header
Image from OpenLibrary

Effect of visual perceptual motor training on handwritting proficiency in children with dysgraphia / by Amy Zein El Dean Shehata ; Supervisors: Prof. Gehan Mosad Abd El-maksoud, Prof. Walaa Abd El-Hakiem Abd El-Nabie.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 106 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • / تأثير التدريب البصري الادراكى الحركى على اتقان الكتابة اليدوية لدى الأطفال المصابين بعسر الكتابة [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 615.82
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023. Summary: Background: Dysgraphia is a specific learning disorder that affects children's written expression and can exhibit diverse symptoms at different stages of development. Objectives: The aim of this study was to investigate the effect of visual perceptual motor training on handwriting proficiency in children with dysgraphia. Subjects and Methods: Forty primary school children, aged from seven to ten years old, participated in this study. All of the children had been diagnosed with dysgraphia using the McMaster handwriting protocol second edition. These children were randomly divided into two groups (control and study groups). Control group received handwriting without tears (HWT) workbook, whereas the study group was received HWT workbook in addition to visual perceptual training. The treatment lasted for 60 minutes for every session, three times per week for six months successive, for each group. Pre and post- treatment handwriting speed, visual motor skills and visual perception (VP) skills were assessed by McMaster handwriting protocol-2nd Ed., Beery-Buktenica developmental test of visual motor integration (Beery VMI) 5th edition and test of visual perceptual skills 4th edition (TVPS-4) respectively. Results: The study revealed that there was statistically significant improvement of all measured variables in each group post treatment (p<0.05). In addition, when comparing the post-treatment results with the pre-treatment results, there was a significant difference between the two groups (p<0.05), with the study group who received additional VP training showing greater improvement than control group who received HWT only. Conclusion: Visual perceptual motor training may have clinical significant effect on improving hand writing proficiency in children with dysgraphia. Summary: المقدمة: عسر الكتابة هو اضطراب تعليمي محدد يؤثر على التعبير الكتابي للأطفال ويمكن أن يظهر أعراضًا متنوعة في مراحل مختلفة من التطور.الهدف من البحث: هدف البحث دراسة تأثير التدريب الحركي الإدراكي البصري على كفاءة الكتابة اليدوية لدى الأطفال المصابين بعسر الكتابة. الاشخاص و طرق العمل: شارك في هذه الدراسة أربعون طفلاً في المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم بين السابعة والعاشرة من العمر. تم تشخيص جميع الأطفال بعسر الكتابة باستخدام الإصدار الثاني لبروتوكول الكتابة اليدوية McMaster. تم تقسيم هؤلاء الأطفال عشوائيا إلى مجموعتين (مجموعات الضابطة ومجموعة الدراسة). تلقت المجموعة الضابطة مصنف الكتابة اليدوية بدون دموع ؛ في حين حصلت مجموعة الدراسة على مصنف الكتابة اليدوية بدون دموع بالاضافة إلى تدريب الادراك البصرى الحركى. تم تقييم سرعة الكتابة اليدوية ، المهارات الحركية البصرية ومهارات الادراك البصرى الحركى قبل وبعد العلاج و ذلك باستخدام بروتوكول الكتابة اليدوية McMaster الطبعة الثانية، اختبارBeery الطبعة الخامسة و اختبار المهارات الإدراكية البصرية الإصدار الرابع على التوالي. النتائج: كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع المعايير المقاسة فى كل مجموعة ، في حين كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في القياسات بعد العلاج بين المجموعتين وكانت لصالح مجموعة الدراسة . الخلاصة: التدريب الحركي الإدراكي البصري قد يكون له تأثير على تحسين كفاءة الكتابة اليدوية لدى الأطفال الذين يعانون من عسر الكتابة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.21.06.Ph.D.2023.Am.E (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089345000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 84-98.

Background: Dysgraphia is a specific learning disorder that affects children's written expression and can exhibit diverse symptoms at different stages of development. Objectives: The aim of this study was to investigate the effect of visual perceptual motor training on handwriting proficiency in children with dysgraphia. Subjects and Methods: Forty primary school children, aged from seven to ten years old, participated in this study. All of the children had been diagnosed with dysgraphia using the McMaster handwriting protocol second edition. These children were randomly divided into two groups (control and study groups). Control group received handwriting without tears (HWT) workbook, whereas the study group was received HWT workbook in addition to visual perceptual training. The treatment lasted for 60 minutes for every session, three times per week for six months successive, for each group. Pre and post- treatment handwriting speed, visual motor skills and visual perception (VP) skills were assessed by McMaster handwriting protocol-2nd Ed., Beery-Buktenica developmental test of visual motor integration (Beery VMI) 5th edition and test of visual perceptual skills 4th edition (TVPS-4) respectively. Results: The study revealed that there was statistically significant improvement of all measured variables in each group post treatment (p<0.05). In addition, when comparing the post-treatment results with the pre-treatment results, there was a significant difference between the two groups (p<0.05), with the study group who received additional VP training showing greater improvement than control group who received HWT only. Conclusion: Visual perceptual motor training may have clinical significant effect on improving hand writing proficiency in children with dysgraphia.

المقدمة: عسر الكتابة هو اضطراب تعليمي محدد يؤثر على التعبير الكتابي للأطفال ويمكن أن يظهر أعراضًا متنوعة في مراحل مختلفة من التطور.الهدف من البحث: هدف البحث دراسة تأثير التدريب الحركي الإدراكي البصري على كفاءة الكتابة اليدوية لدى الأطفال المصابين بعسر الكتابة. الاشخاص و طرق العمل: شارك في هذه الدراسة أربعون طفلاً في المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم بين السابعة والعاشرة من العمر. تم تشخيص جميع الأطفال بعسر الكتابة باستخدام الإصدار الثاني لبروتوكول الكتابة اليدوية McMaster. تم تقسيم هؤلاء الأطفال عشوائيا إلى مجموعتين (مجموعات الضابطة ومجموعة الدراسة). تلقت المجموعة الضابطة مصنف الكتابة اليدوية بدون دموع ؛ في حين حصلت مجموعة الدراسة على مصنف الكتابة اليدوية بدون دموع بالاضافة إلى تدريب الادراك البصرى الحركى. تم تقييم سرعة الكتابة اليدوية ، المهارات الحركية البصرية ومهارات الادراك البصرى الحركى قبل وبعد العلاج و ذلك باستخدام بروتوكول الكتابة اليدوية McMaster الطبعة الثانية، اختبارBeery الطبعة الخامسة و اختبار المهارات الإدراكية البصرية الإصدار الرابع على التوالي. النتائج: كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع المعايير المقاسة فى كل مجموعة ، في حين كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في القياسات بعد العلاج بين المجموعتين وكانت لصالح مجموعة الدراسة . الخلاصة: التدريب الحركي الإدراكي البصري قد يكون له تأثير على تحسين كفاءة الكتابة اليدوية لدى الأطفال الذين يعانون من عسر الكتابة.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.