فاعلية برنامج قائم على المرونة المعرفية لتحسين مستوى اللغة التعبيرية للأطفال ذوى صعوبات التعلم / رسالة مقدمة من الباحث طه أحمد محمد عبد التواب؛ اشراف أ.د. شحاته سليمان محمد، د. ولاء عبد العزيز محمد .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on cognitive flexibility to improve the level of expressive language for children with learning disabilities [Added title page title]
- 371.926
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2023.طه.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031352000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: صفحات 101-111.
هدف البحث إلى بناء برنامج للمرونة المعرفية وقياس فاعليته في تحسين مستوى اللُّغة التَّعْبيريَّة للأطفال ذوي صُعُوبات التَّعَلُّم، وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة الدراسة من (10) طفلاً وطفلة من أطفال الروضة ذوي صُعُوبات التَّعَلُّم بالمستوى الثاني لرياض الأطفال، وتراوحت أعمارهم ما بين (6- 7) سنوات، وقد شملت أدوات الدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة (لجون رافن ترجمة وإعداد عماد أحمد حسن، 2016)، وقائمة صُعُوبات التَّعَلُّم النمائية لأطفال الروضة (إعداد عادل عبد الله، 2006)، ومقياس اللُّغة التَّعْبيريَّة (إعداد الباحث)، وبرنامج المُرُونَة المَعْرِفيَّة (إعداد الباحث)، وقد توصل الباحث إلى فاعلية البرنامج في تحسين مستوى اللُّغة التَّعْبيريَّة لصالح الأطفال ذوي صُعُوبات التَّعَلُّم.
The research aimed to build a program for cognitive flexibility and measure its effectiveness in improving the level of expressive language for children with learning disabilities, the researcher used the one-group quasi-experimental approach, and the study sample consisted of (10) male and female kindergarten children with learning disabilities in the second level of kindergarten, their ages ranged between (6-7) years. The study tools included the Progressive Matrices Test (by John Raven, translated and prepared by Emad Ahmed Hassan, 2016), List of developmental learning disabilities for kindergarten children (prepared by Adel Abdullah, 2006), The expressive language scale (prepared by the researcher), and the cognitive flexibility program (prepared by the researcher). The researcher concluded that the program was effective in improving the level of expressive language for the benefit of children with learning disabilities.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.