header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي في تنمية المرونة المعرفية وتوجهات الهدف لدى التلاميذ المتفوقين عقليا منخفضي التحصيل بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي / إعداد الباحثة نجلاء فتحي عبدالصمد محمود؛ تحت إشراف ا.د.نادية محمود شريف، ا.م.د.أسماء توفيق مبروك.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 159 +17 ورقة صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on some techniques of positive psychology in developing cognitive flexibility and goal orientations for mentally gifted students with low achievement in preparatory school [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.15
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي في تنمية المرونة المعرفية وتوجهات الهدف لدى التلاميذ المتفوقين عقليا منخفضي التحصيل بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من (50) تلميذًا وتلميذةً من طلاب الصف الثاني الإعدادي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين (25) تجريبية و (25) ضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المرونة المعرفية (إعداد الباحثة) ومقياس توجهات الهدف (إعداد الباحثة) اختبار القدرة العقلية( 12-14) عاماً من إعداد فاروق عبدالفتاح (1998)، وبرنامج قائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي(إعداد الباحثة) . وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه: توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياسي المرونة المعرفية وتوجهات الهدف عند مستوى (01, 0) في اتجاه المجموعة التجريبية حيث دعمت النتائج فاعلية البرنامج التدريبي القائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي في تنمية المرونة المعرفية وتوجهات الهدف لدى التلاميذ المتفوقين عقليا منخفضي التحصيل بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي Summary: The current study aimed to verify the effectiveness of the program based on some positive psychology techniques in developing cognitive flexibility and goal orientations among mentally gifted, low-achieving students in preparatory school. The study sample consisted of (50) male and female students. Students were divided into two groups: experimental (25) and control (25) and the study tools included cognitive flexibility, goal orientations scales, and positive psychology techniques (all prepared by the researcher). Mental ability test for (12-14) years prepared by Farouk Abdel Fattah (1998). Statistically significant differences were found between the means of the experimental group and the control group on the cognitive flexibility and goal orientations scale at the level of (0.01), indicating the effectiveness of the training program.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 23 09 Ph.D 2023 نج.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031308000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 1-17.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي في تنمية المرونة المعرفية وتوجهات الهدف لدى التلاميذ المتفوقين عقليا منخفضي التحصيل بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من (50) تلميذًا وتلميذةً من طلاب الصف الثاني الإعدادي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين (25) تجريبية و (25) ضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المرونة المعرفية (إعداد الباحثة) ومقياس توجهات الهدف (إعداد الباحثة) اختبار القدرة العقلية( 12-14) عاماً من إعداد فاروق عبدالفتاح (1998)، وبرنامج قائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي(إعداد الباحثة) .
وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه: توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياسي المرونة المعرفية وتوجهات الهدف عند مستوى (01, 0) في اتجاه المجموعة التجريبية حيث دعمت النتائج فاعلية البرنامج التدريبي القائم على بعض فنيات علم النفس الإيجابي في تنمية المرونة المعرفية وتوجهات الهدف لدى التلاميذ المتفوقين عقليا منخفضي التحصيل بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي

The current study aimed to verify the effectiveness of the program based on some positive psychology techniques in developing cognitive flexibility and goal orientations among mentally gifted, low-achieving students in preparatory school. The study sample consisted of (50) male and female students. Students were divided into two groups: experimental (25) and control (25) and the study tools included cognitive flexibility, goal orientations scales, and positive psychology techniques (all prepared by the researcher). Mental ability test for (12-14) years prepared by Farouk Abdel Fattah (1998). Statistically significant differences were found between the means of the experimental group and the control group on the cognitive flexibility and goal orientations scale at the level of (0.01), indicating the effectiveness of the training program.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.