" دور اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية في تمكين العاملين وعلاقتها بالآداء التنظيمي " / [إعداد]أسماء صلاح الدين فؤاد أحمد ؛ إشراف حنان جنيد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The role of organizational knowledge management communications in empowering employees and its relationship to organizational performance [Added title page title]
- 659.2
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 15 03 Ph.D 2023 أس.د (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031155000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 256-281.
استهدفت الدراسة التعرف على دور اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية فى عملية تمكين العاملين بالمنظمات الخدمية والإنتاجية العاملة فى مصر والتابعة لقطاع الأعمال العام والقطاع الاستثمارى وذلك من خلال رصد وتحليل طبيعة العلاقة بين اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية من حيث التكنيكات والوسائل الاتصالية المستخدمة في عملية إدارة المعرفة، واستراتيجياتها، ومراحلها، وبين مستوي تطبيق الأبعاد الأساسية للتمكين، وانعكاس هذه العلاقة على تحقق أبعاد الأداء التنظيمي، وكذا دراسة العوامل والمتغيرات المرتبطة بطبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية ( نمط الثقافة التنظيمية، الدعم التنظيمي المدرك، الهيكل التنظيمي، البنية التحتية التكنولوجية، سياسات إدارة الموارد البشرية ) ودورها فى تعزيز عملية التمكين ورفع أداء المنظمة، وذلك من خلال استقصاء ميداني مع 400 مفردة من العاملين بــ 20 منظمة، وكذلك تحليل كيفي لمحتوى المواد والوثائق المؤسسية بالمنظمات محل الدراسة، وأيضا مقابلات متعمقة مع مسئولي الاتصال بالمنظمات محل الدراسة، وكشفت نتائج الدراسة أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين طبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية وأبعاد تمكين العاملين المطبقة بالمنظمات محل الدراسة، وأن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين طبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية وأبعاد الأداء التنظيمي المتحققة بالمنظمات محل الدراسة، وأن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد تمكين العاملين المطبقة وأبعاد الأداء التنظيمي المتحققة بالمنظمات محل الدراسة، في حين وُجد أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعض المتغيرات والعوامل المرتبطة بطبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية وبعض أبعاد تمكين العاملين المطبقة بالمنظمات محل الدراسة، كما أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعض المتغيرات والعوامل المرتبطة بطبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية وبعض أبعاد الأداء التنظيمي المتحققة بالمنظمات محل الدراسة، وقد أشارت الدراسة الكيفية إلي حرص كافة منظمات الدراسة على إبراز أهداف اتصالات إدارة المعرفة الموجهة للعاملين عبر وثائقها الداخلية، ويأتي في مقدمتها الهدف المتمثل في كسب رضا العملاء، ثم يأتي تشجيع التعاون وفرق التعلم، وإنشاء أنظمة معلوماتية لاكتساب المعرفة وتبادل الخبرات، يليها تنمية الابتكارات والتفكير الإبداعي، ثم خلق القيمة للأعمال، ومن خلال النتائج السابقة توصلت الباحثة إلى نموذج نظري مقترح يربط بين طبيعة اتصالات إدارة المعرفة التنظيمية وأبعاد تمكين العاملين وأبعاد الأداء التنظيمي، يمكن أن تسترشد به المنظمات كخطوة من أجل الإصلاح الإداري، كما يمكن أن يكون مرشدًا للأكاديمين في مجال الاتصالات المؤسسية.
: The study aimed to identify the role of organizational knowledge management communication in the process of empowering employees in service and production organizations operating in Egypt and affiliated to the public business sector and the investment sector, by monitoring and analyzing the nature of the relationship between organizational knowledge management communications in terms of the techniques and means of communication used in the process of knowledge management, its strategies. And its stages, and between the level of application of the basic dimensions of empowerment, and the reflection of this relationship on achieving the dimensions of organizational performance, as well as the study of factors and variables related to the nature of organizational knowledge management communications (organizational culture pattern, perceived organizational support, organizational structure, technological infrastructure, human resource management policies) and its role In enhancing the process of empowerment and raising the performance of the organization, through a field survey with 400 individuals working in 20 organizations, as well as a qualitative analysis of the content of materials and institutional documents in the organizations under study, as well as in-depth interviews with the officials of the organizations under study, and the results of the study revealed that there is a related relationship Statistical indication between the nature of organizational knowledge management communication and the dimensions of employees empowerment applied in the organizations under study, and that there is a statistically significant relationship between the nature of organizational knowledge management communication and the organizational performance dimensions achieved in the organizations under study, and that there is a statistically significant relationship between the applied employees empowerment dimensions and the organizational performance dimensions achieved in the organizations under study, while it was found that there is a statistically significant relationship between some variables and factors associated with the nature of organizational knowledge management communications and some dimensions of employee empowerment applied in the organizations under study, and there is a statistically significant relationship between some variables and factors associated with the nature of organizational knowledge management communications And some dimensions of organizational performance achieved in the organizations under study. The qualitative study indicated the keenness of all study organizations to highlight the goals of knowledge management communications directed to employees through their internal documents, and the first goal is to gain customer satisfaction, then comes the encouragement of cooperation and learning teams, and the establishment of information systems To acquire knowledge and exchange experiences, followed by developing innovations and creative thinking, then creating value for business. Through the previous results, the researcher came up with a proposed theoretical model linking the nature of organizational knowledge management communications, the dimensions of employee empowerment, and the dimensions of organizational performance, that organizations can guide as a step for administrative reform. It can also be a mentor for academics in the field of institutional communications.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.