header
Image from OpenLibrary

فعالية استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال / مقدمة من الباحثة غادة عبد الله المنصان البطش؛ اشراف ا.د.أمال إبراهيم عبد العزيزالفقي، ا.د.خالد محمد حسن الرشيدي.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 175صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness of Using Oral Placement Therapy in Decreasing the Apraxia Disorder with Children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.9142
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة إلى تعرف فعالية برنامج قائم على استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال، وتكونت عينة الدراسة من (6) أطفال من الأطفال ذوي اضطراب الأبراكسيا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (4-6) سنوات بمتوسط عمري قدره (5.1) وانحراف معياري (0.65)، وقد تراوح معامل الذكاء لديهم ما بين (90 – 110)، واستخدمت الدراسة الأدوات الأتية: مقياس رافن للمصفوفات المتتابعة الملونة (إعداد :John Raven, 1977 وترجمة وتقنين: عماد أحمد حسن، 2014)، ومقياس كفاءة النطق المصور (إعداد: إيهاب الببلاوي، 2007)، ومقياس اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال (إعداد: الباحثة)، والبرنامج التدريبي(إعداد: الباحثة) وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي، مما يدل على فعالية استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال، وكذلك استمرار فعالية البرنامج.Summary: The study aimed to know the Effectiveness of the programme based on the use of oral Placement Therapy to reduce Apraxia Disorder with Children. and study sample consisted of (6) children with Apraxia Of Speech whose chronological age ranged between (4-6) years with an average age of (5.1) ) and standard deviation (,65) and their IQ coefficient ranged from (90-110), and the researcher used the semi-experimental approach with a single group design, and the Raven's Progressive colored Matrices was applied (prepared by John Raven, 1977 translated and standardization : Emad Ahmed Hassan, 2014), the illustrated pronunciation efficiency scale (prepared by: Ihab Al-Beblawi, 2007), and childhood apraxia of speech Scale (Prepared by: The researcher), and the results of the study reached There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of experimental group before and after applying the program in favor of the post-measurement, and there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements, which indicates the effectiveness of using oral placement therapy in reducing childhood apraxia of speech, as well as the continuation of the effectiveness of the program. The importance of using oral placement therapy and its positive effect on reducing childhood apraxia of speech.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 23 07 M.Sc 2023 غا.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031157000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.07.M.Sc.2023.دع.ب برنامج تدريبي قائم علي ألعاب الكمبيوتر لخفض حدة تشتت الانتباه والنشاط الزائد وأثره علي بعض العمليات المعرفية لدي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم النمائية / Cai01.23.07.M.Sc.2023.دي.ف فاعلية برنامج للتكامل الحسي باستخدام غرفة الحواس في تنمية التعبير الإنفعالي لدي أطفال اضطراب طيف التوحد / Cai01.23.07.M.Sc.2023.سا.ب برنامج قائم على القصص المصورة بالحاسوب لخفض حدة التلعثم وأثره على التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / Cai01 23 07 M.Sc 2023 غا.ف فعالية استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال / Cai01.23.07.M.Sc.2023.مح.ف فاعلية برنامج قائم على مهارات ما وراء الذاكرة في تحسين المعالجة السمعية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة / Cai01.23.07.M.Sc.2023.مع.ف فعالية برنامج قائم على معالجة المعلومات في تنمية الذاكرة العاملة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى عسر الحساب / Cai01 23 07 M.Sc 2023 من.ص صورة الجسم المُدركة وعلاقتها بكل من تقدير الذات والكفاءة الاجتماعية للأطفال ذوي القوقعة الإلكترونية في فصول الدمج /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 143-165.

هدفت الدراسة إلى تعرف فعالية برنامج قائم على استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال، وتكونت عينة الدراسة من (6) أطفال من الأطفال ذوي اضطراب الأبراكسيا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (4-6) سنوات بمتوسط عمري قدره (5.1) وانحراف معياري (0.65)، وقد تراوح معامل الذكاء لديهم ما بين (90 – 110)، واستخدمت الدراسة الأدوات الأتية: مقياس رافن للمصفوفات المتتابعة الملونة (إعداد :John Raven, 1977 وترجمة وتقنين: عماد أحمد حسن، 2014)، ومقياس كفاءة النطق المصور (إعداد: إيهاب الببلاوي، 2007)، ومقياس اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال (إعداد: الباحثة)، والبرنامج التدريبي(إعداد: الباحثة) وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي، مما يدل على فعالية استخدام التأهيل الحركي الفمي في خفض اضطراب الأبراكسيا لدى الأطفال، وكذلك استمرار فعالية البرنامج.

The study aimed to know the Effectiveness of the programme based on the use of oral Placement Therapy to reduce Apraxia Disorder with Children. and study sample consisted of (6) children with Apraxia Of Speech whose chronological age ranged between (4-6) years with an average age of (5.1) ) and standard deviation (,65) and their IQ coefficient ranged from (90-110), and the researcher used the semi-experimental approach with a single group design, and the Raven's Progressive colored Matrices was applied (prepared by John Raven, 1977 translated and standardization : Emad Ahmed Hassan, 2014), the illustrated pronunciation efficiency scale (prepared by: Ihab Al-Beblawi, 2007), and childhood apraxia of speech Scale (Prepared by: The researcher), and the results of the study reached There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of experimental group before and after applying the program in favor of the post-measurement, and there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements, which indicates the effectiveness of using oral placement therapy in reducing childhood apraxia of speech, as well as the continuation of the effectiveness of the program. The importance of using oral placement therapy and its positive effect on reducing childhood apraxia of speech.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.