header
Image from OpenLibrary

برنامج لتحسين الصورة الذهنية المدركة المتبادلة بين الاطفال بفصول الدمج / [إعداد]مروة عطية محمد عطية علي ؛ إشراف أ.د خالد عبد الرازق النجار، أ.م.د احمد عبد الرحيم العمرى.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 206 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A program to improve the mutual perceptual mental images between children in inclusive classrooms [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.9
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدف البحث إلى تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج, تكونت عينة البحث الحالي من (10) من الأطفال العاديين تراوحت أعمارهم بين (5-7) سنوات, (10) من الأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري تراوحت أعمارهم العقلية من (5-7) سنوات واعمارهم الزمنية من (6-8) سنوات, كما تراوحت نسبة ذكائهم (55-70) على مقياس ستانفورد بينيه- الصورة الخامسة. واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة(إعداد صفوت فرج, 2011), مقياس الصور الذهنية (إعداد الباحثة), البرنامج الإرشادي (إعداد الباحثة). توصلت نتائج البحث فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج كما ظهر في مقارنة القياس القبلي والبعدي, كما استمر آثر البرنامج في القياس التتبعي.Summary: The aim of the research is to improve the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual disabilities in inclusive classrooms. The current research sample consisted of 10 normal children aged between (5-7) years, and 10 children with intellectual developmental disorder with mental ages ranging from (5-7) years and chronological ages ranging from (6-8) years. Their intelligence quotient (IQ) ranged from (55-70) on the Stanford-Binet scale, fifth edition. The study tools included: Stanford-Binet Intelligence Scale, fifth edition (prepared by Safwat Farag, 2011), Mental Images Scale (prepared by the researcher), and the counseling program (prepared by the researcher). The research results indicated the effectiveness of the counseling program in improving the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual developmental disorder in inclusive classrooms, as shown in the pre- and post-measurement comparison. The program's effect also continued in the follow-up measurement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2023.مر.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031432000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2023.في.ف فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة الاضطراب المشترك لدى الأطفال الموهوبين ذوي صعوبات التعلم / Cai01.26.03.Ph.D.2023.مح.ب برنامج لتنمية مهارات التحدث باستخدام الواقع الافتراضي لدي أطفال صعوبات التعلم اللغوية / Cai01 26 03 Ph.D 2023 مح.ف فاعلية برنامج قائم على الذكاء اللغوي لخفض بعض اضطرابات اللغة لدى الأطفال ذوى القدرات العقلية البينية) / Cai01.26.03.Ph.D.2023.مر.ب برنامج لتحسين الصورة الذهنية المدركة المتبادلة بين الاطفال بفصول الدمج / Cai01.26.03.Ph.D.2023.نظ.ف فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين السلوك التوافقي لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيًا / Cai01.26.03.Ph.D.2023.هد.ف فاعلية برنامج ارشادى لتخفيف حدة التعلق لدى الاطفال ذوى تشتت الانتباه وفرط الحركة / Cai01.26.03.Ph.D.2023.هد.ف فاعلية برنامج ارشادى لتخفيف حدة التعلق لدى الاطفال ذوى تشتت الانتباه وفرط الحركة / Remainder of title /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 167-178.

هدف البحث إلى تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج, تكونت عينة البحث الحالي من (10) من الأطفال العاديين تراوحت أعمارهم بين (5-7) سنوات, (10) من الأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري تراوحت أعمارهم العقلية من (5-7) سنوات واعمارهم الزمنية من (6-8) سنوات, كما تراوحت نسبة ذكائهم (55-70) على مقياس ستانفورد بينيه- الصورة الخامسة. واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة(إعداد صفوت فرج, 2011), مقياس الصور الذهنية (إعداد الباحثة), البرنامج الإرشادي (إعداد الباحثة). توصلت نتائج البحث فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين الصور الذهنية المدركة المتبادلة بين الأطفال العاديين والأطفال ذوي اضطراب النمو الفكري بفصول الدمج كما ظهر في مقارنة القياس القبلي والبعدي, كما استمر آثر البرنامج في القياس التتبعي.

The aim of the research is to improve the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual disabilities in inclusive classrooms. The current research sample consisted of 10 normal children aged between (5-7) years, and 10 children with intellectual developmental disorder with mental ages ranging from (5-7) years and chronological ages ranging from (6-8) years. Their intelligence quotient (IQ) ranged from (55-70) on the Stanford-Binet scale, fifth edition. The study tools included: Stanford-Binet Intelligence Scale, fifth edition (prepared by Safwat Farag, 2011), Mental Images Scale (prepared by the researcher), and the counseling program (prepared by the researcher). The research results indicated the effectiveness of the counseling program in improving the mutual perceptual mental images between normal children and children with intellectual developmental disorder in inclusive classrooms, as shown in the pre- and post-measurement comparison. The program's effect also continued in the follow-up measurement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.