header
Image from OpenLibrary

أثر التفاعل بين توقيت عرض الواقع المعزز وأساليب التفكير على تنمية بعض نواتج التعلم وانخراط تلاميذ المدرسة الابتدائية فى مادة العلوم / إعداد الباحثة شيماء محمد محمد حسن ؛ إشراف ا.د.منال عبد العال مبارز، د.نهى محمود أحمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 246صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The impact of interaction between augmented reality presentation timing and thinking styles on learning outcomes improvement and engagement of science pupils at primary school [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 372.126
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر التفاعل بين توقيت عرض الواقع المعزز(قبل- بعد) وأساليب التفكير(داخلي- خارجي) على تنمية بعض نواتج التعلم وإنخراط تلاميذ المدرسة الابتدائية فى مادة العلوم، وللوصول إلى هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبي، وقد تكونت عينة البحث من (60) تلميذ/ة من تلاميذ الصف السادس الإبتدائى بمحافظة القاهرة، وتم تقسيمها إلى أربعة مجموعات تجريبية وفقًا للتصميم التجريبي للبحث، وتم إجراء تجربة البحث وتطبيق بيئة المواقع المعزز وتوقيته التى تم تصميمها وفقاً لنموذج محمد خميس (2003)، وتطبيق أدوات البحث وهى اختبار التحصيل الدراسي، ومقياس الإنخراط فى التعلم، بعد الإنتهاء من تطبيق التجربة الأساسية للبحث، تم رصد درجات اختبار التحصيل الدراسي وكذلك مقياس الانخراط في التعلم، وتم تسجيل النتائج ثم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية البارمترية باستخدام برنامج (SPSSV.25)، وتوصلت أهم النتائج إلى أن تقديم بيئة الواقع المعزز قبل شرح المعلم للدرس للتلاميذ الذين يتبعوا أسلوب التفكير الداخلي كان الأفضل بالنسبة لنتائج التطبيق البعدى للاختبار التحصيلى ومقياس الانخراط فى التعلم، وتضمنت الرسالة ملاحق البحث، وقائمة المراجع، وعددًا من التوصيات، والأبحاث المقترحة.Summary: The research aimed to identify the effect of the interaction between the timing (before- after) presentation of augmented reality and thinking style (internal-external) on the development of some learning outcomes and the involvement of primary school pupils’ in science, to reach this goal, the researcher used the experimental research method, and reviewed the previous educational literature, which is related to the design of the augmented reality environment, its timing and methods of thinking, and a list of criteria for designing the augmented reality environment and its timing was prepared, Muhammad Khamis (2003) was used to design the augmented reality environment and its timing, and the research tools were prepared, which are the academic achievement test, and the learning engagement scale. The research sample consisted of (60) pupils from the sixth grade of primary school in Cairo Governorate, divided into four experimental groups according to the experimental design of the research, the research experiment was conducted, then parametric statistical processing methods were applied using the (SPSS V.25) program. The most important results found that presenting the augmented reality environment before the teacher explained the lesson to pupils who are characterized and follow the internal thinking style was the best for the results of the post application of the achievement test and the learning engagement scale.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.03.M.Sc.2022.شي.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031393000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

. ببليوجرافيا: صفحات 166-187.

هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر التفاعل بين توقيت عرض الواقع المعزز(قبل- بعد) وأساليب التفكير(داخلي- خارجي) على تنمية بعض نواتج التعلم وإنخراط تلاميذ المدرسة الابتدائية فى مادة العلوم، وللوصول إلى هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبي، وقد تكونت عينة البحث من (60) تلميذ/ة من تلاميذ الصف السادس الإبتدائى بمحافظة القاهرة، وتم تقسيمها إلى أربعة مجموعات تجريبية وفقًا للتصميم التجريبي للبحث، وتم إجراء تجربة البحث وتطبيق بيئة المواقع المعزز وتوقيته التى تم تصميمها وفقاً لنموذج محمد خميس (2003)، وتطبيق أدوات البحث وهى اختبار التحصيل الدراسي، ومقياس الإنخراط فى التعلم، بعد الإنتهاء من تطبيق التجربة الأساسية للبحث، تم رصد درجات اختبار التحصيل الدراسي وكذلك مقياس الانخراط في التعلم، وتم تسجيل النتائج ثم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية البارمترية باستخدام برنامج (SPSSV.25)، وتوصلت أهم النتائج إلى أن تقديم بيئة الواقع المعزز قبل شرح المعلم للدرس للتلاميذ الذين يتبعوا أسلوب التفكير الداخلي كان الأفضل بالنسبة لنتائج التطبيق البعدى للاختبار التحصيلى ومقياس الانخراط فى التعلم، وتضمنت الرسالة ملاحق البحث، وقائمة المراجع، وعددًا من التوصيات، والأبحاث المقترحة.

The research aimed to identify the effect of the interaction between the timing (before- after) presentation of augmented reality and thinking style (internal-external) on the development of some learning outcomes and the involvement of primary school pupils’ in science, to reach this goal, the researcher used the experimental research method, and reviewed the previous educational literature, which is related to the design of the augmented reality environment, its timing and methods of thinking, and a list of criteria for designing the augmented reality environment and its timing was prepared, Muhammad Khamis (2003) was used to design the augmented reality environment and its timing, and the research tools were prepared, which are the academic achievement test, and the learning engagement scale. The research sample consisted of (60) pupils from the sixth grade of primary school in Cairo Governorate, divided into four experimental groups according to the experimental design of the research, the research experiment was conducted, then parametric statistical processing methods were applied using the (SPSS V.25) program. The most important results found that presenting the augmented reality environment before the teacher explained the lesson to pupils who are characterized and follow the internal thinking style was the best for the results of the post application of the achievement test and the learning engagement scale.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.