header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

استراتيجيات خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية واتجاهات الجمهور المصري نحوها : دراسة تحليلية ميدانية / اسلام محمد عبدالعاطي محمد ؛ إشراف ا.د. فؤادة عبدالمنعم البكرى، هدى إبراهيم الدسوقي .

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 327 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The strategies of hate speech oriented against egypt in the arab satellite channels and he egyptian audiences‘ tendencies towards it [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 302.320962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير) - جامعة المنصورة. كلية الاداب. قسم الاعلام.2023 Summary: مشكلة الدراسة وتساؤلاتها: يمكن تحديد مشكلة الدراسة في التساؤل التالي: ”” استراتيجيات خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية واتجاهات الجمهور المصري نحوها ””. ثانيًا: أهمية الدراسة 1. الأهمية العلمية للدراسة: تتمثل الأهمية العلمية لهذه الدراسة، في عدة نقاط، أهمها: تكتسب الدراسة أهميتها العلمية من أهمية موضوع الدراسة نفسه؛ إذ أن ما تشهده المنطقة العربية من انتشار للصراع الطائفي والعرقي والسياسي وغياب السلم المجتمعي وتغول الفكر الإقصائي الذي لا يسمح للحوار الهادف أو لتبادل الآراء حول قضايا المجتمع، وخاصة في ظل توظيف وسائل الإعلام المختلفة وبخاصة بعض القنوات الفضائية في نشر خطاب الكراهية بين أفراد المجتمع والدعوة إلى العنف المجتمعي. وتتزايد أهمية هذه الدراسة في المجتمع المصري المعاصر لعاملين رئيسيين؛ أحدهما: يرتبط بالظروف السياسية الداخلية التي تمر بها البلاد ومحاولات الجماعات الإسلامية المتطرفة السيطرة على الحكم، والآخر يرتبط بما أثبتته الدراسات من قوة تأثير وانتشار القنوات الفضائية العربية بين المصريين وتأثيرها على بعض فئات المجتمع. هذه الدراسة كونها من الدراسات القليلة (في حدود إطلاع الباحث) التي تحاول التعرف إلى استراتيجيات وأشكال خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية واتجاهات الجمهور المصري نحوها؛ إذ ما زال الميدان الإعلامي بحاجة إلى مزيد من الدراسات لمعرفة تأثيره في مجالات شتي.2. الأهمية التطبيقية للدراسة: تتمثل الأهمية التطبيقية لهذه الدراسة، في عدة نقاط، أهمها: تُساعد هذه الدراسة على وضع استراتيجيات فعالة لمكافحة خطاب الكراهية ضد مصر من خلال فهم طبيعة هذا الخطاب وأساليبه، وتحديد نقاط الضعف فيه، ثم وضع استراتيجيات فعالة لمكافحته. تُساهم هذه الدراسة في زيادة الوعي الإعلامي بين الجمهور المصري والعربي حول مخاطر خطاب الكراهية وتأثيره السلبي على المجتمع، وتشجيع العاملين في مجال الإعلام والصحفيين على تبني الإعلام المسؤول. تعمل الدراسة على تحسين العلاقات الدولية مع بعض الدول صاحبة القنوات الفضائية الموجهة ضد مصر، وذلك بتحليل خطابها، وفهم طبيعة الخطاب الموجهة لمصر، وتحديد الجهود التي يمكن بذلها لتحسين صورتها في الدول العربية. ثالثًا: أهداف الدراسة أهداف الدراسة التحليلية: تتمثل أهداف الدراسة التحليلية في النقاط التالية: التعرف على المصادر والأطراف المشاركة في طرح الموضوعات في البرامج عينة الدراسة. الكشف عن القضايا التي تضمنها خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية.الكشف عن الاستراتيجيات توجيه الخطاب الإعلامي في البرامج عينة الدراسة. أهداف الدراسة الميدانية: تتمثل أهداف الدراسة الميدانية في النقاط التالية:الكشف عن معدل تعرض الجمهور المصري لقنوات (الجزيرة مباشر / الشرق الإخوانية/ BBC NEWS عربي). الكشف عن أسباب تعرض الجمهور المصري للفضائيات العربية فيما يخص الشأن المصري. التعرف على أسباب انتشار خطاب الكراهية ضد مصر في الفضائيات العربية من وجهة نظر المبحوثين. رابعًا: التعريفات الإجرائية للدراسة: خطاب الكراهية (Hate speech): ويعرفه الباحث إجرائيًا بأنه أي محتوى موجه ضد مصر تقدمه الفضائيات العربية يعمل على بناء حالة ذهنية لدى فئة من الناس تجاه فئة أخرى من خلال بث معلومات مشوهة أو مغلوطة أو منتقاة مدعمة بصور وتصميمات تثير الكراهية تجاه الآخرين من خلال التدرج في عرض مضامينها والتأسيس لغرس مفاهيم وأفكار ذات أبعاد عنصرية.القنوات الفضائية (Satellite Channels): ويعرف الباحث القنوات الفضائية إجرائيًا بأنها منصة إعلامية خاصة بدولة ما، أو بمؤسسة متخصصة في مجال الإعلام، تهدف إلى تقديم محتوى معين، أو مجموعة من المجالات الإعلامية، والتلفزيونية المتنوعة، وسميت بالفضائية؛ لأنَّ بثها مرتبط باتصالها بأقمار فضائية، حتى تصل إلى جميع أنحاء العالم، أو إلى المناطق التي يغطيها البث الخاص بها.خامسًا: فروض الدراسة:1.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو بعض القضايا السياسية.2.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أنماط مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو خطاب الكراهية الموجه ضد مصر.3.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو خطاب الكراهية الموجه ضد مصر.4.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المبحوثين من حيث (الجنس، الإقامة، السن، المستوى الاقتصادي والاجتماعي، المؤهل التعليمي). حول مقياس اتجاهات الجمهور المصري إزاء استراتيجيات خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية.سادسًا: نوع ومنهج الدراسة:تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التي استخدمت منهج المسح الإعلامي بشقيه التحليلي والميداني.سابعًا: مجتمع وعينة الدراسة:أ‌)مجتمع وعينة الدراسة التحليلية:تحدد مجتمع الدراسة في بعض البرامج المعروضة بالفضائيات العربية من خلال سحب عينة من البرامج التي تتناول خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية وقد قام الباحث بتطبيق دراسته التحليلية على عينة قوامها (3) برامج وهي (برنامج مع معتز المذاع على قناة الشرق، وبرنامج المسائية المذاع على قناة الجزيرة مباشر، وبرنامج بلا قيود المذاع على قناة BBC NEWS عربي ”” قناة دولية ناطقة بالعربية، وموجهة للشأن العربي””). ب‌)مجتمع وعينة الدراسة الميدانية: يتمثل مجتمع الدراسة الميدانية في مجموعة من الجمهور المصري من محافظات (كفر الشيخ، القليوبية، الفيوم، المنيا) بجمهورية مصر العربية، وسيتم تطبيق هذه الدراسة على عينة عمدية قوامها (400) مفردة ممن تتراوح أعمارهم ما بين (18عامًا فأكثر)، من مشاهدي البرامج المذكورة بالفضائيات العربية. ثامنًا: أدوات الدراسة: صحيفة تحليل المضمون - صحيفة الاستبيان. تاسعًا: نتائج الدراسة:1. نتائج الدراسة التحليلية: جاء (الفساد) في مقدمة القضايا التي تضمنها خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية بنسبة 25.3%، ثم (الأمن) في المرتبة الثانية بنسبة 18.7%، ثم (الحرية) في المرتبة الثالثة بنسبة 14.7%، ثم (ازدراء الأديان وإهانة الرموز) في المرتبة الرابعة بنسبة 9.3%، ثم في المرتبة ثم كل من (البطالة) (العمالة المصرية بالخارج) و (ارتفاع الأسعار) و (الفقر) في المرتبة الخامسة بنسبة 5.3%، ثم كل من (الرعاية الصحية) و(الدعم) في المرتبة السابعة بنسبة 4%، وأخيرا جاء (التعليم) بنسبة بلغت 2.8%. جاءت (الاستراتيجية التوجيهية) في مقدمة استراتيجيات توجيه الخطاب الإعلامي بالبرامج بنسبة 33.3%، ثم كل من (الاستراتيجية التلميحية) و (الاستراتيجية الإقناعية) في المرتبة الثانية بنسبة 27.1%، وأخيرا جاء (الاستراتيجية التضامنية) بنسبة بلغت 12.5%. جاء (الانحياز وعدم الدقة والموضوعية) في مقدمة الأطروحات البارزة في خطاب الكراهية بالبرامج بنسبة 14.5%، ثم (التحريض ضد الأنظمة الحاكمة) في المرتبة الثانية بنسبة 12.9%، ثم (التحريض ضد الشخصيات المجتمعية) في المرتبة الثالثة بنسبة 12.2%، ثم كل من (دعوة للتمييز العنصري) و (التحريض ضد مؤسسات الدولة ) في المرتبة الرابعة بنسبة 11.4%، ثم (التحريض على العداء والطعن في الوطنية) في المرتبة الخامسة بنسبة 9.9%، ثم (الدعوات المتكررة للتظاهرات والإضرابات) في المرتبة السادسة بنسبة 9.2%، ثم (إعادة بث المواد الإرهابية) في المرتبة السابعة بنسبة 8.4%، ثم (بث الشائعات) في المرتبة الثامنة بنسبة 6.3%، وأخيرا جاء (الدعوة للتحريض على العنف والإرهاب) بنسبة بلغت 3.8%.2. نتائج الدراسة الميدانية:  مُعدل مشاهدة المبحوثين لقنوات الجزيرة مباشر / الشرق الإخوانية/ BBC NEWS عربي، وقد جاءت (BBC NEWS عربي) في المرتبة الأولي بمتوسط حسابي 1.50، وجاءت (الجزيرة مباشر) في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي 1.41، وأخيراً جاءت (الشرق الإخوانية) بمتوسط حسابي 1.26.  جاء (الصراع بين النظام الحاكم الحالي، وجماعة الإخوان) في مقدمة أسباب انتشار خطاب الكراهية ضد مصر في الفضائيات العربية بنسبة 86.0%، وجاء (حالة الانقسام والتخوين التي سارت في المجتمع المصري بعد ثورة 25 يناير 2011) في المرتبة الثانية بنسبة 83.8%، وجاء (إثارة الشائعات والفتن من خلال نشر الأكاذيب وإلصاق التهم بالباطل) في المرتبة الثالثة بنسبة 83.0%، وجاء (عدم الموافقة والثقة بالنظام الحاكم) في المرتبة الرابعة بنسبة 82.0%، وجاء (قلة الإيمان بالقيم الديمقراطية في المجتمع و اللجان الإلكترونية الإخوانية) في المرتبة الخامسة بنسبة 79.5%، وجاء (عدم التزامهم بمواثيق الشرف الإعلامية) في المرتبة السادسة بنسبة 79.3%، وأخيراً جاءت (تعدد الأحزاب (الدينية، القومية، اليسارية، الليبرالية ) في المجتمع منذ عام 2013) بنسبة 78.0%.  جاء (إثارة الفتن بين فئات المجتمع) في مقدمة الآثار الناجمة عن انتشار خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في قنوات (الجزيرة مباشر مصر/ الشرق الإخوانية / BBC NEWS عربي) الفضائية بنسبة 86.3%، وجاء (تهديد وحدة النسيج الاجتماعي) في المرتبة الثانية بنسبة 82.8%، وجاء (المساهمة في نشر المعلومات المُضللة) في المرتبة الثالثة بنسبة 81.8%، وجاء (المساعدة في نشر العنف المجتمعي (اللفظي/ السلوكي)) في المرتبة الرابعة بنسبة 81.3%، وجاء (إثارة القلاقل والبلبلة في المجتمع) في المرتبة الخامسة بنسبة 81.0%، وجاء (تشكيك الناس بالدين وقيمه السامية) في المرتبة السادسة بنسبة 80.5%، وأخيراً جاءت (زيادة الجرائم والأفعال المنافية للأخلاق) بنسبة 76.5%Summary: Study Summary First: The problem of the study and its questions: The problem of the study can be identified in the following question: ””Strategies of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels and the attitudes of the Egyptian public towards it.”” Second: the importance of the study: Scientific significance of the study: The scientific importance of this study is represented in several points, the most important of which are: The study gains its scientific importance from the significance of the study topic itself. The Arab region is witnessing the spread of sectarian, racial, and political conflicts, the absence of social peace, and the dominance of exclusionary ideologies that do not allow for meaningful dialogue or the exchange of opinions on societal issues, especially in light of the utilization of various media channels, particularly certain satellite channels, in spreading hate speech among members of society and inciting social violence.  The importance of this study is increasing in contemporary Egyptian society for two key reasons. Firstly, it is related to the internal political conditions that the country is going through and the attempts of extremist Islamic groups to gain control over governance. Secondly, it is related to the proven impact and prevalence of Arab satellite channels among Egyptians and their influence on certain segments of society.  This study, being one of the few studies (within the researcher’s knowledge) that seeks to understand the strategies and forms of hate speech directed against Egypt in Arab satellite channels and the attitudes of the Egyptian audience towards them, highlights the ongoing need for further research in the media field to understand its impact in various domains. The applied importance of the study: The practical importance of this study is represented in several points, the most important of which are:  This study helps in developing effective strategies to combat hate speech against Egypt by understanding the nature and methods of this speech, identifying its weaknesses, and developing effective strategies to counter it. Furthermore, this study contributes to increasing media awareness among the Egyptian and Arab audience about the dangers of hate speech and its negative impact on society, as well as promoting media professionals and journalists to adopt responsible media practices.  Additionally, the study works towards improving international relations with countries that have satellite channels directed against Egypt. This can be achieved by analyzing their discourse, understanding the nature of the discourse directed towards Egypt, and identifying efforts that can be made to improve its image in Arab countries. Third: Study Objectives: a) Objectives of the analytical study:  Identifying the sources and parties involved in presenting the topics in the study sample programmes.  Exposing the issues contained in the hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels.  Disclosure of strategies directing the media discourse in the study sample programmes. b) Objectives of the field study:  The disclosure of the rate of exposure of the Egyptian public to channels (Al Jazeera Live / Al-Sharq Al-Ikhwan / BBC NEWS Arabic).  The disclosure of the reasons for the exposure of the Egyptian public to Arab satellite channels regarding Egyptian affairs.  Identifying the reasons for the spread of hate speech against Egypt on Arab satellite channels from the point of view of the respondents. Fourth: Procedural definitions of the study:  Hate speech: The researcher defines it procedurally as any content directed against Egypt provided by Arab satellite channels that works to build a mental state of one group of people towards another group by broadcasting distorted, false or selected information supported by images and designs that provoke hatred towards others through Gradual presentation of its contents and the establishment of instilling concepts and ideas with racial dimensions.  Satellite Channels: The researcher defines satellite channels procedurally as a media platform for a country, or for an institution specialized in the field of media, aiming to provide specific content, or a group of various media and television fields, and it was called satellite; Because its broadcast is linked to its communication with satellites, until it reaches all parts of the world, or to the areas covered by its broadcast. Fifth, study hypotheses:  There is a statistically significant correlation between the intensity of the study sample watching Arab satellite channels and their attitudes towards some political issues.  There is a statistically significant correlation between the study sample’s viewing patterns of Arab satellite channels and their attitudes towards hate speech directed against Egypt.There is a statistically significant correlation between the motives of the study sample watching Arab satellite channels and their attitudes towards hate speech directed against Egypt.  There are statistically significant differences between the mean scores of the respondents in terms of (gender, residence, age, economic and social level, educational qualification). About the scale of the Egyptian public’s attitudes toward the strategies of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels. Sixth: Type and Method of Study:This study belongs to the descriptive studies that used the media survey method in both its analytical and field parts. Seventh: the study population and sample: a) Analytical study population and sample: Determine the study community in some of the programs offered by Arab satellite channels by withdrawing a sample of programs that deal with hate speech directed against Egypt in Arab satellite channels The researcher has applied his analytical study on a sample of (3) programs, namely (program with Moataz broadcast on the channel East, and evening program broadcast on Al Jazeera channel, and program without restrictions broadcast on the channel BBC NEWS Arabic ’international channel in Arabic, and directed to the Arab issue’).b)Community and field study sample: The study’s fieldwork community consists of a group of Egyptian individuals from the governorates of Kafr El-Sheikh, Qalyubia, Fayoum, and Minya in the Arab Republic of Egypt. The study will be conducted on a purposive sample of 400 individuals, aged 18 years and above, who are viewers of the mentioned programs on Arab satellite channels. Eighth: Study tools: content analysis sheet - Questionnaire sheet Ninth: Study results: 1. Results of the analytical study:  Corruption came at the forefront of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels with a rate of 25.3%, then (security) in the second place with a rate of 18.7%, then (freedom) in the third place with a rate of 14.7%, then (contempt for religions and insulting symbols). ) ranked fourth with a rate of 9.3%, then (unemployment) (Egyptian labor abroad) and (high prices) and (poverty) ranked fifth with a rate of 5.3%, then each of (health care) and (support) in It ranked seventh with a rate of 4%, and finally came (education) with a rate of 2.8%.  The (guiding strategy) came at the forefront of strategies for directing media discourse in programs with a rate of 33.3%, then each of (the insinuating strategy) and (the persuasive strategy) came in the second place with a rate of 27.1%, and finally the (solidarity strategy) came with a rate of 12.5%. Bias, inaccuracy, and objectivity came at the forefront of prominent theses in hate speech in programs with arate of 14.5%, then (incitement against ruling regimes) came in second place with a rate of 12.9%, then (incitement against societal figures) came in third place with a rate of 12.2%, then all Of (call for racial discrimination) and (incitement against state institutions) ranked fourth with a rate of 11.4%, then (incitement to hostility and challenge to patriotism) ranked fifth with a rate of 9.9%, then (repeated calls for demonstrations and strikes) ranked sixth with a rate of 9.2%, Then (rebroadcasting terrorist material) came in seventh place with a rate of 8.4%, then (spreading rumors) in eighth place with a rate of 6.3%, and finally came (calling for incitement to violence and terrorism) with a rate of 3.8%. 2. The results of the field study: The average viewing rate of the respondents for Al-Jazeera Mubasher / Al-Sharq Al-Akhwaniya / BBC NEWS ARABIC channels, and (BBC NEWS ARABIC) came in the first place with an arithmetic mean of 1.50, and (Al-Jazeera Mubasher) came in the second place with an arithmetic mean of 1.41, and finally (Al-Sharq Al-Brotherhood) came with an average of 1.26. The (conflict between the current ruling regime and the Muslim Brotherhood) came at the forefront of the reasons for the spread of hate speech against Egypt on Arab satellite channels, with a rate of 86.0%, and (the state of division and treason that prevailed in Egyptian society after the revolution of January 25, 2011) came in second place, with a rate of 83.8%. (Provoking rumors and strife by spreading lies and false accusations) came in third place with a percentage of 83.0%, (disapproval and trust in the ruling regime) came in fourth place with a percentage of 82.0%, and (lack of faith in democratic values in society and Brotherhood electronic committees) came in third place. Fifth with a rate of 79.5%, and (their non-compliance with the media codes of honor) came in sixth place with a rate of 79.3%, and finally came (plurality of parties (religious, national, leftist, liberal) in society since 2013) with a rate of 78.0%. (Inciting strife among the groups of society) came at the forefront of the effects resulting from the spread of hate speech directed against Egypt on (Al-Jazeera Mubasher Misr / Al-Sharq Al-Akhwaniya / BBC NEWS ARABIC) satellite channels with a rate of 86.3%, and (threatening the unity of the social fabric) came in second place with a rate of 82.8 %, (contributing to spreading misinformation) came in third place with a rate of 81.8%, (helping to spread societal violence (verbal/behavioral)) came in fourth place with a rate of 81.3%, and (causing unrest and confusion in society) came in fifth place with a rate of 81.0%. %, and (people’s questioning of religion and its sublime values) ranked sixth with a rate of 80.5%, and finally came (an increase in crimes and acts contrary to morals) with a rate of 76.5%.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.34.M.A.2023.اس.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031473000

أطروحة (ماجستير) - جامعة المنصورة. كلية الاداب. قسم الاعلام.2023

ببليوجرافيا: صفحات 220-240.

مشكلة الدراسة وتساؤلاتها: يمكن تحديد مشكلة الدراسة في التساؤل التالي: ”” استراتيجيات خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية واتجاهات الجمهور المصري نحوها ””. ثانيًا: أهمية الدراسة 1. الأهمية العلمية للدراسة: تتمثل الأهمية العلمية لهذه الدراسة، في عدة نقاط، أهمها: تكتسب الدراسة أهميتها العلمية من أهمية موضوع الدراسة نفسه؛ إذ أن ما تشهده المنطقة العربية من انتشار للصراع الطائفي والعرقي والسياسي وغياب السلم المجتمعي وتغول الفكر الإقصائي الذي لا يسمح للحوار الهادف أو لتبادل الآراء حول قضايا المجتمع، وخاصة في ظل توظيف وسائل الإعلام المختلفة وبخاصة بعض القنوات الفضائية في نشر خطاب الكراهية بين أفراد المجتمع والدعوة إلى العنف المجتمعي. وتتزايد أهمية هذه الدراسة في المجتمع المصري المعاصر لعاملين رئيسيين؛ أحدهما: يرتبط بالظروف السياسية الداخلية التي تمر بها البلاد ومحاولات الجماعات الإسلامية المتطرفة السيطرة على الحكم، والآخر يرتبط بما أثبتته الدراسات من قوة تأثير وانتشار القنوات الفضائية العربية بين المصريين وتأثيرها على بعض فئات المجتمع. هذه الدراسة كونها من الدراسات القليلة (في حدود إطلاع الباحث) التي تحاول التعرف إلى استراتيجيات وأشكال خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية واتجاهات الجمهور المصري نحوها؛ إذ ما زال الميدان الإعلامي بحاجة إلى مزيد من الدراسات لمعرفة تأثيره في مجالات شتي.2. الأهمية التطبيقية للدراسة: تتمثل الأهمية التطبيقية لهذه الدراسة، في عدة نقاط، أهمها: تُساعد هذه الدراسة على وضع استراتيجيات فعالة لمكافحة خطاب الكراهية ضد مصر من خلال فهم طبيعة هذا الخطاب وأساليبه، وتحديد نقاط الضعف فيه، ثم وضع استراتيجيات فعالة لمكافحته. تُساهم هذه الدراسة في زيادة الوعي الإعلامي بين الجمهور المصري والعربي حول مخاطر خطاب الكراهية وتأثيره السلبي على المجتمع، وتشجيع العاملين في مجال الإعلام والصحفيين على تبني الإعلام المسؤول. تعمل الدراسة على تحسين العلاقات الدولية مع بعض الدول صاحبة القنوات الفضائية الموجهة ضد مصر، وذلك بتحليل خطابها، وفهم طبيعة الخطاب الموجهة لمصر، وتحديد الجهود التي يمكن بذلها لتحسين صورتها في الدول العربية. ثالثًا: أهداف الدراسة أهداف الدراسة التحليلية: تتمثل أهداف الدراسة التحليلية في النقاط التالية: التعرف على المصادر والأطراف المشاركة في طرح الموضوعات في البرامج عينة الدراسة. الكشف عن القضايا التي تضمنها خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية.الكشف عن الاستراتيجيات توجيه الخطاب الإعلامي في البرامج عينة الدراسة. أهداف الدراسة الميدانية: تتمثل أهداف الدراسة الميدانية في النقاط التالية:الكشف عن معدل تعرض الجمهور المصري لقنوات (الجزيرة مباشر / الشرق الإخوانية/ BBC NEWS عربي). الكشف عن أسباب تعرض الجمهور المصري للفضائيات العربية فيما يخص الشأن المصري. التعرف على أسباب انتشار خطاب الكراهية ضد مصر في الفضائيات العربية من وجهة نظر المبحوثين. رابعًا: التعريفات الإجرائية للدراسة: خطاب الكراهية (Hate speech): ويعرفه الباحث إجرائيًا بأنه أي محتوى موجه ضد مصر تقدمه الفضائيات العربية يعمل على بناء حالة ذهنية لدى فئة من الناس تجاه فئة أخرى من خلال بث معلومات مشوهة أو مغلوطة أو منتقاة مدعمة بصور وتصميمات تثير الكراهية تجاه الآخرين من خلال التدرج في عرض مضامينها والتأسيس لغرس مفاهيم وأفكار ذات أبعاد عنصرية.القنوات الفضائية (Satellite Channels): ويعرف الباحث القنوات الفضائية إجرائيًا بأنها منصة إعلامية خاصة بدولة ما، أو بمؤسسة متخصصة في مجال الإعلام، تهدف إلى تقديم محتوى معين، أو مجموعة من المجالات الإعلامية، والتلفزيونية المتنوعة، وسميت بالفضائية؛ لأنَّ بثها مرتبط باتصالها بأقمار فضائية، حتى تصل إلى جميع أنحاء العالم، أو إلى المناطق التي يغطيها البث الخاص بها.خامسًا: فروض الدراسة:1.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو بعض القضايا السياسية.2.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أنماط مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو خطاب الكراهية الموجه ضد مصر.3.توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع مشاهدة عينة الدراسة للفضائيات العربية واتجاهاتهم نحو خطاب الكراهية الموجه ضد مصر.4.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المبحوثين من حيث (الجنس، الإقامة، السن، المستوى الاقتصادي والاجتماعي، المؤهل التعليمي). حول مقياس اتجاهات الجمهور المصري إزاء استراتيجيات خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية.سادسًا: نوع ومنهج الدراسة:تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التي استخدمت منهج المسح الإعلامي بشقيه التحليلي والميداني.سابعًا: مجتمع وعينة الدراسة:أ‌)مجتمع وعينة الدراسة التحليلية:تحدد مجتمع الدراسة في بعض البرامج المعروضة بالفضائيات العربية من خلال سحب عينة من البرامج التي تتناول خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية وقد قام الباحث بتطبيق دراسته التحليلية على عينة قوامها (3) برامج وهي (برنامج مع معتز المذاع على قناة الشرق، وبرنامج المسائية المذاع على قناة الجزيرة مباشر، وبرنامج بلا قيود المذاع على قناة BBC NEWS عربي ”” قناة دولية ناطقة بالعربية، وموجهة للشأن العربي””). ب‌)مجتمع وعينة الدراسة الميدانية: يتمثل مجتمع الدراسة الميدانية في مجموعة من الجمهور المصري من محافظات (كفر الشيخ، القليوبية، الفيوم، المنيا) بجمهورية مصر العربية، وسيتم تطبيق هذه الدراسة على عينة عمدية قوامها (400) مفردة ممن تتراوح أعمارهم ما بين (18عامًا فأكثر)، من مشاهدي البرامج المذكورة بالفضائيات العربية. ثامنًا: أدوات الدراسة: صحيفة تحليل المضمون - صحيفة الاستبيان. تاسعًا: نتائج الدراسة:1. نتائج الدراسة التحليلية: جاء (الفساد) في مقدمة القضايا التي تضمنها خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في الفضائيات العربية بنسبة 25.3%، ثم (الأمن) في المرتبة الثانية بنسبة 18.7%، ثم (الحرية) في المرتبة الثالثة بنسبة 14.7%، ثم (ازدراء الأديان وإهانة الرموز) في المرتبة الرابعة بنسبة 9.3%، ثم في المرتبة ثم كل من (البطالة) (العمالة المصرية بالخارج) و (ارتفاع الأسعار) و (الفقر) في المرتبة الخامسة بنسبة 5.3%، ثم كل من (الرعاية الصحية) و(الدعم) في المرتبة السابعة بنسبة 4%، وأخيرا جاء (التعليم) بنسبة بلغت 2.8%. جاءت (الاستراتيجية التوجيهية) في مقدمة استراتيجيات توجيه الخطاب الإعلامي بالبرامج بنسبة 33.3%، ثم كل من (الاستراتيجية التلميحية) و (الاستراتيجية الإقناعية) في المرتبة الثانية بنسبة 27.1%، وأخيرا جاء (الاستراتيجية التضامنية) بنسبة بلغت 12.5%. جاء (الانحياز وعدم الدقة والموضوعية) في مقدمة الأطروحات البارزة في خطاب الكراهية بالبرامج بنسبة 14.5%، ثم (التحريض ضد الأنظمة الحاكمة) في المرتبة الثانية بنسبة 12.9%، ثم (التحريض ضد الشخصيات المجتمعية) في المرتبة الثالثة بنسبة 12.2%، ثم كل من (دعوة للتمييز العنصري) و (التحريض ضد مؤسسات الدولة ) في المرتبة الرابعة بنسبة 11.4%، ثم (التحريض على العداء والطعن في الوطنية) في المرتبة الخامسة بنسبة 9.9%، ثم (الدعوات المتكررة للتظاهرات والإضرابات) في المرتبة السادسة بنسبة 9.2%، ثم (إعادة بث المواد الإرهابية) في المرتبة السابعة بنسبة 8.4%، ثم (بث الشائعات) في المرتبة الثامنة بنسبة 6.3%، وأخيرا جاء (الدعوة للتحريض على العنف والإرهاب) بنسبة بلغت 3.8%.2. نتائج الدراسة الميدانية:  مُعدل مشاهدة المبحوثين لقنوات الجزيرة مباشر / الشرق الإخوانية/ BBC NEWS عربي، وقد جاءت (BBC NEWS عربي) في المرتبة الأولي بمتوسط حسابي 1.50، وجاءت (الجزيرة مباشر) في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي 1.41، وأخيراً جاءت (الشرق الإخوانية) بمتوسط حسابي 1.26.  جاء (الصراع بين النظام الحاكم الحالي، وجماعة الإخوان) في مقدمة أسباب انتشار خطاب الكراهية ضد مصر في الفضائيات العربية بنسبة 86.0%، وجاء (حالة الانقسام والتخوين التي سارت في المجتمع المصري بعد ثورة 25 يناير 2011) في المرتبة الثانية بنسبة 83.8%، وجاء (إثارة الشائعات والفتن من خلال نشر الأكاذيب وإلصاق التهم بالباطل) في المرتبة الثالثة بنسبة 83.0%، وجاء (عدم الموافقة والثقة بالنظام الحاكم) في المرتبة الرابعة بنسبة 82.0%، وجاء (قلة الإيمان بالقيم الديمقراطية في المجتمع و اللجان الإلكترونية الإخوانية) في المرتبة الخامسة بنسبة 79.5%، وجاء (عدم التزامهم بمواثيق الشرف الإعلامية) في المرتبة السادسة بنسبة 79.3%، وأخيراً جاءت (تعدد الأحزاب (الدينية، القومية، اليسارية، الليبرالية ) في المجتمع منذ عام 2013) بنسبة 78.0%.  جاء (إثارة الفتن بين فئات المجتمع) في مقدمة الآثار الناجمة عن انتشار خطاب الكراهية الموجه ضد مصر في قنوات (الجزيرة مباشر مصر/ الشرق الإخوانية / BBC NEWS عربي) الفضائية بنسبة 86.3%، وجاء (تهديد وحدة النسيج الاجتماعي) في المرتبة الثانية بنسبة 82.8%، وجاء (المساهمة في نشر المعلومات المُضللة) في المرتبة الثالثة بنسبة 81.8%، وجاء (المساعدة في نشر العنف المجتمعي (اللفظي/ السلوكي)) في المرتبة الرابعة بنسبة 81.3%، وجاء (إثارة القلاقل والبلبلة في المجتمع) في المرتبة الخامسة بنسبة 81.0%، وجاء (تشكيك الناس بالدين وقيمه السامية) في المرتبة السادسة بنسبة 80.5%، وأخيراً جاءت (زيادة الجرائم والأفعال المنافية للأخلاق) بنسبة 76.5%

Study Summary First: The problem of the study and its questions: The problem of the study can be identified in the following question: ””Strategies of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels and the attitudes of the Egyptian public towards it.”” Second: the importance of the study: Scientific significance of the study: The scientific importance of this study is represented in several points, the most important of which are: The study gains its scientific importance from the significance of the study topic itself. The Arab region is witnessing the spread of sectarian, racial, and political conflicts, the absence of social peace, and the dominance of exclusionary ideologies that do not allow for meaningful dialogue or the exchange of opinions on societal issues, especially in light of the utilization of various media channels, particularly certain satellite channels, in spreading hate speech among members of society and inciting social violence.  The importance of this study is increasing in contemporary Egyptian society for two key reasons. Firstly, it is related to the internal political conditions that the country is going through and the attempts of extremist Islamic groups to gain control over governance. Secondly, it is related to the proven impact and prevalence of Arab satellite channels among Egyptians and their influence on certain segments of society.  This study, being one of the few studies (within the researcher’s knowledge) that seeks to understand the strategies and forms of hate speech directed against Egypt in Arab satellite channels and the attitudes of the Egyptian audience towards them, highlights the ongoing need for further research in the media field to understand its impact in various domains. The applied importance of the study: The practical importance of this study is represented in several points, the most important of which are:  This study helps in developing effective strategies to combat hate speech against Egypt by understanding the nature and methods of this speech, identifying its weaknesses, and developing effective strategies to counter it. Furthermore, this study contributes to increasing media awareness among the Egyptian and Arab audience about the dangers of hate speech and its negative impact on society, as well as promoting media professionals and journalists to adopt responsible media practices.  Additionally, the study works towards improving international relations with countries that have satellite channels directed against Egypt. This can be achieved by analyzing their discourse, understanding the nature of the discourse directed towards Egypt, and identifying efforts that can be made to improve its image in Arab countries. Third: Study Objectives: a) Objectives of the analytical study:  Identifying the sources and parties involved in presenting the topics in the study sample programmes.  Exposing the issues contained in the hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels.  Disclosure of strategies directing the media discourse in the study sample programmes. b) Objectives of the field study:  The disclosure of the rate of exposure of the Egyptian public to channels (Al Jazeera Live / Al-Sharq Al-Ikhwan / BBC NEWS Arabic).  The disclosure of the reasons for the exposure of the Egyptian public to Arab satellite channels regarding Egyptian affairs.  Identifying the reasons for the spread of hate speech against Egypt on Arab satellite channels from the point of view of the respondents. Fourth: Procedural definitions of the study:  Hate speech: The researcher defines it procedurally as any content directed against Egypt provided by Arab satellite channels that works to build a mental state of one group of people towards another group by broadcasting distorted, false or selected information supported by images and designs that provoke hatred towards others through Gradual presentation of its contents and the establishment of instilling concepts and ideas with racial dimensions.  Satellite Channels: The researcher defines satellite channels procedurally as a media platform for a country, or for an institution specialized in the field of media, aiming to provide specific content, or a group of various media and television fields, and it was called satellite; Because its broadcast is linked to its communication with satellites, until it reaches all parts of the world, or to the areas covered by its broadcast. Fifth, study hypotheses:  There is a statistically significant correlation between the intensity of the study sample watching Arab satellite channels and their attitudes towards some political issues.  There is a statistically significant correlation between the study sample’s viewing patterns of Arab satellite channels and their attitudes towards hate speech directed against Egypt.There is a statistically significant correlation between the motives of the study sample watching Arab satellite channels and their attitudes towards hate speech directed against Egypt.  There are statistically significant differences between the mean scores of the respondents in terms of (gender, residence, age, economic and social level, educational qualification). About the scale of the Egyptian public’s attitudes toward the strategies of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels. Sixth: Type and Method of Study:This study belongs to the descriptive studies that used the media survey method in both its analytical and field parts. Seventh: the study population and sample: a) Analytical study population and sample: Determine the study community in some of the programs offered by Arab satellite channels by withdrawing a sample of programs that deal with hate speech directed against Egypt in Arab satellite channels The researcher has applied his analytical study on a sample of (3) programs, namely (program with Moataz broadcast on the channel East, and evening program broadcast on Al Jazeera channel, and program without restrictions broadcast on the channel BBC NEWS Arabic ’international channel in Arabic, and directed to the Arab issue’).b)Community and field study sample: The study’s fieldwork community consists of a group of Egyptian individuals from the governorates of Kafr El-Sheikh, Qalyubia, Fayoum, and Minya in the Arab Republic of Egypt. The study will be conducted on a purposive sample of 400 individuals, aged 18 years and above, who are viewers of the mentioned programs on Arab satellite channels. Eighth: Study tools: content analysis sheet - Questionnaire sheet Ninth: Study results: 1. Results of the analytical study:  Corruption came at the forefront of hate speech directed against Egypt on Arab satellite channels with a rate of 25.3%, then (security) in the second place with a rate of 18.7%, then (freedom) in the third place with a rate of 14.7%, then (contempt for religions and insulting symbols). ) ranked fourth with a rate of 9.3%, then (unemployment) (Egyptian labor abroad) and (high prices) and (poverty) ranked fifth with a rate of 5.3%, then each of (health care) and (support) in It ranked seventh with a rate of 4%, and finally came (education) with a rate of 2.8%.  The (guiding strategy) came at the forefront of strategies for directing media discourse in programs with a rate of 33.3%, then each of (the insinuating strategy) and (the persuasive strategy) came in the second place with a rate of 27.1%, and finally the (solidarity strategy) came with a rate of 12.5%. Bias, inaccuracy, and objectivity came at the forefront of prominent theses in hate speech in programs with arate of 14.5%, then (incitement against ruling regimes) came in second place with a rate of 12.9%, then (incitement against societal figures) came in third place with a rate of 12.2%, then all Of (call for racial discrimination) and (incitement against state institutions) ranked fourth with a rate of 11.4%, then (incitement to hostility and challenge to patriotism) ranked fifth with a rate of 9.9%, then (repeated calls for demonstrations and strikes) ranked sixth with a rate of 9.2%, Then (rebroadcasting terrorist material) came in seventh place with a rate of 8.4%, then (spreading rumors) in eighth place with a rate of 6.3%, and finally came (calling for incitement to violence and terrorism) with a rate of 3.8%. 2. The results of the field study: The average viewing rate of the respondents for Al-Jazeera Mubasher / Al-Sharq Al-Akhwaniya / BBC NEWS ARABIC channels, and (BBC NEWS ARABIC) came in the first place with an arithmetic mean of 1.50, and (Al-Jazeera Mubasher) came in the second place with an arithmetic mean of 1.41, and finally (Al-Sharq Al-Brotherhood) came with an average of 1.26. The (conflict between the current ruling regime and the Muslim Brotherhood) came at the forefront of the reasons for the spread of hate speech against Egypt on Arab satellite channels, with a rate of 86.0%, and (the state of division and treason that prevailed in Egyptian society after the revolution of January 25, 2011) came in second place, with a rate of 83.8%. (Provoking rumors and strife by spreading lies and false accusations) came in third place with a percentage of 83.0%, (disapproval and trust in the ruling regime) came in fourth place with a percentage of 82.0%, and (lack of faith in democratic values in society and Brotherhood electronic committees) came in third place. Fifth with a rate of 79.5%, and (their non-compliance with the media codes of honor) came in sixth place with a rate of 79.3%, and finally came (plurality of parties (religious, national, leftist, liberal) in society since 2013) with a rate of 78.0%. (Inciting strife among the groups of society) came at the forefront of the effects resulting from the spread of hate speech directed against Egypt on (Al-Jazeera Mubasher Misr / Al-Sharq Al-Akhwaniya / BBC NEWS ARABIC) satellite channels with a rate of 86.3%, and (threatening the unity of the social fabric) came in second place with a rate of 82.8 %, (contributing to spreading misinformation) came in third place with a rate of 81.8%, (helping to spread societal violence (verbal/behavioral)) came in fourth place with a rate of 81.3%, and (causing unrest and confusion in society) came in fifth place with a rate of 81.0%. %, and (people’s questioning of religion and its sublime values) ranked sixth with a rate of 80.5%, and finally came (an increase in crimes and acts contrary to morals) with a rate of 76.5%.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image