header
Image from OpenLibrary

فاعليَّة برنَامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى عيِّنة من الأطفال الذاتَويِّين / سحر عطية عوض خميس ؛ إشراف هند إسماعيل إمبابي، نهى ضياء الدين عبد الحميد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 279 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A Program Based on Daily living skills to Enhance Self- management Among a Sample of Autistic Children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.92
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: يهدف البحث إلى التحقُّق من فاعليَّة برنامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى الأطفال الذاتَويِّين والتحقُّق من استمراريته، اتبع البحث المنهج شبه التجريبي؛ حيث إنه يتلاءم مع طبيعة البحث الحالي وتم استخدام التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة، وطُبق البحث على عيِّنَة من الأطفال تراوحت أعمارهم من (5 - 6) سنوات، وعددهم (8) أطفال ذاتَويِّين بجمعية "علّمني حرفًا" لذوي الإعاقة بمحافظة البحيرة، واستخدم البحث الأدوات التالية: مقياس ستنافورد بينيه للذكاء – الصورة الخامسة إعداد صفوت فرج (2011)، مقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدَّة اضطراب طيف التوحُّد– الإصدار الثالث GARS-3 إعداد وتعريب عادل عبد الله وعبير أبو المجد (2020)، ومقياس تقدير إدارة الذات للأطفال الذاتَويِّين (إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة – (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن فاعليَّة البرنامج القائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى عيِّنَة من الأطفال الذاتَويِّين، كما ظهر من خلال الفروق بين القياسين القَبلي والبَعدي، وكذلك استمرار فاعليَّة البرنامج كما ظهر من نتائج القياس تتبُّعي، وقدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات لبحوث لاحقةSummary: The research aimed to verify the effectiveness of a program based on daily life skills to develop self-management among autistic children and to verify its continuity. The research followed the semi-experimental approach. As it fits with the nature of the current research, the experimental design with one group was used, and the research was applied to a sample of children whose ages ranged from (5-6) years, and they numbered (8) children with disabilities at the Teach Me a Craft Association for people with disabilities in Al-Buhaira Governorate, and the research used the following tools: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Image prepared by Safwat Farag (2011), Gilliam's Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition GARS-3 Prepared and Arabized by Adel Abdullah and Abeer Abu Al-Magd (2020), and a measure of self-management estimation for autistic children (prepared by the researcher), and a program based on daily life skills - (prepared by the researcher). The results of the research revealed the effectiveness of the program based on daily life skills for self-development in a sample of self-development children, as it appeared through the differences between the pre and post measurements, the continuity of the effectiveness of the program as it appeared from the results of the research, and printing a group of effectiveness for subsequent research.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2023.سح.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031102000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.M.Sc.2023.زي.ف فاعلية برنامج إرشادى للتخفيف من حدة الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال المتلعثمين / Cai01.26.03.M.Sc.2023.سا.ب برنامج قائم على بعض استراتيجيات التفكير الإيجابى لخفض اضطراب قلق المستقبل لدى أمهات الأطفال ذوى الإعاقة العقلية ) / Cai01.26.03.M.Sc.2023.سا.ف فاعِلِيَّة برنامج قائم على التعلم بمساعدة الأقران لتنمية بعض أَشِكَال السُّلُوك الْاِجْتِمَاعِيِّ الْإِيجَابِيِّ لدى الْأَطْفَال الْمُعَاقَيْنِ عَقْلِيَّا الْقَابِلِين لِلتَّعَلُّيم / Cai01.26.03.M.Sc.2023.سح.ف فاعليَّة برنَامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى عيِّنة من الأطفال الذاتَويِّين / Cai01.26.03.M.Sc.2023.شه.ف ( فَاعِلِيَّة برنامج إرشادي لتنمية أبعاد الذَّكاء الوجداني لدى الأطفال ذوِي الحسَّاسِيَّة النَّفْسيَّة المُفْرطة / Cai01.26.03.M.Sc.2023.عب.ب برنامج إرشادى لتحسين مهارات اخصائيالتأهيل وعلاقته بتنمية المهارات الحياتية لأطفال متلازمة داون / Cai01.26.03.M.Sc.2023.عب.ب برنامـج لخَفض حـدَّة الاستِقواء بين الأطفال بالرَّوضات الدَّامجة /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 153-175.

يهدف البحث إلى التحقُّق من فاعليَّة برنامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى الأطفال الذاتَويِّين والتحقُّق من استمراريته، اتبع البحث المنهج شبه التجريبي؛ حيث إنه يتلاءم مع طبيعة البحث الحالي وتم استخدام التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة، وطُبق البحث على عيِّنَة من الأطفال تراوحت أعمارهم من (5 - 6) سنوات، وعددهم (8) أطفال ذاتَويِّين بجمعية "علّمني حرفًا" لذوي الإعاقة بمحافظة البحيرة، واستخدم البحث الأدوات التالية: مقياس ستنافورد بينيه للذكاء – الصورة الخامسة إعداد صفوت فرج (2011)، مقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدَّة اضطراب طيف التوحُّد– الإصدار الثالث GARS-3 إعداد وتعريب عادل عبد الله وعبير أبو المجد (2020)، ومقياس تقدير إدارة الذات للأطفال الذاتَويِّين (إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على مَهارات الحياة اليوميَّة – (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن فاعليَّة البرنامج القائم على مَهارات الحياة اليوميَّة لتنمية إدارة الذات لدَى عيِّنَة من الأطفال الذاتَويِّين، كما ظهر من خلال الفروق بين القياسين القَبلي والبَعدي، وكذلك استمرار فاعليَّة البرنامج كما ظهر من نتائج القياس تتبُّعي، وقدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات لبحوث لاحقة

The research aimed to verify the effectiveness of a program based on daily life skills to develop self-management among autistic children and to verify its continuity. The research followed the semi-experimental approach. As it fits with the nature of the current research, the experimental design with one group was used, and the research was applied to a sample of children whose ages ranged from (5-6) years, and they numbered (8) children with disabilities at the Teach Me a Craft Association for people with disabilities in Al-Buhaira Governorate, and the research used the following tools: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Image prepared by Safwat Farag (2011), Gilliam's Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition GARS-3 Prepared and Arabized by Adel Abdullah and Abeer Abu Al-Magd (2020), and a measure of self-management estimation for autistic children (prepared by the researcher), and a program based on daily life skills - (prepared by the researcher). The results of the research revealed the effectiveness of the program based on daily life skills for self-development in a sample of self-development children, as it appeared through the differences between the pre and post measurements, the continuity of the effectiveness of the program as it appeared from the results of the research, and printing a group of effectiveness for subsequent research.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.