header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم / رسالة مقدمة من الباحثة فيّ بدر باتل الرشيدي؛ اشراف ا.د.خالد عبد الرازق النجار، د.ولاء عبد العزيز محمد .

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 194صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • effectiveness of a program based on parental involvement in reducing The the severity of shared disorder among gifted children with learning disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من الموهوبين ذوي صعوبات التعلم، أعمارهم من (4-6) سنوات. و اشتملت أدوات البحث على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء - الصورة الخامسة، تقنين وتعريب صفوت فرج (2016)، مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم النمائية من بطارية مقاييس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية (LDDRS)،(2017)، مقياس الكشف عن الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة. (برايد ترجمة سلفيا ريم)، مقياس الاضطراب المشترك المصور لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)، برنامج قائم على المشاركة الوالدية. (إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (القبلي – البعدي) لتطبيق برنامج البحث على مقياس (الاضطراب المشترك) لدى الأطفال في اتجاه القياس البعدي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (القبلي – البعدي) لتطبيق برنامج البحث على مقياس (صعوبات التعلم النمائية) لدى الأطفال في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (البعدي – التتبعي) على مقياس (الاضطراب المشترك) ، لا توجد فروق ذات دلى إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (البعدي – التتبعي) على مقياس (صعوبات التعلم النمائية) لدى الأطفال.Summary: The current research aimed to identify the effectiveness of a program based on parental participation in reducing the severity of Shared disorder among gifted children with learning disabilities. The study sample consisted of (10) gifted children with learning disabilities, ages (4-6) years. The search tools included: Stanford Benier's Intelligence scale - the fifth image, legalization and Arabization of Safwat Faraj (2016), Diagnostic estimation scale for developmental learning disabilities from the diagnostic estimated grade scales battery for academic and development disabilities (LDDRS), (2017), Pre -school detection scale. (Pride translated by Silavia Reem),The scale of the Shared disorder of the kindergarten child, (Preparation of the researcher), Maternal Shared disorder scale. (prepared by the researcher),Program based on parental involvement. (prepared by the researcher), The results reached the presence of differences between the ranks of the ranks of talented children with learning disabilities in measurements (tribal - post) to implement the research program on the (Shared disorder) scale in children in the direction of dimensional measurement. And the presence of differences between the ranks of the ranks of gifted children with learning disabilities in measurements (tribal - post) to apply the research program on the scale (developmental learning disabilities) in children in the direction of post measurement, and there are no differences between the average ranks of gifted children with learning disabilities in the measurements (Al -Baqiyyah - Tafili) on the scale (Shared disorder), There are no differences between the mean scores of gifted children with learning disabilities in the two measures (post-follow-up) on the scale (developmental learning disabilities) for children.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2023.في.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031429000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2023.طه.ف فاعلية برنامج قائم على المرونة المعرفية لتحسين مستوى اللغة التعبيرية للأطفال ذوى صعوبات التعلم / Cai01.26.03.Ph.D.2023.عا.ف فاعلية برنامج قائم على نظرية العقل لخفض حدة اضطرابات المسلك لدى اطفال الروضة ذوى اضطراب نقص الانتباه وفرط الحركة) / Cai01.26.03.Ph.D.2023.فا.ف (فاعلية برنامج ارشادى لخفض حدة الاضطراب المشترك لدى الاطفال التوائم فى مرحلة الروضة) / Cai01.26.03.Ph.D.2023.في.ف فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم / Cai01.26.03.Ph.D.2023.مح.ب برنامج لتنمية مهارات التحدث باستخدام الواقع الافتراضي لدي أطفال صعوبات التعلم اللغوية / Cai01 26 03 Ph.D 2023 مح.ف فاعلية برنامج قائم على الذكاء اللغوي لخفض بعض اضطرابات اللغة لدى الأطفال ذوى القدرات العقلية البينية) / Cai01.26.03.Ph.D.2023.مر.ب برنامج لتحسين الصورة الذهنية المدركة المتبادلة بين الاطفال بفصول الدمج /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 164-178.

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من الموهوبين ذوي صعوبات التعلم، أعمارهم من (4-6) سنوات. و اشتملت أدوات البحث على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء - الصورة الخامسة، تقنين وتعريب صفوت فرج (2016)، مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم النمائية من بطارية مقاييس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية (LDDRS)،(2017)، مقياس الكشف عن الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة. (برايد ترجمة سلفيا ريم)، مقياس الاضطراب المشترك المصور لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)، برنامج قائم على المشاركة الوالدية. (إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (القبلي – البعدي) لتطبيق برنامج البحث على مقياس (الاضطراب المشترك) لدى الأطفال في اتجاه القياس البعدي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (القبلي – البعدي) لتطبيق برنامج البحث على مقياس (صعوبات التعلم النمائية) لدى الأطفال في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (البعدي – التتبعي) على مقياس (الاضطراب المشترك) ، لا توجد فروق ذات دلى إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم في القياسين (البعدي – التتبعي) على مقياس (صعوبات التعلم النمائية) لدى الأطفال.

The current research aimed to identify the effectiveness of a program based on parental participation in reducing the severity of Shared disorder among gifted children with learning disabilities. The study sample consisted of (10) gifted children with learning disabilities, ages (4-6) years. The search tools included: Stanford Benier's Intelligence scale - the fifth image, legalization and Arabization of Safwat Faraj (2016), Diagnostic estimation scale for developmental learning disabilities from the diagnostic estimated grade scales battery for academic and development disabilities (LDDRS), (2017), Pre -school detection scale. (Pride translated by Silavia Reem),The scale of the Shared disorder of the kindergarten child, (Preparation of the researcher), Maternal Shared disorder scale. (prepared by the researcher),Program based on parental involvement. (prepared by the researcher), The results reached the presence of differences between the ranks of the ranks of talented children with learning disabilities in measurements (tribal - post) to implement the research program on the (Shared disorder) scale in children in the direction of dimensional measurement. And the presence of differences between the ranks of the ranks of gifted children with learning disabilities in measurements (tribal - post) to apply the research program on the scale (developmental learning disabilities) in children in the direction of post measurement, and there are no differences between the average ranks of gifted children with learning disabilities in the measurements (Al -Baqiyyah - Tafili) on the scale (Shared disorder), There are no differences between the mean scores of gifted children with learning disabilities in the two measures (post-follow-up) on the scale (developmental learning disabilities) for children.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.