Examining the Moderating Effect of Audit Opinion Shopping on the Relationship between Audit Quality and ModifiedAudit Opinion : An Empirical Study/ Salma Mohamed Mohamed Mohamed Idris ; Supervisors: Prof. Dr. Ahmed Abdelmwla Ahmed Alsabbagh, Dr. Soad Moussa Tantawy Moussa.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- فحص التأثير المعدل لتسوقرأيالمراجعة على العلاقة بين جودة المراجعة وآراء المراجعة المعدلة : دراسة عملية [Added title page title]
- 657
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.05.02.M.Sc.2023.Sa.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110089767000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2023.
Bibliography: pages 106-114.
The main objective of this research is to examine the moderating effect of audit opinion shopping on the relationship between audit qualityand modified audit opinion. Using sample of 69 Egyptian firms listed on the Egyptian stock exchange from 2014 to 2021.Audit opinion shoppingis measured byLennox’s (2000) model. Modified audit opinionis measured by dummy variable of modified audit opinion.Audit quality is measured by performance-matched discretionary accruals. Logistic regression and ordinary least of squares regression are used to test the validity of research hypotheses.The results show that there is a significant positive relationship between audit quality and modified audit opinion. As well, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and audit quality. Moreover, there is a significant positive relationship between audit opinion shopping and modified audit opinion. Furthermore, there is an insignificant relationship between audit quality and modified audit opinion, where audit opinion shoppingacts as a moderator. The research results are consistent with agency and signaling theories. The research findings are useful for Egyptian regulatory bodies including standards setters, audit committees, investors, and creditors. Additionally, this research enhances the understanding of audit opinion shoppingand mitigates its effect on Egyptian firms.
يتمثل الهدف الرئيسي لهذا البحث في دراسة التأثير المعدل لتسوق رأى المراجعة على العلاقةبين جودة المراجعة وآراء المراجعة المعدلة ،و لتحقيق هذا الهدف قام الباحث باستخدام عينة من الشركات المدرجة ببورصة الأوراق المالية المصرية مكونه من 69 شركة خلال الفترة من 2014 - 2021.تم استخدام نموذج Lennox (2000) لقياستسوق رأى المراجعة، كما تم استخدام المتغير الوهمي لآراءالمراجعة المعدلة كمقياس لآراءالمراجعة المعدلة،و أخيراًتم استخدام نموذج الاستحقاقاتالتقديرية Performance-matched discretionary accruals)) كمقياس لجودة المراجعة. و قد اعتمد الباحث عند اختبار فروض البحثعلى الانحدار اللوجستي و انحدار المربعات الصغرى. و قد أوضحتالنتائج وجود تأثير إيجابي معنوي لجودة المراجعةعلى آراء المراجعة المعدلة،بالإضافة اليوجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى جودة المراجعة،كما اتضح من النتائج وجود تأثير إيجابي معنويلتسوق رأىالمراجعةعلى آراء المراجعةالمعدلة،و أخيراًهناك تأثير غير معنوي لتسوق رأي المراجعة على العلاقة بين جودة المراجعة وآراء المراجعةالمعدلة. تتوافق هذه النتائج مع نظرية الوكالة و نظرية الإشارة،كما أن هناكأثار هامة على مهنه المراجعة والقائمين بتنظيم المهنه و جهات وضع المعايير حول توفير رؤى بشأن فهم عملية تسوق رأي المراجعة و التحقق من تأتيرها على جميع الأطراف.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.