertisements of five Egyptian websites (Al-Ahram, Al-Wafd, Masrawi, Cairo 24 news, and the Youm 7, in addition to sample of 30 of the major advertising leader in the same previous websites.
As for the differences test between newspapers and websites in the study samples, the study showed strong statistically significant differences between them and the assessing the nature of moral values and standards either positive or negative that they have been adopted in their advertising polices.The category of persuasive and emotional appeals used in the advertising of newspapers and studied websites has also diversified, where rational appeals came in the top of the list, represented by (quality, price, renovation, after-sales services, spare parts, trust, credibility), compared to emotional appeals, which came in the end of the list with their variations, represented by (pleasure, social status, excellence, comfort, safety, happiness, starting, patriotism).
At the media and advertising level, and about testing the differences between the studied newspapers and websites, with these values, it was found that there are strong statistically significant differences between them and assessing the nature of the moral values and standards (positive and negative) that they adopt in their advertising policies, and the category of persuasive and emotional solicitations used in the advertising of the studied newspapers and websites varied, where which came in the last ranking with its variations, represented by (pleasure, status Social, excellence, comfort, safety, happiness, staging, patriotism).
With regard to the factors shaping advertising policies: the opinions of some of the advertising communicators on the websites explained that the most important of these factors are the requirements of the advertising market, where they indicated-namely, opinions- To the nature of the market and its reflection on the changes in the general policies of the press institution, whether advertising or editing, some added according to the market and the target class of advertising, market conditions and factors (economic, political, social) existing in Egyptian society, in addition to the Customs and traditions of society and the customs of the public and its tastes, which is one of the considerations that are taken into account when designing advertising policies in newspapers and websites, and in addition to the previous factors, elements associated with advertising agencies and delegates, meaning that the advertising agent has the right to publish the advertisement as he sees it, that is, by analogy based on what the advertiser chooses, there is a complete separation between (Editorial, advertising, editorial management), and here it can be confirmed that the advertiser company controls the factors that contribute to the achievement of advertising, in addition to the relationships that take place between advertising representatives in newspapers and websites and between customers, and the opinions of the advertising communicators also confirmed that funding is one of the most important factors affecting advertising policies, and in turn, the necessary resources are determined for the newspaper and the website, as it represents the main income of the newspaper and the nerve of press institutions, not to mention that the current information revolution has a clear and direct role on the formation of advertising policies, in addition to the strong connection between Modern communication technology and advertising industry so that it appears more attractive, prominent and competitive with other products.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.