header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Examining the Moderating Effect of Audit Opinion Shopping on the Relationship between Audit Quality and ModifiedAudit Opinion : An Empirical Study/ Salma Mohamed Mohamed Mohamed Idris ; Supervisors: Prof. Dr. Ahmed Abdelmwla Ahmed Alsabbagh, Dr. Soad Moussa Tantawy Moussa.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 119 Leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • فحص التأثير المعدل لتسوقرأيالمراجعة على العلاقة بين جودة المراجعة وآراء المراجعة المعدلة : دراسة عملية [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 657
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2023. Summary: The main objective of this research is to examine the moderating effect of audit opinion shopping on the relationship between audit qualityand modified audit opinion. Using sample of 69 Egyptian firms listed on the Egyptian stock exchange from 2014 to 2021.Audit opinion shoppingis measured byLennox’s (2000) model. Modified audit opinionis measured by dummy variable of modified audit opinion.Audit quality is measured by performance-matched discretionary accruals. Logistic regression and ordinary least of squares regression are used to test the validity of research hypotheses.The results show that there is a significant positive relationship between audit quality and modified audit opinion. As well, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and audit quality. Moreover, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and modified audit opinion. Furthermore, there is an insignificant relationship between audit quality and modified audit opinion, where audit opinion shoppingacts as a moderator. The research results are consistent with agency and signaling theories. The research findings are useful for Egyptian regulatory bodies including standards setters, audit committees, investors, and creditors. Additionally, this research enhances the understanding of audit opinion shoppingand mitigates its effect on Egyptian firms. Summary: يتمثل الهدف الرئيسي لهذا البحث في دراسة التأثير المعدل لتسوق رأى المراجعة على العلاقةبين جودة المراجعة وآراء المراجعة المعدلة ،و لتحقيق هذا الهدف قام الباحث باستخدام عينة من الشركات المدرجة ببورصة الأوراق المالية المصرية مكونه من 69 شركة خلال الفترة من 2014 - 2021.تم استخدام نموذج Lennox (2000) لقياستسوق رأى المراجعة، كما تم استخدام المتغير الوهمي لآراءالمراجعة المعدلة كمقياس لآراءالمراجعة المعدلة،و أخيراًتم استخدام نموذج الاستحقاقاتالتقديرية Performance-matched discretionary accruals)) كمقياس لجودة المراجعة. و قد اعتمد الباحث عند اختبار فروض البحثعلى الانحدار اللوجستي و انحدار المربعات الصغرى. و قد أوضحتالنتائج وجود تأثير إيجابي معنوي لجودة المراجعةعلى آراء المراجعة المعدلة،بالإضافة اليوجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى جودة المراجعة،كما اتضح من النتائج وجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى آراء المراجعةالمعدلة،و أخيراًهناك تأثير غير معنوي لتسوق رأي المراجعة على العلاقة بين جودة المراجعة وآراء المراجعةالمعدلة. تتوافق هذه النتائج مع نظرية الوكالة و نظرية الإشارة،كما أن هناكأثار هامة على مهنه المراجعة والقائمين بتنظيم المهنه و جهات وضع المعايير حول توفير رؤى بشأن فهم عملية تسوق رأي المراجعة و التحقق من تأتيرها على جميع الأطراف.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.02.M.Sc.2023.Sa.E (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089767000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.05.02.M.Sc.2023.Mo.M The moderating role of board gender diversity on the relationship between earnings management and dividends payout policy: an empirical study / Cai01.05.02.M.Sc.2023.No.I The impact of accrual earnings management, real earnings management, and classification shifting on firm performance : A comparative empirical study / Cai01.05.02.M.Sc.2023.Ra.I Investigating the Mediating Effect of Capital Structure on the Association between Stock Liquidity and Stock Return / Cai01.05.02.M.Sc.2023.Sa.E Examining the Moderating Effect of Audit Opinion Shopping on the Relationship between Audit Quality and ModifiedAudit Opinion : An Empirical Study/ Cai01.05.02.M.Sc.2023.Yo.A Assessing the Effect of Firm Characteristics on Environmental Accounting Information Disclosure : An Empirical Study / Cai01.05.02.M.Sc.2023.اي.ق قياس أثر القيود المالية في ضوء ممارسات التجنب الضريبي للشركات علي مخاطر إنهيار أسعار الأسهم : دراسة تطبيقية على الشركات المدرجة في البورصة المصرية / Cai01.05.02.M.Sc.2023.جم.ا أثر هيكل الملكية على التحفظ المحاسبي وانعكاس ذلك على مخاطر انهيار أسعار الأسهم : دراسة تطبيقية /

Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 106-114.

The main objective of this research is to examine the moderating effect of audit opinion shopping on the relationship between audit qualityand modified audit opinion. Using sample of 69 Egyptian firms listed on the Egyptian stock exchange from 2014 to 2021.Audit opinion shoppingis measured byLennox’s (2000) model. Modified audit opinionis measured by dummy variable of modified audit opinion.Audit quality is measured by performance-matched discretionary accruals. Logistic regression and ordinary least of squares regression are used to test the validity of research hypotheses.The results show that there is a significant positive relationship between audit quality and modified audit opinion. As well, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and audit quality. Moreover, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and modified audit opinion. Furthermore, there is an insignificant relationship between audit quality and modified audit opinion, where audit opinion shoppingacts as a moderator. The research results are consistent with agency and signaling theories. The research findings are useful for Egyptian regulatory bodies including standards setters, audit committees, investors, and creditors. Additionally, this research enhances the understanding of audit opinion shoppingand mitigates its effect on Egyptian firms.

يتمثل الهدف الرئيسي لهذا البحث في دراسة التأثير المعدل لتسوق رأى المراجعة على العلاقةبين جودة المراجعة وآراء المراجعة المعدلة ،و لتحقيق هذا الهدف قام الباحث باستخدام عينة من الشركات المدرجة ببورصة الأوراق المالية المصرية مكونه من 69 شركة خلال الفترة من 2014 - 2021.تم استخدام نموذج Lennox (2000) لقياستسوق رأى المراجعة، كما تم استخدام المتغير الوهمي لآراءالمراجعة المعدلة كمقياس لآراءالمراجعة المعدلة،و أخيراًتم استخدام نموذج الاستحقاقاتالتقديرية Performance-matched discretionary accruals)) كمقياس لجودة المراجعة. و قد اعتمد الباحث عند اختبار فروض البحثعلى الانحدار اللوجستي و انحدار المربعات الصغرى. و قد أوضحتالنتائج وجود تأثير إيجابي معنوي لجودة المراجعةعلى آراء المراجعة المعدلة،بالإضافة اليوجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى جودة المراجعة،كما اتضح من النتائج وجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى آراء المراجعةالمعدلة،و أخيراًهناك تأثير غير معنوي لتسوق رأي المراجعة على العلاقة بين جودة المراجعة وآراء المراجعةالمعدلة. تتوافق هذه النتائج مع نظرية الوكالة و نظرية الإشارة،كما أن هناكأثار هامة على مهنه المراجعة والقائمين بتنظيم المهنه و جهات وضع المعايير حول توفير رؤى بشأن فهم عملية تسوق رأي المراجعة و التحقق من تأتيرها على جميع الأطراف.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image