header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / رسالة مقدمة من الباحثة ساره عبدالمجيد سعيد كامل؛ اشراف أ.د. خالد عبد الرازق النجار، أ.م.د.هبه إسماعيل متولي.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 286 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of A Behavioral Counseling Program to Reduce the Severity of Shared Disorder and Raise Social Communication Level in a Sample of Kindergarten Children with Specific Language Delay [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.65
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تتحدد مشكلة البحث الحالي في فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال تتراوح أعمارهم من (5.5-7) سنوات ووالديهم (الأمهات والأباء)، واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لقياس الذكاء تأليف جون رافن. (تعريب وتقنين: عماد أحمد حسن، 2016). مقياس اللوتس الإلكتروني لقياس نمو وتطور اللغة. (إعداد: مؤسسة اللوتس، 2016). مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل/ صورة الأم/ صورة الأب) للأطفال ذوي التأخر اللغوي النوعي (إعداد الباحثة). مقياس التواصل الشامل للأطفال العاديين وغير العاديين. (إعداد: آمال عبد السميع باظة، 2013). البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي. (إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج على فاعلية البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي.Summary: The current research problem is specified in the effectiveness of a behavioral counseling program to reduce the severity of Shared Disorder and raise the Social Communication level in a sample of Kindergarten Children with Specific Language Delay. Quasi-experimental method was used on a sample consisted of (10) children between 5.5 and 7 years old and their parents (Mothers/Fathers). The research tools included Raven's colored progressive matrices for IQ (modified and rated by Emad Ahmed Hassan, 2016), Lutas electronic scale for language development (Lutas institution, 2016), the Shared Disorder Scale (Child version- Mother version- Father version) for Children with Specific Language Delay. (Prepared by the researcher), the Comprehensive Communication Scale for normal and Exceptional Children (prepared by Amal Abd El-Sami'a Baza, 2013), the Behavioral Counseling Program to Reduce the severity of Shared Disorder and Raise Social Communication Level in a Sample of Kindergarten Children with specific Language Delay (prepared by the researcher). It was found the behavioral counseling program effectiveness in reducing the severity of shared disorder and raising the social communication level in a sample of kindergarten children with specific language Delay.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031629000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2023.نظ.ف فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين السلوك التوافقي لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيًا / Cai01.26.03.Ph.D.2023.هد.ف فاعلية برنامج ارشادى لتخفيف حدة التعلق لدى الاطفال ذوى تشتت الانتباه وفرط الحركة / Cai01.26.03.Ph.D.2023.هد.ف فاعلية برنامج ارشادى لتخفيف حدة التعلق لدى الاطفال ذوى تشتت الانتباه وفرط الحركة / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سي.ف فاعلية برنامج إلكتروني لتنمية اللغة الاستقبالية والتعبيرية للأطفال زارعي القوقعة وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.غا.ا استخدام استراتيجية تقنية الذكاء الاصطناعى لتنمية تقبل الذات لدى المعاقين حركيا المدمجين / Cai01.26.03.Ph.D.2024.ها.ف (فاعلية برنامج لتنمية الصمود النفسى لدى امهات الاطفال المعاقين سمعيا وعلاقته بخفض حدة الضغوط النفسية لديهن وخفض حدة المشكلات السلوكية لدى أبنائهن ) /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

. ببليوجرافيا: صفحات 206-221.

تتحدد مشكلة البحث الحالي في فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال تتراوح أعمارهم من (5.5-7) سنوات ووالديهم (الأمهات والأباء)، واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لقياس الذكاء تأليف جون رافن. (تعريب وتقنين: عماد أحمد حسن، 2016). مقياس اللوتس الإلكتروني لقياس نمو وتطور اللغة. (إعداد: مؤسسة اللوتس، 2016). مقياس الاضطراب المشترك (صورة الطفل/ صورة الأم/ صورة الأب) للأطفال ذوي التأخر اللغوي النوعي (إعداد الباحثة). مقياس التواصل الشامل للأطفال العاديين وغير العاديين. (إعداد: آمال عبد السميع باظة، 2013). البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي. (إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج على فاعلية البرنامج الإرشادي السلوكي لخفض حده الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي.

The current research problem is specified in the effectiveness of a behavioral counseling program to reduce the severity of Shared Disorder and raise the Social Communication level in a sample of Kindergarten Children with Specific Language Delay. Quasi-experimental method was used on a sample consisted of (10) children between 5.5 and 7 years old and their parents (Mothers/Fathers). The research tools included Raven's colored progressive matrices for IQ (modified and rated by Emad Ahmed Hassan, 2016), Lutas electronic scale for language development (Lutas institution, 2016), the Shared Disorder Scale (Child version- Mother version- Father version) for Children with Specific Language Delay. (Prepared by the researcher), the Comprehensive Communication Scale for normal and Exceptional Children (prepared by Amal Abd El-Sami'a Baza, 2013), the Behavioral Counseling Program to Reduce the severity of Shared Disorder and Raise Social Communication Level in a Sample of Kindergarten Children with specific Language Delay (prepared by the researcher). It was found the behavioral counseling program effectiveness in reducing the severity of shared disorder and raising the social communication level in a sample of kindergarten children with specific language Delay.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.