Effect of No - blame culture educational program on head nurses’ knowledge and staff nurses' satisfaction and errors reporting / by Wisal Ismail Shaker Ahmed ; Advisors Dr. Nehad Ezz El-Din Fekry, Dr. Amal Hebashy Elewa.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- / تأثير برنامج تعليمي عن ثقافة عدم اللوم على معلومات مديري الوحدات ورضا الممرضين والابلاغ عن الأخطاء [Added title page title]
- 610.73068
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.17.03.Ph.D.2024.Wi.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110090064000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 70-72.
Introduction: No blame culture was introduced as a method to improve the quality of care and patient safety by learning from mistakes and make the errors as a learning opportunity to make future improvements and minimize the potential of future errors. Aim: examine the effect of no-blame culture educational program on head nurses’ knowledge, staff nurses' satisfaction, and errors reporting. Research design: A quasi-experimental research design was utilized in this study. Sample: two sample used to collect data of study: a convenient sample of head nurses/charge nurses (no=30) and convenient sample of staff nurses working with head nurses (no=120). Setting: Study was conducted at all intensive care units (10 units) at new kasr Al-ainy teaching hospital. Tools of data collection: five tools as follows: First tool: head nurse personal characteristics data sheet, second tool for head nurses: No blame culture knowledge questionnaire (pre-posttest), Third tool: Staff nurses personal characteristics data sheet, fourth tool for staff nurses: Staff nurses’ satisfaction questionnaire, and Fifth tool for staff nurses: Staff nurses’ errors reporting questionnaire. Results: There was a statistical significant difference between mean scores of knowledge regarding no blame culture of head nurses during different periods of testing (P=0.00), a highly statistical significant difference between staff nurses’ satisfaction levels (X2=49.6, P=0.00) and a highly statistical significant difference between mean scores of all dimensions of staff nurses errors reporting (p=0.00) during different periods of testing (before program- immediately after program- 3 months after program . Conclusion: there was an increase in total knowledge mean test scores of head nurses, an increase in moderate job satisfaction level, and an increase in total mean percent of staff nurses’ errors reporting after program implementation and 3 months after program compared to before program. Recommendation: Develop and apply policies of no blame culture, provide no blame culture educational program for all managerial levels at different health care setting.
تعد ثقافة عدم اللوم قاعده اساسيه لتحسين جودة الرعاية التمريضيه وسلامة المرضى من خلال الابلاغ عن الاخطاء و التعلم منها، ووضع ضمانات لضمان عدم حدوثها مرة أخرى . حيث من المهم عدم خوف الممرضون من اللوم أو العقاب لما يترتب من حدوث بعض الاخطاء. من خلال تطبيق ثقافة عدم اللوم، يمكن للمستشفى التركيز على أسباب أخطاء العمل والحلول التطبيقية المقبولة لتحديث سياسات النظام والخيارات المتاحه لخلق بيئه تعليمية آمنة توفر ممارسة تمريضية آمنة وتحسن مستوى الرضا الوظيفي وتخلق نتائج أفضل لرعاية المرضى. اثبت الأبحاث السابقة ان المنظمات الصحيه التي تدعم ثقافة عدم اللوم تتميز بأرتفاع مستوى الرضا الوظيفي للممرضين ويوجد بها تزايد بنسبة الابلاغ عن أخطاء العمل مما يؤدي الى حماية وضمان سلامة المريض.
قد تسلط نتائج هذه الدراسة الضوء على اهمية تطبيق السياسات التي تدعم ثقافة عدم اللوم في المستشفيات، خاصة بالنسبة للممرضين والممرضات المعينين حديثًا والذين لم يكن لديهم التوجيه أو التدريب المناسب، مما ينتج عنة زيادة نسبة الإبلاغ عن الأخطاء التي من شأنها أن تنعكس بشكل إيجابي على سلامة المرضى وتحسين جودة الرعاية المقدمة لهم . لذلك، فإن ثقافة عدم اللوم ستوجه مديري و حدات التمريض نحو تحفيز تفكيرهم الإبداعي والمبتكر، وتعزيز العمل الجماعي، والتواصل، وتعزيز رضا الممرضين، وزيادة ابلاغهم عن الأخطاء، وزيادة الإنتاجية، وتحسين سلامة المرضى.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.