header
Image from OpenLibrary

Open Spaces For Teens / By Sara Ibrahim Abd Rabu khalifa; Under the Supervision of Prof. Dr. Zeinab Youssef Shafik, Prof.Dr. Dina Kamal Eldin Shehayeb.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 136 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • الفراغات العامه للمراهقين [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 711.4
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023. Summary: Teens in open spaces are often viewed with apprehension by other user groups. In designing public spaces suitable for teens, it is necessary to understand how teens perceive their environment and what they expect of it. Psychological and social development determine the teens' preferences regarding public spaces. This research investigates how teens perceive and value places and the factors that influence teens' preferences, specifically in urban spaces. The study adopts environmental psychology perspective to define important factors influencing teen preferences and behavior in public spaces. A fieldwork investigation tests these variables in public on a sample of teenagers in an Egyptian setting to achieve teens-friendly and safe spaces. The field study aimed to understand how teens perceive their neighborhoods to identify preferred places and discern factors influencing their preferences. A survey was conducted as a sample of teens aged between 13 to 19 using a map-based mobile application to foster more active engagement, in which they identified their favorite places and the behavior associated with these places. The outcomes of the study revealed the significant aspects of public space preference. A new integrated measure tool for evaluating teens-friendly and safe open spaces was developedSummary: تهدف الدراسة إلى تقديم منهجية جديدة متكاملة وأداة لتقييم الفراغات العامة للمراهقين تربط بين البيئة المبنية وجوانبها النفسية والإجتماعية بهدف الوصول لبيئة أمنه وداعمة لتطورهم النفسي والإجتماعي. وتقدم الرسالة فرضية أن مراعاة إحتياجات المراهقين النفسية والإجتماعية في التصميم سيقلل من السلوك السلبي للمراهقين في الفراغ العام وسيساهم في إنتاج بيئة أمنه وداعمة لتطورهم في هذه المرحلة العمرية الهامة مما يعزيز الصورة الإيجابية للمراهقين و يقلل الفجوة بينهم وبين المجتمع . تتناول الرسالة بالدراسة والتحليل ظاهرة سلوك المراهقين في الفراغ العام وكيفية إدراكهم له وما هي العوامل النفسية و الإجتماعية التي تؤثرعلى تفضيلات المراهقين وسلوكهم في الفراغات العامة.ولتحقيق ذلك تقدم الدراسة مدخل نظري جديد ومتكامل مبني على نظريات علم النفس البيئي يسمح بربط البيئة المبنية للمراهقين ببعدها الإجتماعي والنفسي. وفي الجزء التطبيقي تم إجراء استبيان للمراهقين الذين تتراوح أعمارهم بين 13 و19 عاما في نطاق القاهرة الكبرى باستخدام تطبيق يإستخدام تقنيات رقمية وربط ذلك بخرائط لهذه المناطق المستهدفة لتعزيز المشاركة الفعالة، حيث حدد المراهقون أماكنهم المفضلة في بيئتهم المحلية، والسلوك المرتبط بهذه الأماكن.توصلت الدراسة إلى إثبات أن الإحتياجات النفسية والإجتماعية تؤثر بشكل كبير على تفضيلات وسلوكيات المراهقين في الفراغ العام ومنه تم تقديم منهجية نظرية تساعد على ربط البيئة المينبة بأبعادها النفسية والإجتماعية لفهم ودراسة ظاهرة سلوكيات المراهقين في الفراغ العام كظاهرة فراغية مرتبطة بجوانب نفسية وإجتماعية وذلك للوصول خصائص البيئة المينية التي تحقق بيئة أمنه وداعمة لتطور للمراهقين في الفراغ العام. و كذلك تقدم الدراسة أداة قياس لتقييم مدى تحقيق الجوانب النفسية والإجتماعية المختلفة وكذلك كيفية تحقيق الأمان في الفراغات العامة للمراهقين للوصول إلى " فراغات "عامة آمنة و داعمة للمراهقين
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.13.02.Ph.D.2023.Sa.O (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089302000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 123-129.

Teens in open spaces are often viewed with apprehension by other user groups. In designing public spaces suitable for teens, it is necessary to understand how teens perceive their environment and what they expect of it. Psychological and social development determine the teens' preferences regarding public spaces. This research investigates how teens perceive and value places and the factors that influence teens' preferences, specifically in urban spaces. The study adopts environmental psychology perspective to define important factors influencing teen preferences and behavior in public spaces. A fieldwork investigation tests these variables in public on a sample of teenagers in an Egyptian setting to achieve teens-friendly and safe spaces. The field study aimed to understand how teens perceive their neighborhoods to identify preferred places and discern factors influencing their preferences. A survey was conducted as a sample of teens aged between 13 to 19 using a map-based mobile application to foster more active engagement, in which they identified their favorite places and the behavior associated with these places. The outcomes of the study revealed the significant aspects of public space preference. A new integrated measure tool for evaluating teens-friendly and safe open spaces was developed

تهدف الدراسة إلى تقديم منهجية جديدة متكاملة وأداة لتقييم الفراغات العامة للمراهقين تربط بين البيئة المبنية وجوانبها النفسية والإجتماعية بهدف الوصول لبيئة أمنه وداعمة لتطورهم النفسي والإجتماعي. وتقدم الرسالة فرضية أن مراعاة إحتياجات المراهقين النفسية والإجتماعية في التصميم سيقلل من السلوك السلبي للمراهقين في الفراغ العام وسيساهم في إنتاج بيئة أمنه وداعمة لتطورهم في هذه المرحلة العمرية الهامة مما يعزيز الصورة الإيجابية للمراهقين و يقلل الفجوة بينهم وبين المجتمع . تتناول الرسالة بالدراسة والتحليل ظاهرة سلوك المراهقين في الفراغ العام وكيفية إدراكهم له وما هي العوامل النفسية و الإجتماعية التي تؤثرعلى تفضيلات المراهقين وسلوكهم في الفراغات العامة.ولتحقيق ذلك تقدم الدراسة مدخل نظري جديد ومتكامل مبني على نظريات علم النفس البيئي يسمح بربط البيئة المبنية للمراهقين ببعدها الإجتماعي والنفسي. وفي الجزء التطبيقي تم إجراء استبيان للمراهقين الذين تتراوح أعمارهم بين 13 و19 عاما في نطاق القاهرة الكبرى باستخدام تطبيق يإستخدام تقنيات رقمية وربط ذلك بخرائط لهذه المناطق المستهدفة لتعزيز المشاركة الفعالة، حيث حدد المراهقون أماكنهم المفضلة في بيئتهم المحلية، والسلوك المرتبط بهذه الأماكن.توصلت الدراسة إلى إثبات أن الإحتياجات النفسية والإجتماعية تؤثر بشكل كبير على تفضيلات وسلوكيات المراهقين في الفراغ العام ومنه تم تقديم منهجية نظرية تساعد على ربط البيئة المينبة بأبعادها النفسية والإجتماعية لفهم ودراسة ظاهرة سلوكيات المراهقين في الفراغ العام كظاهرة فراغية مرتبطة بجوانب نفسية وإجتماعية وذلك للوصول خصائص البيئة المينية التي تحقق بيئة أمنه وداعمة لتطور للمراهقين في الفراغ العام. و كذلك تقدم الدراسة أداة قياس لتقييم مدى تحقيق الجوانب النفسية والإجتماعية المختلفة وكذلك كيفية تحقيق الأمان في الفراغات العامة للمراهقين للوصول إلى " فراغات "عامة آمنة و داعمة للمراهقين

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.