فاعلية برنامج قائم على ألعاب العقل لتنمية اليقظة الذهنية لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم / رسالة مقدمة من الباحثة أسماء عبد الغني مرسي قشوش؛ اشراف ا.د.شحاتة سليمان محمد، أ.د. هند إسماعيل إمبابي.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on mind games to develop mental alertness among a sample of kindergarten children with learning disabilities” [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2023.اس.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031346000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 132-141.
استهدفت الدراسة الحالية التحقق من فاعِلِيَّة برنامج قائم على ألعَاب العَقْل لتنمية اليقظة الذِّهنيَّة لدى عينة من أطفال الروضة ذوي صُعُوبات التَّعلُّم، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على القياسين القبلي والبعدي، طبقت على عينة من أطفال الروضة من (5,5-7) سنوات بالمستوى الثاني (Kg2) بحضانة صن رايز بالسادس من أكتوبر بمحافظة الجيزة، عددهم (10) أطفال من (الذكور والإناث)، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس اليقظة الذِّهنيَّة لأطفال الروضة ذوي صُعُوبات التَّعلُّم (إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على ألعَاب العَقْل لتنمية اليقظة الذِّهنيَّة لدى أطفال الروضة الذين أظهروا مؤشرات لوجود صعوبات تعلم (إعداد الباحثة)، وأظهرت الدراسة فاعِلِيَّة البرنامج القائم على ألعَاب العَقْل في تنمية اليقظة الذِّهنيَّة لدى أطفال الروضة ذوي صُعُوبات التَّعلُّم، وتوصي الدراسة الحالية بأهمية استخدام ألعَاب العَقْل في تنمية اليقظة الذِّهنيَّة لصالح أطفال الروضة ذوي صُعُوبات التَّعلُّم.
The current study aimed to verify the effectiveness of a program based on mind games to develop mental alertness among a sample of kindergarten children with learning disabilities, The study followed the quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements, and was applied to a sample of (10) kindergarten children (males and females), ranging in age from (5.5-7) years in the second level (Kg2) at Sunrise Nursery in 6th of October, Giza Governorate. The study used the following tools: Mental Alertness Scale for kindergarten children with learning disabilities (prepared by the researcher), and a program based on mind games to develop mental alertness among kindergarten children who showed indicators of the presence of learning disabilities (prepared by the researcher). The study showed the effectiveness of the program based on mind games in developing mental alertness among kindergarten children with learning disabilities. The current study recommends the importance of using mind games in developing mental alertness for the benefit of kindergarten children with learning disabilities.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.