التدين من منظور النسق المعرفي لدى طلاب الجامعة فى القاهرة والخرطوم : (دراسة ميدانية فى الأنثروبولوجيا الثقافية) / إعداد الباحثة إيمان محمد عرفة محمد؛ إشراف ا.د.سعد عبد المنعم بركة، ا.د.سلوى يوسف درويش، ا.م.دمحمد عبد الراضي محمود سالمان.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Religiosity from the Cognitive System Perspective among University Students in Cairo and Khartoum A Field Study in Cultural Anthropology [Added title page title]
- 306.9620624
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 16 01 M.Sc 2023 اي.ت (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031364000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 175-182.
تهدف الدراسة إلى معرفة تدين طلاب الجامعة المصريين والسودانيين من منظور النسق المعرفي، وذلك عن طريق الاقتراب من الرؤية الكلية للتدين في أذهان الطلاب، ومعرفة أفكارهم وتصوراتهم عن الدين، ومدى رغبتهم في اكتساب المعرفة الدينية وغيرها من المعارف، وتأثير البيئة الاجتماعية والثقافية المحيطة بهم على هذه الأفكار والتصورات. تكمن أهمية الدراسة في محاولة فهم التدين كظاهرة اجتماعية في بعدها الثقافي.
وقد اعتمدت الباحثة على المنهج الفينومينولوجي، حيث النظر إلى المجتمع من منظور الأفراد أنفسهم، وليس من منظور تأويلنا له. واستندت إلى نظريتي رؤي العالم، والتنافر المعرفي وما طرأ عليها من تجديد من خلال نموذج التنافر البديل. وأجريت المقابلات المعمقة على عينة قوامها مئة طالب وطالبة من كلا مجتمعي الدراسة (طلاب جامعتي القاهرة والخرطوم) تم اختيارهم بشكل قصدي، والاستعانة بورقة عمل تضمنت أسئلة عامة ومقياسين للدافع المعرفي والتنافر المعرفي.
وقد أسفرت الدراسة عن عدد من النتائج، أهمها أن التدين يعني للطلاب المصريين والسودانيين الالتزام بأداء العبادات، والامتثال للأوامر والنواهي التي أمر بها الدين. وأن التدين يمثل لهم أهمية بالغة لكنهم يصفون أنفسهم بعدم الالتزام الديني لأن غالبيتهم يتساءلون لماذا نعتبر ديننا أنه الدين الصحيح وليس غيره.
كما أسفرت الدراسة عن وجود حالة عامة لدى الطلاب المصريين، وبنسبة أقل لدى الطلاب السودانيين من التذبذب والتأرجح في التعامل مع المعرفة الدينية والتطبيق أو الالتزام بما تم تعلمه أو معرفته، حتى المعلومات الدينية التي تصل إليهم يجدون في كثير من الأوقات ما يحول بينهم وبين ترجمتها إلى سلوكيات رغم قناعتهم بأهميتها، حيث يسود بينهم حالة عامة من عدم الشعور بالرضا والاستقرار تجاه ارتباطهم بالدين رغم رغبتهم في المعرفة والالتزام الديني.
This study aims to explore the religiosity of Egyptian and Sudanese university students from a cognitive perspective. The study aims to approach the holistic view of religiosity in the minds of students, to understand their thoughts and perceptions about religion, to measure their desire to acquire religious knowledge, and to identify the impact of the social and cultural environment on these thoughts and perceptions. The importance of this study lies in its attempt to understand religiosity as a social phenomenon in its cultural dimension.
The researcher adopted the phenomenological approach, which sees society from the perspective of individuals themselves, not from the perspective of our interpretation of it. The study relied on the theories of world views and cognitive dissonance, and on the alternative or vicarious dissonance model. In-depth interviews were conducted with a sample of 100 students from both study communities (students from Cairo and Khartoum universities) who were non probability selected. A work sheet was also used, which included general questions and two measures of cognitive motivation and cognitive dissonance.
The study yielded a number of findings, the most important of which are:
• Religiosity means for Egyptian and Sudanese students the commitment to performing religious duties, and compliance with the commandments and prohibitions that religion has commanded.
• Religiosity is of great importance to them, but they describe themselves as not being religiously committed because the majority of them wonder why we consider our religion to be the right religion and not others.
• There is a general state among Egyptian students, and to a lesser extent among Sudanese students, of fluctuation and oscillation in dealing with religious knowledge and application or commitment to what has been learned or known. Even the religious information that reaches them, they find in many cases what prevents them from translating it into behaviors despite their conviction of its importance.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.