header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على استخدام تقنية الميدي MIDI في التدريب على الأعمال الأوركسترالية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت / الباحث عماد محمد عبد الهادي عبدالمنعم ؛ إشراف أ.د/ محمد فتحي محمود حامد، أ.م.د/ انتصار دسوقي حسن.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 362 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of a program based on using MIDI technology to train the orchestral works for high school students in The State of Kuwait [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 373.9538
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: فاعلية برنامج قائم على استخدام تقنية الميدي MIDI في التدريب على الأعمال الأوركسترالية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت الفصل الأول (خطة البحث): ويتناول مقدمة ومشكلة البحث وتساؤلاته وأهدافه وأهميته وحدوده وأدوات البحث ومصطلحاته وإجراءات البحث والدراسات المرتبطة. الفصل الثاني (الإطارالنظري): ويتضمن استعرض للمفاهيم النظرية المتضمنة تقنية الميدي وتعريفها والتطور التاريخي للموسيقى الإلكترونية والتكنولوجيا الرقمية وخصائصها ونظام الميدي وتاريخه وآلات الموسيقى الإلكترونية وتطورها والأوركسترا السيمفوني وآلاته وتاريخه وأهم أنواع المؤلفات الأوركسترالية وأهم مؤلفي الأعمال الأوركسترالية. الفصل الثالث (الإطار التجريبي) البرنامج التدريبي: ويتناول هذا الفصل أولا: البرنامج التدريبي: (أهدافه، فلسفته، الأسس التي بني عليها، طرق واستراتيجيات التدريس، أدوات البرنامج) ثانياً: الخطوات الإجرائية للبحث - الإطار النظري. - تصميم البرنامج. - خطوات بناء البرنامج التدريبي. - الإطار العام للبرنامج التدريبي. ثالثاً: وحدات البرنامج التدريبي: - الوحدة الأولى: التعرف على آلة الأورج. - الوحدة الثانية: دراسة الجزء الأول من العمل Part A. - الوحدة الثالثة: دراسة الجزء الثاني من العمل Part B. - الوحدة الرابعة: دراسة الجزء الثالث من العمل Part C. - الوحدة الخامسة: إنهاء العمل. الفصل الرابع (النتائج والتوصيات): تم الوصول إلى النتائج والتوصيات وعرض ملحقات البحث.   Summary: The progress and civilization of nations is measured by learning methods in various fields, their keeping up with the latest scientific and educational methods, and their openness to the world, And since music, like other sciences and arts, is constantly evolving, it reflects the evolution of the era in which we live. The research included four chapters as follows: Chapter One (Research Plan): Research problem: Teaching and training in orchestral works requires the use of different techniques to reach the development of the student's abilities and experiences, improve his performance and enrich his information, Since the researcher teaches music education with its various activities, including training in performing group works, especially the orchestral, he faced difficulty in teaching and training students to perform these works through the recognized techniques and methods in the absence of a fixed curriculum for these musical activities ,The researcher believes that the problem is due to the following reasons: 1) When the student listens to the orchestral work before learning his own melodic line, he finds it difficult to distinguish this line due to the overlapping of sounds due to the polyphonic nature of the orchestral works. 2) When the student performs his own melodic line with the group after rehearsing and mastering it individually, he faces difficulty in performing this line while listening to the other voices that interfere with him in the performance. 3) The student faces difficulty in performing some rapid melodic sentences that require special performance skills. Therefore, the researcher considered that MIDI technology should be used in teaching and training on orchestral works in proportion to secondary school students in the State of Kuwait with the aim of improving performance, Whereas, by looking at the techniques used in previous studies, the researcher found that this technique was not used to train students to perform orchestral works on the keyboard in any previous study.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 25 06 M.Sc 2022 عم.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030631000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.25.06.M.Sc.2022.با.ت تقييم واقع تطبيق نموذج التعليم الياباني (التوكاتسو) في مصر والاستفادة منه في تحسين أداء معلم التربية الفنية في ضوء معايير الآداء / Cai01.25.06.M.Sc.2022.سل.ذ. الذكاءات المتعددة ودورها في تفعيل آليات ومبادئ التوكاتسو الياباني لتدريس التربية الفنية بالمدارس المصرية : Cai01.25.06.M.Sc.2022.صب.د دراسة تحليلية لبرامج تدريب معلمي التربية الفنية بالأكاديمية المهنية للمعلمين بمصر لتطويرها على ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة / Cai01 25 06 M.Sc 2022 عم.ف فاعلية برنامج قائم على استخدام تقنية الميدي MIDI في التدريب على الأعمال الأوركسترالية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت / Cai01.25.06.M.Sc.2022.لم.ت التوجيه الفني ودوره في تحسين كفايات معلمي التربية الفنية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الجيزة / Cai01 25 06 M.Sc 2022 مر.ت. تطوير إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمصر في ضوء الفكر الإداري المعاصر / Cai01.25.06.M.Sc.2023.ري.ا " ألعاب الواقع الافتراضي وعلاقتها بالأفكار اللاعقلانية وسمات الشخصية لدى المراهقين "

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 230-235.

فاعلية برنامج قائم على استخدام تقنية الميدي MIDI في التدريب على الأعمال الأوركسترالية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت
الفصل الأول (خطة البحث):
ويتناول مقدمة ومشكلة البحث وتساؤلاته وأهدافه وأهميته وحدوده وأدوات البحث ومصطلحاته وإجراءات البحث والدراسات المرتبطة.
الفصل الثاني (الإطارالنظري):
ويتضمن استعرض للمفاهيم النظرية المتضمنة تقنية الميدي وتعريفها والتطور التاريخي للموسيقى الإلكترونية والتكنولوجيا الرقمية وخصائصها ونظام الميدي وتاريخه وآلات الموسيقى الإلكترونية وتطورها والأوركسترا السيمفوني وآلاته وتاريخه وأهم أنواع المؤلفات الأوركسترالية وأهم مؤلفي الأعمال الأوركسترالية.
الفصل الثالث (الإطار التجريبي) البرنامج التدريبي:
ويتناول هذا الفصل
أولا: البرنامج التدريبي:
(أهدافه، فلسفته، الأسس التي بني عليها، طرق واستراتيجيات التدريس، أدوات البرنامج)
ثانياً: الخطوات الإجرائية للبحث
- الإطار النظري.
- تصميم البرنامج.
- خطوات بناء البرنامج التدريبي.
- الإطار العام للبرنامج التدريبي.
ثالثاً: وحدات البرنامج التدريبي:
- الوحدة الأولى: التعرف على آلة الأورج.
- الوحدة الثانية: دراسة الجزء الأول من العمل Part A.
- الوحدة الثالثة: دراسة الجزء الثاني من العمل Part B.
- الوحدة الرابعة: دراسة الجزء الثالث من العمل Part C.
- الوحدة الخامسة: إنهاء العمل.
الفصل الرابع (النتائج والتوصيات):
تم الوصول إلى النتائج والتوصيات وعرض ملحقات البحث.

The progress and civilization of nations is measured by learning methods in various fields, their keeping up with the latest scientific and educational methods, and their openness to the world, And since music, like other sciences and arts, is constantly evolving, it reflects the evolution of the era in which we live.
The research included four chapters as follows:
Chapter One (Research Plan):
Research problem:
Teaching and training in orchestral works requires the use of different techniques to reach the development of the student's abilities and experiences, improve his performance and enrich his information, Since the researcher teaches music education with its various activities, including training in performing group works, especially the orchestral, he faced difficulty in teaching and training students to perform these works through the recognized techniques and methods in the absence of a fixed curriculum for these musical activities ,The researcher believes that the problem is due to the following reasons:
1) When the student listens to the orchestral work before learning his own melodic line, he finds it difficult to distinguish this line due to the overlapping of sounds due to the polyphonic nature of the orchestral works.
2) When the student performs his own melodic line with the group after rehearsing and mastering it individually, he faces difficulty in performing this line while listening to the other voices that interfere with him in the performance.
3) The student faces difficulty in performing some rapid melodic sentences that require special performance skills.
Therefore, the researcher considered that MIDI technology should be used in teaching and training on orchestral works in proportion to secondary school students in the State of Kuwait with the aim of improving performance, Whereas, by looking at the techniques used in previous studies, the researcher found that this technique was not used to train students to perform orchestral works on the keyboard in any previous study.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.