اتجاهات الرأي العام المصري نحو الفتاوى والمضامين الدينية بالفضائيات المصرية وتأثيراتها على صورة المسلمين / إعـــــداد هبة إيهاب علي عبد المجيد؛ اشراف ا.د.خالد صلاح الدين حسن علي .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Trends in Egyptian Public Opinion towards Religious Content and Fatwas on Egyptian Satellite Channels and Their Impact on the Image of Muslims [Added title page title]
- 303.380962
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.01.M.Sc.2023.هب.ا (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031678000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: اوراق 288-309.
تهدف الدراسة الحالية إلى رصد وقياس اتجاهات الرأي العام نحو الفتاوى والمضامين الدينية بالفضائيات المصرية وتأثيراتها على صورة المسلمين، ورصد القضايا الدينية التي يتبناها الرأي العام المصري بالبرامج الدينية بالقنوات المصرية، ورصد المنافع التي تعود على الرأي العام المصري من متابعة الفتاوى والمضامين الدينية بالبرامج الدينية بالقنوات الفضائية المصرية، والتعرف على تأثير الفتاوى والمضامين الدينية المقدمة بالقنوات الفضائية المصرية على صورة المسلمين، رصد المضامين التي جاءت بالفتاوى والمضامين الدينية في البرامج الدينية بالقنوات الفضائية المصرية، والتعرف على أهم القضايا الدينية الواردة في برامج الإفتاء والمضامين الدينية بالقنوات الفضائية المصرية، ورصد مدى التزام البرامج الدينية بالقنوات الفضائية المصرية محل الدراسة بالأسس والشروط الواجب توافرها في الفتاوى والمضامين الدينية المقدمة بها، والتعرف على صورة المسلمين التي تعكسها الفتاوى والمضامين الدينية بالبرامج الدينية بالقنوات الفضائية المصرية، واستخدمت الدراسة منهج المسح بشقية التحليلي والميداني والمنهج المقارن، واعتمدت الدراسة على نظريتي القيمة المتوقعة، ونظرية الصورة الذهنية، وطبقت الدراسة على عينة بلغ قوامها 400 مفردة من محافظات (القاهرة- القليوبية- سوهاج) ورُعي النوع والمراحل العمرية والتعليم والمستوى الاجتماعي والاقتصادي والمنطقة الجغرافية لتكون عينة ممثلة ومعبرة عن الرأي العام المصري.
The current study aims to identify and measure public opinion trends about fatwas and religious content on Egyptian television channels and their effects on the image of Muslims. It also aims to pinpoint the religious issues adopted by the Egyptian public in religious programmes on Egyptian channels and to observe the benefits that the Egyptian public derives from following fatwas and religious content on religious programmes on Egyptian satellite channels. This study seeks to understand the impact of fatwas and religious content presented on Egyptian satellite channels on the image of Muslims. It also aims to identify the content presented in fatwas and religious content of religious programmes on Egyptian satellite channels and to specify the main religious issues covered in fatwas and religious content on Egyptian satellite channels. Additionally, the study aims to assess the commitment of religious programmes to the principles and conditions required in the fatwas and religious content presented on Egyptian satellite channels. Moreover, the study seeks to understand the image of Muslims reflected in the fatwas and religious content in religious programmes on Egyptian satellite channels. On the other hand, this study employed the analytical and field survey method and the comparative method. It relied on the Expectancy-Value theory and the theory of Mental Imagery. The study was applied to a sample of 400 individuals from the governorates of Cairo, Qalyubia, and Sohag, taking into account gender, age groups, education, social and economic levels, and geographical area to be a representative and expressive sample of Egyptian public opinion
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.