أثر التسويق الاخضر على القرار الشرائي للعملاء : دراسة تطبيقيه / [إعداد]غادة محمود محمد عبد البديع ؛ إشراف عبد الهادي نبيه أحمد، محمد رجب صديق.
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 128 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- The Impact of Green Marketing on Customer Buying Decision ''An Empirical Study " [Added title page title]
- 658.8
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 18 06 Ph.D 2022 غا.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030270000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | ||
Cai01 18 06 ph.D 2022 عم.ت تطبيق أساليب التحسين المستمر لتحسين أداء المؤسسات الصناعية : (دراسة حالة) / | Cai01.18.06.Ph.D.2022.عم.ت. تباينات معوقات التكامل في توطين المجمعات الصناعية المطورة / | Cai01 18 06 Ph.D 2022 عم.م منهجيه الهندسه القيميه ودورها في تحسين اداء مؤسسات الصناعات الهندسية / | Cai01 18 06 Ph.D 2022 غا.أ أثر التسويق الاخضر على القرار الشرائي للعملاء : دراسة تطبيقيه / | Cai01.18.06.Ph.D.2022.فا.أ أثر تطبيق الإدارة الإلكترونية على الأداء الوظيفي : دراسة تطبيقية علي البنك الأهلي المصري / | Cai01.18.06.Ph.D.2022.مح.أ أثر تطبيق التفكير الرشيق علي أداء المنشآت الصناعية : (دراسة مقارنة) / | Cai01.18.06.Ph.D.2022.مح.أ أثر تطبيق الإدارة الرشيقة على أداء عمليات الصيانة بمحطات الكهرباء : دراسة تطبيقية / |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022
ببليوجرافيا: صفحات 114-123.
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر التسويق الاخضر على القرار الشرائي لعمالء المنظمة الغذائية )مزارع دينا( ومستوى وعيهم بالمزيج التسويقي األخضر ومدى تأثيره على القرار الشرائي ، ولتحقيق أهداف الدراسة ً استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لعينة عمالء التسويق األخضر لبياناتهم الديموغ ارفية )النوع، طبقا العمر(، تلي ذلك تقييمهم لمتغيري الد ارسة المتغير المستقل )التسويق األخضر( وأبعاده األربعة )المنتـج األخضر، التسعير األخضر، التوزيع األخضر، الترويج األخضر( والمتغير التابع )القرار الشرائي للعمالء( في العينة الميدانية، وتم اختيار وتصميم استمارة الاستبيان كأداة لجمع بيانات الدراسة الميدانية من عمالء التسويق األخضر والبالغ عددهم ) 80( وتم تحليل واختبار فروض الدراسة الرئيسية والفرعية باالعتماد على عدد من األساليب اإلحصائية.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها إد ارك العمالء لمتغيري الد ارسة المتغير المستقل بأبعاده األربعة والمتغير التابع وهي قيم مرتفعة في المجتمع، وقد أثبتت الدراسة صحة الفرض الرئيسي األول وذلك وأي صحة
ًض بوجود عالقة ذات داللة معنوية بين التسويق األخضر والقرار الشرائي للعمالء ، ا أثبتت الد ارسة الفروض الفرعية األربعة للفرض الرئيسي األول وذلك ب و جود عالقات ذات داللة معنوية بين الابعاد الاربعة )المنتـج األخضر، التسعير األخضر، التوزيع الاخضر، الترويج الاخضر( للمتغير المستقل و بين المتغير التابع )القرار الشرائي للعمالء(، وجاء‘بعد التسعير الاخضر بالمرتبة األولى، ثم التوزيع األخضر، ثم المنتج األخضر، وجاء أخي ار ‘ بعد الترويج األخضر. ً
وأثبتت نتائج االختبارات للفرض الرئيسي الثاني وجود فروق جوهرية بين عمالء التسويق األخضر في ًوأن اإلناث هم األكثر إد اركا للمتغير المستقل من الذكور،
إد اركهم للمتغير المستقل طبقا ، ً للنوع )الذكور، اإلناث(
ً للعمر وأن العمالء ذوي و توجد فروق جوهرية بين عمالء التسويق األخضر في إد اركهم للمتغير المستقل طبقا ًسنة( هم األقل إد اركا له. اركا له بينما العمالء ذو ي العمر )أقل من 30ً العمر )45 سنة فأكثر( هم األكثر إدراكا
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بمراعاة توفر بدائل خضراء متنوعة ومرضية لحاجة العميل، ضرورة تخفيض أسعار المنتجات الخضراء على الرغم من قيمتها العالية حتى يزداد نسبة شراؤها، ضرورة توفير أماكن صديقة للبيئة وهذا يكون ضمن إست ارتيجية المنظمة، مراعاة توفر بطاقة البيان الصحيحة (Label ( في التعرف على المنتجات الخضراء، وأهمية إعداد برامج وندوات ومؤتمرات لبيان أهمية المنتجات الخضراء في ظل الظروف البيئية ومشكالت الموارد الطبيعية.
The study aimed to reveal the effect of green marketing on the purchasing decision of the customers of the food organization (Dina farms) and their level of awareness of the green marketing mix and the extent of its impact on the purchasing decision, this was followed by their evaluation of the study variables: the independent variable (green marketing) and its four dimensions (green product, green pricing, green distribution, green promotion) and the dependent variable (customer purchasing decision) in the field sample. The questionnaire form was selected and designed as a tool for collecting field study data from (80) green marketing clients. The main and secondary hypotheses of the study were analyzed and tested based on a number of statistical methods.
The study concluded with a set of results, the most important of which is the customers’ perception of the study’s variables, the independent variable with its four dimensions, and the dependent variable, and they are high values in society, The study proved the validity of the first main hypothesis, and that there is a significant relationship between green marketing and the purchasing decision of customers, the study also proved the validity of the four sub-hypotheses of the first main hypothesis, in the presence of significant relationships between the four dimensions (green product, green pricing, green distribution, green promotion) for the independent variable and between the dependent variable (customers purchasing decision), and green pricing came in first place, then green distribution, then green product, and finally green promotion.
The study confirmed the results of the tests for the second main hypothesis, and it was found that there are substantial differences between green marketing agents in their perception of the independent variable according to gender (males, females), and that females are more aware of the independent variable than males, and there are fundamental differences between green marketing agents in their perception of the independent variable according to age, and that customers with age (45 years and over) are the most aware of it, while customers with age (less than 30 years) are the least aware of it.
According to the results of the study, the researcher recommended taking into account the availability of diverse green alternatives that satisfy the customer’s need, the need to reduce the prices of green products despite their high value so that the percentage of purchase increases, the need to provide environmentally friendly places and this is within the organization’s strategy, taking into account the availability of the correct label in Learn about green products, and the importance of preparing programs, seminars and conferences to demonstrate the importance of green products during current environmental conditions and natural resource problems.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.