ريادة الأعمال بين الفرص والتحديات الاجتماعية : دراسة حالة لبعض تجارب رواد الأعمال في مصر" / اعداد مي علي سليمان سيد أبوشبيكة؛ اشراف ا.د.سعيد المصري، ا.د.هناء محمد الجوهري .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Entrepreneurship between social opportunities and challenges A case study on the experiences of entrepreneurs in Egypt [Added title page title]
- 658.404
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 02 01 Ph.D 2023 مي.ر (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031209000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: صفحات 180-188.
تسعى الدراسة للكشف عن طبيعة المُتغيرات الاجتماعية والثقافية المُصاحبة لتجارب ريادة الأعمال في مصر، ودورها في نجاحها أو إخفاقها. وتنطلق الدراسة من افتراض نظري مؤداه أن النشاط الاقتصادي الريادي يتوقف في قوته أو ضعفه على طبيعة المُتغيرات الاجتماعية النوعية والعمرية والتعليمية. وأن ريادة الأعمال تمثل مجالًا مشروطًا بوجود قدر من العلاقات الاجتماعية الجيدة ورصيد كافٍ من رأس المال الاجتماعي المساند لمغامرة العمل في النشاط الريادي. كما تلعب القيم الاجتماعية دورًا واضحًا باعتبارها مُحركًا رئيسًا لريادة الأعمال. واستخدمت الدراسة أسلوب دراسة الحالة الاستكشافية، الذي أتاح إمكانية الاعتماد على عدة أدوات منهجية كالمسح الاجتماعي على عينة بلغت 140 رائد/ رائدة أعمال، وعينة أخرى لإجراء المُقابلات المتعمقة بلغت 32 رائد ورائدة أعمال بالإضافة إلى خمسة خبراء، وكذلك تحليل محتوى بعض المنصات الإلكترونية الأكثر تفاعلًا وتشبيكًا لرواد الأعمال عبر مواقع التواصل الاجتماعي. وكشفت النتائج عن طبيعة المحددات الاجتماعية والثقافية لريادة الأعمال كالنوع والعمر والتعليم باعتبارها متغيرات كاشفة عن مدي نجاح واخفاق تجارب النشاط الرادي لرواد الأعمال في مصر. كما أشارت النتائج إلى ازدواجية دور الشبكات الاجتماعية باعتبارها داعمًة ومُقيدًة للتشاط الريادي في الوقت ذاته. ورصدت الدراسة طبيعة القيم المُعززة للاندماج في النشاط الريادي ودورها في تشكيل الدوافع والمهارات المختلفة اللازمة لممارسة النشاط الريادي والنجاح فيه.
The study seeks to reveal the nature of the social and cultural variables accompanying entrepreneurship experiences in Egypt, and their role in the success or failure of those experiences. The study is based on a theoretical assumption that entrepreneurial economic activity depends, in its strength and weakness, on the nature of social variables of gender, age, and education. Entrepreneurship represents a field that is conditional on the presence of a degree of good social relations and a sufficient balance of social capital to support the venture into entrepreneurial activity. Social values also play a clear role as a major driver of entrepreneurship. The study used an exploratory case study method, which made it possible to rely on several methodological tools, such as a social survey on a sample of 140 entrepreneurs, and another sample for conducting in-depth interviews of 32 entrepreneurs, male and female, in addition to five experts, as well as analyzing the content of some of the most interactive and networked electronic platforms. For entrepreneurs through social networking sites. The results revealed the nature of the social and cultural determinants of entrepreneurship, such as gender, age, and education, as variables revealing the extent of success and failure of entrepreneurs’ entrepreneurial activity experiences in Egypt. The results also indicated the dual role of social networks, as they are supportive and restrictive of the entrepreneurial activity at the same time. The study monitored the nature of the values that promote integration into the entrepreneurial activity and their role in shaping the various motivations and skills necessary to practice entrepreneurial activity and succeed in it.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.