" برنامج مقترح لتنمية التذوق البلاغي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في ضوء مدخل تعليم اللغة لأغراض خاصة (دينية) " / إعداد الباحث محمود جمعة محمود علي؛ اشراف ا.د.إيمان أحمد هريدي، د.مصطفى عرابي عزب.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- A suggested Program for Developing Rhetorical Appreciation among Non-native Learners of Arabic Language (Advanced Level) in Light of Specific Purposes Approach (Relegious Purposes) [Added title page title]
- 418.24
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.M.Sc.2023.مح.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031446000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 135-144.
هدف البحث تنمية مهارات التذوق البلاغي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم من خلال برنامج مقترح قائم على مدخل تعليم اللغة لأغراض خاصة دينية، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحث على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي باستخدام التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة.
أدوات البحث: تم بناء أدوات البحث التي تمثلت في: قائمة مهارات التذوق البلاغي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، واختبار التذوق البلاغي، كما تم إعداد المواد التعليمية التالية: كتاب الطالب، ودليل المعلم، ثم اختيار مجموعة البحث لتطبيق الأدوات (قبليًا وبعديًا) والتحقق من فاعلية البرنامج المقترح.
عينة البحث: استهدف البحث مجموعة مقصودة من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم ممن يدرسون اللغة العربية بهدف فهم القرآن الكريم والحديث الشريف
The goal of the research is to develop the rhetorical appreciation skills of non-native Arabic language learners at the advanced level through a proposed program based on the approach to teaching language for special religious purposes. To achieve this goal, the researcher relied on the descriptive approach and the experimental approach using a one-group quasi-experimental design.
Research tools: The research tools were built, which consisted of: a list of rhetorical appreciation skills appropriate for learners of the Arabic language who are non-native speakers at the advanced level, and a test of rhetorical appreciation. The following educational materials were also prepared: the student’s book and the teacher’s guide, and then the research group was selected to apply the tools (preliminarily). And later) and verify the effectiveness of the proposed program.
Research sample: The research targeted a targeted group of non-native Arabic language learners at the advanced level who study the Arabic language with the aim of understanding the Holy Qur’an and the Noble Hadith.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.