دور شبكات التواصل الاجتماعية في ترتيب أولويات الشباب المصري نحو القضايا السياسية والاجتماعية / إعــــداد محـمد فتحي توفيق الصايغ؛ إشـــراف أ.د. منى سعيد الحديدي.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Role of Social Media Platforms in setting the political and social agenda for the Egyptian youth [Added title page title]
- 302.2310962
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.01.Ph.D.2023.مح.د (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031118000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: اوراق 234-243.
أدت تطورات التفاعلية الهائلة على منصات التواصل الاجتماعي إلى تغيير ملحوظ في العملية الإعلامية بأكملها، حيث غيرت من طريقة التناول الإعلامي للمؤسسات الإعلامية، كما غيرت من طبيعة المستخدمين من الجمهور وسماته. كما غيرت تلك التطورات أيضًا عملية تدفق المعلومات الإعلامية على تلك المنصات، فنجد إنتاج لرسائل إعلامية مختلفة من جهات متعددة مثل المؤسسات الإعلامية المحلية والإقليمية والدولية، والهيئات الحكومية والخاصة وأخيرًا الجمهور، الذي تغيرت سماته وأصبح عنصرًا فعالاً في هذه العملية نتيجة لإنتاجه محتوى إخباري سياسي واجتماعي مؤثر، وأدت تلك التطورات إلى تغيير واضح في عملية بناء الأجندة الإعلامية وجعلتها أكثر تعقيدًا. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة كيفية بناء الأجندة الإعلامية داخل منصات التواصل الاجتماعي، وتحديد مدى تأثير أجندة المؤسسات الإعلامية ومدى تأثير أجندة الأفراد المؤثرين من الجمهور داخل تلك المنصات في بناء الأجندة الإعلامية للشباب نحو القضايا السياسية والاجتماعية، مع تحليل مفهوم (Reverse Agenda) الأجندة المعاكسة. اعتمد الباحث على إجراء دراسة ميدانية كمية على مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي وأخرى كيفية مع عدد من ممارسي الإعلام الرقمي، كما استعان الباحث بدراسة تحليلية كمية للمضمون الاجتماعي والسياسي على منصتي (Facebook) و(Twitter). انتهت نتائج الدراسة إلى إثبات تأثير أجندة الأفراد المؤثرين والجمهور النشط في أجندة الشباب المصري عينة الدراسة فيما يخص بناء أجندة القضايا الاجتماعية، كما تؤكد النتائج أن الشباب المصري يعتمد على المؤسسات الإعلامية بشكل ملحوظ فيما يخص بناء أجندة القضايا السياسية على منصات التواصل الاجتماعي. أتت قضايا غلاء المعيشة ثم الصحة النفسية ثم العنف ضد المرأة بصفتهم أهم القضايا الاجتماعية التي يدركها الشباب المصري، كما جاءت قضايا الحرب الروسية الأوكرانية ثم السياسات الاقتصادية المصرية ثم العلاقات المصرية دولياً ثم ملف سد النهضة باعتبارهم أهم القضايا السياسية التي تهم الشباب المصري عينة الدراسة. توصلت نتائج الدراسة إلى إثبت وجود مفهوم "الأجندة المعاكسة" (Reverse Agenda) إحصائياً، حيث ذكر المبحوثين أن هناك قضايا تمت أثارها المؤثرون ثم تم تناولها من المؤسسات الإعلامية مثل قضايا الصحة النفسية والتنمر فيما يخص القضايا الاجتماعية وقضايا حقوق الإنسان والمشاركة السياسية فيما يخص القضايا السياسية. مازال أمام الباحثين الكثير من الدراسة والبحث في مجال بناء الأجندة الإعلامية على منصات التواصل الاجتماعي خصوصًا مع التطورات السريعة التي تشهدها تلك المنصات من أجل الوصول إلى عملية إعلامية أكثر فاعلية وإيجابية.
The unmatched interactive developments of social media platforms led to a noticeable change in the entire media messaging process, as it changed the approach of media outlets as well as audience nature and characteristics. Additionally, these developments changed the news and information flow on these platforms. Currently there are multiple parties can produce and circulate media messages, such as local, regional and international media institutions, governmental and private entities, and finally the audience, whose characteristics have changed and become an effective element and an active catalyst in this process due to producing Influential political and social news content. These developments led to revolutionary changes in media agenda building process, as it became more sophisticated. The study aims to explore how the media agenda is being built within social media platforms, as well as determining the media organizations agendas’ impact, compared to active audience agendas’ impact in building the Egyptian youth agenda towards political and social issues within those platforms, and finally analyzing the concept of the “Reverse Agenda”. The researcher has relied on conducting a quantitative field survey on social media platforms’ users and a qualitative field survey with a number of digital media practitioners. Additionally, a quantitative content analysis study was conducted on social and political media content over (Facebook) and (Twitter). The study results have witnessed a noticeable impact of the active audience and influencers’ agendas on the Egyptian youth agenda regarding the social issues, and it was confirmed that Egyptian youth agenda is significantly influenced by the media institutions concerning the political issues. High cost of living, mental health, and violence against women were the Egyptian youth’s most important social issues. Politically, the Russian Ukrainian war, Egyptian economic policies, Egyptian international ties, and Al-Nahda Dam were the most important issues that concern Egyptian youth. Moreover, the “Reverse agenda” concept is statistically proven, as respondents recalled social and political issues that were initiated by the active audience and then were tackled by media organizations, and proven that they act as micro-agenda setters. These issues were such as mental health, bullying, human rights, and political participation. Researchers still need to dig deeper in studying media agenda on social media platforms, especially within the fast-paced developments, to realize a positive media agenda building process.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.