header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

توقيعات الصنّاع على العمائر الباقية بآسيا الصغرى منذ أواخر القرن (5هـ \ 11م) حتى أواخر القرن (9هـ \ 15م) : دراسة أثرية معمارية فنية / إعــداد الطــالــب محمد عبد الشكور أبو زيد عطيه الله؛ تحت اشراف ا.د.محمد حمزة إسمــاعيل الحداد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 2 مج إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Architects and Craftsmen signatures on the remaining buildings in Asia Minor since the late centuries (5 – 9 AH \ 11 – 15 AD) Architectural archaeological study of art [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 723.305
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يتناول هذا البحث دراسة توقيعات الصنّاع على العمائر الباقية في آسيا الصغرى منذ أواخر القرن (5هـ / 11م) حتى أواخر القرن (9هـ / 15م) – دراسة اثرية معمارية فنية، والتي تعد رافداً مهماً في حقل الدراسات الأثرية، لما يتميز به هذا الإقليم من كثر توقيعات الصنّاع والحرفيين على مختلف العمائر الباقية في شتى مدن الاناضول والجزيرة الفراتية بديار بكر. حيث تتميز هذه المباني التي تشملها فترة الدراسة بالتنوع والثراء في استخدام أساليب وتقنيات معمارية فنية وافدة على إقليم آسيا الصغرى حملها معهم الصنّاع الوافدين من سوريا وإيران وأرمينية إلى كل من إقليم آسيا الصغرى أو الأناضول والجزيرة الفراتية وذلك في ضوء ألقاب النسبة الواردة ضمن توقيعات الصنّاع. وتوضح الدراسة من خلال النقوش الكتابية الأثرية الإنشائية أو التأسيسية ونقوش التعمير أيضاً منظومة العمل المعماري بداخل كل منشأة من صنّاع وحرفيين وتسخير كافة إمكاناتهم من أجل إتمام عملية البناء وذلك من خلال الألقاب الوظيفية الواردة ضمن توقيعاتهم على تلك العمائر، وفضلاً عن دور مشرفين البناء في ضبط منظومة البناء والعمل بداخل المواقع المراد إنشائها وذلك من الناحية القانونية أو من الناحية الفنية. كما تسلط الدراسة الضوء على العوامل التي ساهمت في هجرة الصنّاع إلى إقليم آسيا الصغرى أو الأناضول ودور رعاة البناء والفن في هذا الإقليم من توفير كافة سبل الرعاية والدعم والتشجيع لهؤلاء الصنّاع ليسهموا في نهضة عمرانية وفنية كبيرة في الأناضول كان لها أكبر الأثر في ظهور طراز فني جديد يرتبط بعدة صلات بالطرز العامة في العالم الإسلامي دون أن يفقد بصماته التي تميزه دوناً عن غيره من الطرز الأخرى. كذلك من الاعتبارات المهمة في هذه الدراسة أنها تلقي بمزيد من الضوء على صيغ توقيعات الصنّاع وما تحمله من مضامين مهمة ساهمت في كشف النقاب عن الكثير من المعلومات التي ضنت أغلب المصادر التاريخية في الحديث عنها أو ذكر دور هؤلاء الصنّاع في نهضة الأناضول والجزيرة الفراتية المعمارية والفنية، والتي يمكننا من خلالها وضع تراجم لهؤلاء الصنّاع وذلك وفقاً لألقاب النسبة والألقاب الوظيفية والأساليب والتقنيات المعمارية والفنية التي استخدمها كل هؤلاء الصنّاع في إنشاء أو عمارة المنشآت الباقية في آسيا الصغرى. Summary: This research deals with the study of the signatures of Architects on the remaining buildings in Asia Minor beginning of century (5 AH / 11 AD) until end of century (9 AH / 15 AD). The signatures of makers and craftsmen on the various remaining buildings in the various cities of Anatolia. The buildings covered by the study period are characterized by diversity and richness in the use of artistic architectural methods and techniques imported to the region of Asia Minor, which were brought with them by the craftsmen from Syria, Iran and Armenia to each of the regions of Asia Minor or Anatolia and the Euphrates Island, in light of the titles of the ratio contained in the signatures of the craftsmen. The study clarifies through the archaeological inscriptions foundation as well as the architectural work system within each facility of makers and craftsmen all their capabilities in order to complete the construction process through the job titles mentioned in their signatures on those buildings, as well as the role of the building supervisors in controlling the system Building and working within the sites to be established, legally or technically. This study focused on contributed to the migration of artisans to Anatolia and the role of building and art sponsors in this region in providing all means of care, support and encouragement for these makers to contribute to a great artistic renaissance that had impact on the emergence of a new artistic style It has several links with the general styles in the Islamic world without losing its fingerprints that distinguish it from other styles. Also of the important considerations in this study is that it sheds more light on the formulations of the makers’ signatures and their important implications that contributed to revealing a lot of information that most historical sources failed to talk about or mentioning the role of these makers in the architectural and artistic renaissance of Anatolia and the Euphrates Island. Through which we can put translations of these craftsmen, according to the titles of ratio, functional titles, and architectural and artistic styles and techniques used by all these craftsmen in the construction or architecture of the remaining facilities in Asia Minor.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030218000
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030218001
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.14.01.Ph.D.2022.أس.ف فن التصوير بالطباعة خالل العصر القاجاري في ضوء خطوط الشاهنامه : دراسة أثرية فنية / Cai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت التحف الخشبية العثمانية بعمائر مدينة إستانبول : دراسة أثرية فنية مقارنة / Cai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت توقيعات الصنّاع على العمائر الباقية بآسيا الصغرى منذ أواخر القرن (5هـ \ 11م) حتى أواخر القرن (9هـ \ 15م) : دراسة أثرية معمارية فنية / Cai01.14.01.Ph.D.2022.مح.ت توقيعات الصنّاع على العمائر الباقية بآسيا الصغرى منذ أواخر القرن (5هـ \ 11م) حتى أواخر القرن (9هـ \ 15م) : دراسة أثرية معمارية فنية / Cai01.14.01.Ph.D.2022.من.ا "الأشغال الخشبية و الحجرية و الرخامية العثمانية الباقية بمساجد مدينة أدرنة خلال القرنين 9-10هـ /15-16م" : (دراسة آثارية فنية) / Cai01.14.01.Ph.D.2022.من.ا "الأشغال الخشبية و الحجرية و الرخامية العثمانية الباقية بمساجد مدينة أدرنة خلال القرنين 9-10هـ /15-16م" : (دراسة آثارية فنية) / Cai01.14.01.Ph.D.2023.مص.ح الحليات المعمارية والعناصر الزخرفية على العمائر الإسلامية فى المغرب الأقصى خلال العصر السعدى : دراسة أثرية فنية /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022.

. ببليوجرافيا: صفحات 746-798.

يتناول هذا البحث دراسة توقيعات الصنّاع على العمائر الباقية في آسيا الصغرى منذ أواخر القرن (5هـ / 11م) حتى أواخر القرن (9هـ / 15م) – دراسة اثرية معمارية فنية، والتي تعد رافداً مهماً في حقل الدراسات الأثرية، لما يتميز به هذا الإقليم من كثر توقيعات الصنّاع والحرفيين على مختلف العمائر الباقية في شتى مدن الاناضول والجزيرة الفراتية بديار بكر.
حيث تتميز هذه المباني التي تشملها فترة الدراسة بالتنوع والثراء في استخدام أساليب وتقنيات معمارية فنية وافدة على إقليم آسيا الصغرى حملها معهم الصنّاع الوافدين من سوريا وإيران وأرمينية إلى كل من إقليم آسيا الصغرى أو الأناضول والجزيرة الفراتية وذلك في ضوء ألقاب النسبة الواردة ضمن توقيعات الصنّاع.
وتوضح الدراسة من خلال النقوش الكتابية الأثرية الإنشائية أو التأسيسية ونقوش التعمير أيضاً منظومة العمل المعماري بداخل كل منشأة من صنّاع وحرفيين وتسخير كافة إمكاناتهم من أجل إتمام عملية البناء وذلك من خلال الألقاب الوظيفية الواردة ضمن توقيعاتهم على تلك العمائر، وفضلاً عن دور مشرفين البناء في ضبط منظومة البناء والعمل بداخل المواقع المراد إنشائها وذلك من الناحية القانونية أو من الناحية الفنية.
كما تسلط الدراسة الضوء على العوامل التي ساهمت في هجرة الصنّاع إلى إقليم آسيا الصغرى أو الأناضول ودور رعاة البناء والفن في هذا الإقليم من توفير كافة سبل الرعاية والدعم والتشجيع لهؤلاء الصنّاع ليسهموا في نهضة عمرانية وفنية كبيرة في الأناضول كان لها أكبر الأثر في ظهور طراز فني جديد يرتبط بعدة صلات بالطرز العامة في العالم الإسلامي دون أن يفقد بصماته التي تميزه دوناً عن غيره من الطرز الأخرى.
كذلك من الاعتبارات المهمة في هذه الدراسة أنها تلقي بمزيد من الضوء على صيغ توقيعات الصنّاع وما تحمله من مضامين مهمة ساهمت في كشف النقاب عن الكثير من المعلومات التي ضنت أغلب المصادر التاريخية في الحديث عنها أو ذكر دور هؤلاء الصنّاع في نهضة الأناضول والجزيرة الفراتية المعمارية والفنية، والتي يمكننا من خلالها وضع تراجم لهؤلاء الصنّاع وذلك وفقاً لألقاب النسبة والألقاب الوظيفية والأساليب والتقنيات المعمارية والفنية التي استخدمها كل هؤلاء الصنّاع في إنشاء أو عمارة المنشآت الباقية في آسيا الصغرى.

This research deals with the study of the signatures of Architects on the remaining buildings in Asia Minor beginning of century (5 AH / 11 AD) until end of century (9 AH / 15 AD). The signatures of makers and craftsmen on the various remaining buildings in the various cities of Anatolia.
The buildings covered by the study period are characterized by diversity and richness in the use of artistic architectural methods and techniques imported to the region of Asia Minor, which were brought with them by the craftsmen from Syria, Iran and Armenia to each of the regions of Asia Minor or Anatolia and the Euphrates Island, in light of the titles of the ratio contained in the signatures of the craftsmen.
The study clarifies through the archaeological inscriptions foundation as well as the architectural work system within each facility of makers and craftsmen all their capabilities in order to complete the construction process through the job titles mentioned in their signatures on those buildings, as well as the role of the building supervisors in controlling the system Building and working within the sites to be established, legally or technically.
This study focused on contributed to the migration of artisans to Anatolia and the role of building and art sponsors in this region in providing all means of care, support and encouragement for these makers to contribute to a great artistic renaissance that had impact on the emergence of a new artistic style It has several links with the general styles in the Islamic world without losing its fingerprints that distinguish it from other styles.
Also of the important considerations in this study is that it sheds more light on the formulations of the makers’ signatures and their important implications that contributed to revealing a lot of information that most historical sources failed to talk about or mentioning the role of these makers in the architectural and artistic renaissance of Anatolia and the Euphrates Island. Through which we can put translations of these craftsmen, according to the titles of ratio, functional titles, and architectural and artistic styles and techniques used by all these craftsmen in the construction or architecture of the remaining facilities in Asia Minor.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image