header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Impact of integrating national authority for quality assurance & accreditation of education standard (NAQAAE) and ISO 21001 : 2018 educational organizations management system to improve the quality of medical education (case study) / by Hamida Abdelwhab Elsaid Soliman Hegab ; Supervision of: Prof. DR/ El-Sayed Ahmed Elsherpieny, Dr/ Olfat Afifi.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 200 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • : أثر تكامل معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد مع معايير الأيزو ٢١٠٠١/٢٠١٨ نظام إدارة المؤسسات التعليمية لتحسين جودة التعليم الطبي / دراسة حالة [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.401
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023. Summary: Quality of education has been become the ultimate goal for all the educational organizations nowadays, especially after the issuing of the United Nations sustainable development goals, as the quality education is the fourth goal and Egypt Vision 2030. The school of medicine under study seeks achieving this goal by getting national accreditation presented in National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education (NAQAAE) Institutional Standard in Egypt and the international accreditation presented in ISO 21001:2018 Educational Organization Management System (EOMS). This study aimed at assessing quality of education provided by the school of medicine under study in terms of measuring the main stakeholders perception of quality (students, staff members, administrative staff and top management) and KPIs of the school of medicine presented in Students’ Grade Distribution Rate, Academic Year Success Rate and Overall Student Success Rate, before application of any standard, after application of NAQAAE Institutional standard and after integration with ISO 21001:2018 (EOMS). This study comparing between NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) to assess the areas of similarities and differences for continuous improvement, create process mind map that articulate all the educational organization’s staff and departments to implement the educational organization management system that comply with the requirements of NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) for being a practical model for other educational organizations to follow. The result of research comes to a significant improvement on the main stakeholder’s perception of quality of students, staff members, administrative staff and top management, improvement in the school of medicine’s KPIs as Students’ Grade Distribution Rate, Academic Year Success Rate and Overall Student Success Rate, after application of NAQAAE institutional standard and ISO21001:2018 (EOMS). The comparison between the standards comes to certain areas of improvement for both standards. Finally proposing process mind map that visualizes the application process in terms of relationships, interactions and processes between the educational organization’s departments to establish educational management system that can comply with NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) requirements.Summary: في الآونة الاخيرة أصبحت جودة التعليم هي الهدف الأسمى لجميع المؤسسات التعليمية خاصة بعد اعلان الأمم المتحدة لأهداف التنمية المستدامة حيث ان الهدف الرابع منها هو جودة التعليم والمتسقة مع رؤية مصر 2030. وتسعى كلية الطب (محل الدراسة) الى تحقيق هذا الهدف وذلك عن طريق استيفاء متطلبات المعايير المحلية المتمثلة في معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك استيفاء متطلبات المعايير الدولية المتمثلة في الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية). وبناءاً على ذلك فان هذه الدراسة تسعى لقياس مستوى جودة التعليم بكلية الطب محل الدراسة من خلال قياس مستوى رضاء كلا من (الطلاب، أعضاء هيئة التدريس، الجهاز الإداري، الإدارة العليا) عن جودة العملية التعليمية. وكذلك متابعة مؤشرات الأداء المتمثلة في (معدل توزيع درجات الطلاب، معدل نجاح الطلاب طبقا للعام الأكاديمي، المعدل الكلى لنجاح الطلاب) وذلك قبل تطبيق أياً من المعايير وبعد تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك بعد تطبيق معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية). المقارنة بين معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وبين معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) لتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين المعايير المحلية والدولية بهدف التحسين المستمر. وانشاء خريطة ذهنية توضح كيفية التكامل بين جميع العاملين بالأقسام المختلفة بالمؤسسات التعليمية لإنشاء نظام إدارة المؤسسات التعليمية الذي يتطابق مع كلا من معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومعايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) لكي تصبح مثال عملي تطبيقي يحتذى به جميع مؤسسات التعليم العالي. واسفرت نتائج الدراسة عن تحسن ملحوظ في مستوى الرضا لكلا من (الطلاب، أعضاء هيئة التدريس، أعضاء الجهاز الإداري، الإدارة العليا) وتبين ايضاً تحسن في مؤشرات الأداء المتمثلة في (معدل توزيع درجات الطلاب، معدل نجاح الطلاب طبقا للعام الأكاديمي، المعدل الكلى لنجاح الطلاب) وذلك بعد تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك بعد تطبيق معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) وجاءت المقارنة بين معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومعايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) بتحديد أوجه للتحسين لكلا من هما.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.18.06.M.Sc.2023.Ha.I (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089556000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 191-194.

Quality of education has been become the ultimate goal for all the educational organizations nowadays, especially after the issuing of the United Nations sustainable development goals, as the quality education is the fourth goal and Egypt Vision 2030.
The school of medicine under study seeks achieving this goal by getting national accreditation presented in National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education (NAQAAE) Institutional Standard in Egypt and the international accreditation presented in ISO 21001:2018 Educational Organization Management System (EOMS).
This study aimed at assessing quality of education provided by the school of medicine under study in terms of measuring the main stakeholders perception of quality (students, staff members, administrative staff and top management) and KPIs of the school of medicine presented in Students’ Grade Distribution Rate, Academic Year Success Rate and Overall Student Success Rate, before application of any standard, after application of NAQAAE Institutional standard and after integration with ISO 21001:2018 (EOMS).
This study comparing between NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) to assess the areas of similarities and differences for continuous improvement, create process mind map that articulate all the educational organization’s staff and departments to implement the educational organization management system that comply with the requirements of NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) for being a practical model for other educational organizations to follow.
The result of research comes to a significant improvement on the main stakeholder’s perception of quality of students, staff members, administrative staff and top management, improvement in the school of medicine’s KPIs as Students’ Grade Distribution Rate, Academic Year Success Rate and Overall Student Success Rate, after application of NAQAAE institutional standard and ISO21001:2018 (EOMS).
The comparison between the standards comes to certain areas of improvement for both standards. Finally proposing process mind map that visualizes the application process in terms of relationships, interactions and processes between the educational organization’s departments to establish educational management system that can comply with NAQAAE Institutional standard and ISO 21001:2018 (EOMS) requirements.

في الآونة الاخيرة أصبحت جودة التعليم هي الهدف الأسمى لجميع المؤسسات التعليمية خاصة بعد اعلان الأمم المتحدة لأهداف التنمية المستدامة حيث ان الهدف الرابع منها هو جودة التعليم والمتسقة مع رؤية مصر 2030. وتسعى كلية الطب (محل الدراسة) الى تحقيق هذا الهدف وذلك عن طريق استيفاء متطلبات المعايير المحلية المتمثلة في معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك استيفاء متطلبات المعايير الدولية المتمثلة في الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية).
وبناءاً على ذلك فان هذه الدراسة تسعى لقياس مستوى جودة التعليم بكلية الطب محل الدراسة من خلال قياس مستوى رضاء كلا من (الطلاب، أعضاء هيئة التدريس، الجهاز الإداري، الإدارة العليا) عن جودة العملية التعليمية. وكذلك متابعة مؤشرات الأداء المتمثلة في (معدل توزيع درجات الطلاب، معدل نجاح الطلاب طبقا للعام الأكاديمي، المعدل الكلى لنجاح الطلاب)
وذلك قبل تطبيق أياً من المعايير وبعد تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك بعد تطبيق معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية).

المقارنة بين معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وبين معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) لتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين المعايير المحلية والدولية بهدف التحسين المستمر. وانشاء خريطة ذهنية توضح كيفية التكامل بين جميع العاملين بالأقسام المختلفة بالمؤسسات التعليمية لإنشاء نظام إدارة المؤسسات التعليمية الذي يتطابق مع كلا من معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومعايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) لكي تصبح مثال عملي تطبيقي يحتذى به جميع مؤسسات التعليم العالي.

واسفرت نتائج الدراسة عن تحسن ملحوظ في مستوى الرضا لكلا من (الطلاب، أعضاء هيئة التدريس، أعضاء الجهاز الإداري، الإدارة العليا) وتبين ايضاً تحسن في مؤشرات الأداء المتمثلة في (معدل توزيع درجات الطلاب، معدل نجاح الطلاب طبقا للعام الأكاديمي، المعدل الكلى لنجاح الطلاب) وذلك بعد تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد وكذلك بعد تطبيق معايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية)
وجاءت المقارنة بين معايير الاعتماد المؤسسي من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومعايير الايزو 21001:2018 (نظام إدارة المؤسسات التعليمية) بتحديد أوجه للتحسين لكلا من هما.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image