برنامج لتحسين الصورة الذهنية المدركة المتبادلة بين الاطفال بفصول الدمج / [إعداد]مروة عطية محمد عطية علي ؛ إشراف أ.د خالد عبد الرازق النجار، أ.م.د احمد عبد الرحيم العمرى.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- A program to improve the mutual perceptual mental images between children in inclusive classrooms [Added title page title]
- 371.9
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2023.مر.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031432000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 167-178.
هدف البحث إلى تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج, تكونت عينة البحث الحالي من (10) من الأطفال العاديين تراوحت أعمارهم بين (5-7) سنوات, (10) من الأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري تراوحت أعمارهم العقلية من (5-7) سنوات واعمارهم الزمنية من (6-8) سنوات, كما تراوحت نسبة ذكائهم (55-70) على مقياس ستانفورد بينيه- الصورة الخامسة. واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة(إعداد صفوت فرج, 2011), مقياس الصور الذهنية (إعداد الباحثة), البرنامج الإرشادي (إعداد الباحثة). توصلت نتائج البحث فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج كما ظهر في مقارنة القياس القبلي والبعدي, كما استمر آثر البرنامج في القياس التتبعي.
The aim of the research is to improve the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual disabilities in inclusive classrooms. The current research sample consisted of 10 normal children aged between (5-7) years, and 10 children with intellectual developmental disorder with mental ages ranging from (5-7) years and chronological ages ranging from (6-8) years. Their intelligence quotient (IQ) ranged from (55-70) on the Stanford-Binet scale, fifth edition. The study tools included: Stanford-Binet Intelligence Scale, fifth edition (prepared by Safwat Farag, 2011), Mental Images Scale (prepared by the researcher), and the counseling program (prepared by the researcher). The research results indicated the effectiveness of the counseling program in improving the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual developmental disorder in inclusive classrooms, as shown in the pre- and post-measurement comparison. The program's effect also continued in the follow-up measurement.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.