معالجة الفيديوجراف في قنوات اليوتيوب الخاصة بالمواقع الإخبارية المصرية للقضايا الجارية وعلاقته باتجاهات الجمهور نحوها / إعداد الباحث محمد سعودي عبد المحسن؛ إشراف أ.د.هويدا مصطفى، أ.د.نشوة عقل.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Videographics Treatment in Egyptian news websites' YouTube channels for Current Issues and Its Relationship to Audience Attitudes towards Them [Added title page title]
- 302.2310962
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.01.Ph.D.2024.مح.م (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031679000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024
ببليوجرافيا: اوراق236-256.
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين طريقة معالجة «الفيديوجراف» في قنوات اليوتيوب الخاصة بالمواقع الإخبارية المصرية للقضايا الجارية واتجاهات الجمهور نحوها، وما إذا كانت تُسهم في زيادة مستوى وعيهم واستيعابهم للقضايا الجارية من عدمه. بالإضافة إلى توصيف وتحليل واقع تجربة صحافة الفيديوجراف، ومحاولة استشراف مستقبلها في المؤسسات الصحفية المصرية.
تتجاوز الدراسة البحث الوصفي لتصبح أكثر تعمقًا كميًا وكيفيًا، حيث اعتمدت على المنهج المسحي بشقيه التحليلي والميداني من خلال تحليل مضمون عينة من قوالب الفيديوجراف التي تُنتجها المؤسسات الإخبارية المصرية، وإجراء دراسة ميدانية على عينة قوامها (660) شخصًا، فضلًا عن إجراء مقابلات متعمقة مع خبراء صحافة الفيديوجراف. وقد توصلت الدراسة إلى:
1. بدأت تجربة الفيديوجراف في المؤسسات الصحفية المصرية عام 2014م، عندما دشنت جريدة «اليوم السابع» أول خدمة للفيديوهات التفاعلية التي تعتمد على الموشن جرافيك. وبعد نجاح التجربة أسست العديد من المواقع الإخبارية أقسامًا متخصصة في الملتيميديا والفيديوجراف.
2. تعتمد قنوات يوتيوب المواقع الإخبارية المصرية على الفيديوجراف لمعالجة القضايا الجارية بنسبة تجاوزت الـ33% من إجمالي عدد مقاطع الفيديو خلال دورة برامجية كاملة. وثبت في التحليل الكيفي والكمي وجود عدة معايير للثراء في معالجة الفيديوجراف للقضايا الجارية، مثل: تنوع الرموز وإشارات المعلومات، ورجع الصدى الفوري، واستخدم اللغة المألوفة.
3. تحظى قوالب الفيديوجراف في الصحافة المصرية بشعبية كبيرة، حيث يتابعها أكثر من 73% من المبحوثين بصورة دائمة وأحيانًا. ويعتمد عليها 77.9% من المبحوثين للحصول على المعلومات بدرجة متوسطة وقوية. وتبين أنها تلعب دورًا كبيرًا في زيادة مستوى وعي المشاهدين واستيعابهم للقضايا الجارية.
4. ثبت وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين معدل تعرض المبحوثين لصحافة الفيديوجراف، وكل من (تقييمهم لأوجه الثراء الإعلامي للفيديوجراف كأداة اتصالية، واتجاهاتهم نحو طريقة معالجة الفيديوجراف للقضايا والأحداث الجارية، ومستوى استيعابهم وإدراكهم للقضايا الجارية).
5. في ضوء نتائج الدراسة الراهنة واستنتاجاتها، قدّم الباحث رؤية شاملة لتطوير صحافة الفيديوجراف في البيئة الإعلامية الرقمية. إذ يُمكن تطبيقها في المؤسسات الإخبارية لتعزيز مكانتها وزيادة تأثيرها على الجمهور المستهدف
The objective of this thesis is to analyze the relationship between the treatment of videographics in the YouTube channels of Egyptian news websites for current issues and Audience Attitudes towards them. The thesis also sought to determine whether videographics effectively increase audience awareness and understanding of current issues. In addition, it described and analyzed the current state of videographic journalism in Egypt, and attempted to forecast its future in Egyptian media organizations.
The study goes beyond descriptive research to become more in-depth quantitatively and qualitatively. It relies on the survey method, both analytical and field-based, by analyzing the content of a sample of videographic templates produced by Egyptian news organizations, conducting a field study on a sample of (660) people, In addition to conducting in-depth interviews with journalists and videographic designers in Egyptian news organizations. the study found:
• The experience of videographics in Egyptian news organizations began in 2014, when the newspaper "Al-Youm Al- Sabea" launched the first service for interactive videos that rely on motion graphics. After the success of the experiment, many news sites established specialized departments in multimedia and videographics.
• YouTube channels of Egyptian News Websites rely on videographics to cover current issues at a rate that exceeds 33% of the total number of videos during a full programming cycle. The results confirmed that the videograph's treatment of current issues meets several standards of richness, such as: Multiplicity of Information Cues, Immediately feedback, and use of familiar language, and Personal Focus.
• videographics in Egyptian journalism are very popular, with over 73% of the audience watching it regularly or occasionally. Furthermore, 77.9% of respondents rely on it for information to a moderate or strong degree. It has been shown that it plays a major role in increasing viewers' awareness and understanding of current issues.
• The study found a positive, statistically significant correlation between the public's exposure to videographics journalism (and their evaluation of the media richness of videographics as a communication tool, their attitudes towards the way videographics addresses current issues and events, and their level of understanding and awareness of current issues).
• In light of the findings and conclusions of the current study, the researcher presented a comprehensive vision for the development of videographics journalism in the digital media environment. This vision can be implemented by news organizations to enhance their position and increase their impact on the target audience.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.