فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / رسالة مقدمة من الباحثة ساره عبدالمجيد سعيد كامل؛ اشراف أ.د. خالد عبد الرازق النجار، أ.م.د.هبه إسماعيل متولي.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Effectiveness of A Behavioral Counseling Program to Reduce the Severity of Shared Disorder and Raise Social Communication Level in a Sample of Kindergarten Children with Specific Language Delay [Added title page title]
- 155.65
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031629000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
. ببليوجرافيا: صفحات 206-221.
تتحدد مشكلة البحث الحالي في فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال تتراوح أعمارهم من (5.5-7) سنوات ووالديهم (الأمهات والأباء)، واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لقياس الذكاء تأليف جون رافن. (تعريب وتقنين: عماد أحمد حسن، 2016). مقياس اللوتس الإلكتروني لقياس نمو وتطور اللغة. (إعداد: مؤسسة اللوتس، 2016). مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل/ صورة الأم/ صورة الأب) للأطفال ذوي التأخر اللغوي النوعي (إعداد الباحثة). مقياس التواصل الشامل للأطفال العاديين وغير العاديين. (إعداد: آمال عبد السميع باظة، 2013). البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي. (إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج على فاعلية البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي.
The current research problem is specified in the effectiveness of a behavioral counseling program to reduce the severity of Shared Disorder and raise the Social Communication level in a sample of Kindergarten Children with Specific Language Delay. Quasi-experimental method was used on a sample consisted of (10) children between 5.5 and 7 years old and their parents (Mothers/Fathers). The research tools included Raven's colored progressive matrices for IQ (modified and rated by Emad Ahmed Hassan, 2016), Lutas electronic scale for language development (Lutas institution, 2016), the Shared Disorder Scale (Child version- Mother version- Father version) for Children with Specific Language Delay. (Prepared by the researcher), the Comprehensive Communication Scale for normal and Exceptional Children (prepared by Amal Abd El-Sami'a Baza, 2013), the Behavioral Counseling Program to Reduce the severity of Shared Disorder and Raise Social Communication Level in a Sample of Kindergarten Children with specific Language Delay (prepared by the researcher). It was found the behavioral counseling program effectiveness in reducing the severity of shared disorder and raising the social communication level in a sample of kindergarten children with specific language Delay.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.