header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Sprache deutscher und ägyptischer Studenten im Facebook : Eine soziolinguistische Vergleichsstudie / by Muhammad Zakaria Amin Mahmoud ; Betreuung von Prof. Dr. Hilda Matta, Prof. Dr. Azza Shebl.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 298 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • : لغة طلاب الجامعات المصريين والألمان على الفيسبوك / دراسة تقابلية من منظور علم اللغة الاجتماعي [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 400.430
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. Summary: This thesis aims to study the language of Egyptian and German university students on Facebook from a sociolinguistics perspective. The transcripts of conversations on Facebook were chosen as the corpus for the study, given its increasing importance nowadays as a widespread means of communication, especially among students. In this context, the social discourse is analyzed in the various conversations on German and Egyptian student Facebook pages, on which various social topics of interest to students are presented and discussed, for example topics of education, work, love, marriage, politics, economics, etc. Based on the diversity of the topics of discussion, the role of Facebook will be highlighted as a contemporary means of linguistic expression for the student community in both Egypt and Germany. In this context, the capabilities provided by written communication on Facebook in the virtual community will be examined in contrast to oral communication in the real community. By analyzing written texts in students’ Facebook conversations derived from the Egyptian Facebook page for Cairo University students and the German Facebook pages for students at Ludwig Maximilians University in Munich, Studienscheiss, and Studentenleben, it is possible to deduce several linguistic elements through which social interaction between students and their interests are expressed. Within the framework of the study, the language used by students to interact on Facebook is also examined, and the dimensions of linguistic interaction between students in Germany and Egypt are explained, in terms of social aspects and linguistic characteristics. In this context, other topics are addressed, such as the topic of alienation, in which Facebook is considered as a means of socially isolating students from their actual communicative reality, and how the student presents himself and his identity on Facebook (online identity) and new models of communication.Summary: تهدف هذه الرسالة إلى دراسة لغة الطلاب الجامعيين المصريين والألمان على الفيسبوك من منظور علم اللغة الاجتماعي. وقد تم اختيار نصوص المحادثات على الفيسبوك متنًا للدراسة، نظرًا لتزايد أهميته في الوقت الحاضر كوسيلة اتصال واسعة النطاق، خاصة بين الطلاب. وفي هذا الإطار يتم تحليل الخطاب الاجتماعي في المحادثات المختلفة على صفحات الفيسبوك الطلابية الألمانية والمصرية، التي يتم عليها طرح ومناقشة الموضوعات الاجتماعية المختلفة التي تهم الطلاب، على سبيل المثال موضوعات التعليم والعمل والحب والزواج والسياسة والاقتصاد وما إلى ذلك. ومن واقع مدى تباين موضوعات النقاش سيتم إبراز دور الفيسبوك كوسيلة معاصرة للتعبير اللغوي عن المجتمع الطلابي في كل من مصر وألمانيا. وفي هذا السياق سيتم الوقوف على الإمكانات التي يوفرها التواصل الخطي على الفيسبوك في المجتمع الافتراضي في مقابل التواصل الشفوي في المجتمع الواقعي. ومن خلال تحليل النصوص المكتوبة في محادثات الطلاب على الفيسبوك المستمدة من صفحة فيسبوك المصرية لطلاب جامعة القاهرة وصفحات فيسبوك الألمانية لطلاب جامعة Ludwig Maximilians في ميونيخ و Studienscheiss و Studentenleben، يمكن استنباط العديد من العناصر اللغوية التي يتم بواسطتها التعبير عن التفاعل الاجتماعي بين الطلاب واهتماماتهم. وفي إطار الدراسة يتم أيضًا الوقوف على اللغة التي يستخدمها الطلاب للتفاعل على الفيسبوك وشرح أبعاد التفاعل اللغوي بين الطلاب في ألمانيا ومصر، من حيث الجوانب الاجتماعية والخصائص اللغوية. وفي هذا السياق يتم تناول مباحث أخرى، مثل مبحث الاغتراب، وفيه يتم الوقوف على الفيسبوك كوسيلة لعزل الطلاب اجتماعيًا عن واقعهم التواصلي الفعلي، وكيفية عرض الطالب لذاته وهويته على الفيسبوك (الهوية الأونلاين) ونماذج التواصل الجديدة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.14.Ph.D.2024.Mu.S (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110090156000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.02.14.Ph.D.2017.Mo.D Dimensionen der selbstwahrnehmung in Christian Krachts Roman "1979" (2001) und in Radwa Ashours Roman "Ein Stück Europas" (2003) / Cai01.02.14.Ph.D.2017.Sa.Z Zur Sprache von Zeitungsberichten über die "Revolution des 25. Januars 2011" in Ägypten : Eine linguistische Analyse ausgewählter Texte aus deutschsprachigen Tageszeitungen / Cai01.02.14.Ph.D.2017.Sa.Z Zur Sprache von Zeitungsberichten über die "Revolution des 25. Januars 2011" in Ägypten : Eine linguistische Analyse ausgewählter Texte aus deutschsprachigen Tageszeitungen / Cai01.02.14.Ph.D.2024.Mu.S Sprache deutscher und ägyptischer Studenten im Facebook : Eine soziolinguistische Vergleichsstudie / Cai01 02 15 M.A. 2022 شي.ا. استخدامات أداة الفعل المساعد “(ra) reru” في اللغة اليابانية المعاصرة : دراسة تطبيقية على صيغة المبني للمجهول و الاستطاعة و العفوية و الإحترام / Cai01.02.15.M.A.2003.No.I Inteilectuals of meiji according to the works of natsume soseki speiaug throuh thenea / Cai01.02.15.M.A.2003.No.I Inteilectuals of meiji according to the works of natsume soseki speiaug throuh thenea /

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 272-285.

This thesis aims to study the language of Egyptian and German university students on Facebook from a sociolinguistics perspective. The transcripts of conversations on Facebook were chosen as the corpus for the study, given its increasing importance nowadays as a widespread means of communication, especially among students. In this context, the social discourse is analyzed in the various conversations on German and Egyptian student Facebook pages, on which various social topics of interest to students are presented and discussed, for example topics of education, work, love, marriage, politics, economics, etc. Based on the diversity of the topics of discussion, the role of Facebook will be highlighted as a contemporary means of linguistic expression for the student community in both Egypt and Germany. In this context, the capabilities provided by written communication on Facebook in the virtual community will be examined in contrast to oral communication in the real community. By analyzing written texts in students’ Facebook conversations derived from the Egyptian Facebook page for Cairo University students and the German Facebook pages for students at Ludwig Maximilians University in Munich, Studienscheiss, and Studentenleben, it is possible to deduce several linguistic elements through which social interaction between students and their interests are expressed. Within the framework of the study, the language used by students to interact on Facebook is also examined, and the dimensions of linguistic interaction between students in Germany and Egypt are explained, in terms of social aspects and linguistic characteristics. In this context, other topics are addressed, such as the topic of alienation, in which Facebook is considered as a means of socially isolating students from their actual communicative reality, and how the student presents himself and his identity on Facebook (online identity) and new models of communication.

تهدف هذه الرسالة إلى دراسة لغة الطلاب الجامعيين المصريين والألمان على الفيسبوك من منظور علم اللغة الاجتماعي. وقد تم اختيار نصوص المحادثات على الفيسبوك متنًا للدراسة، نظرًا لتزايد أهميته في الوقت الحاضر كوسيلة اتصال واسعة النطاق، خاصة بين الطلاب. وفي هذا الإطار يتم تحليل الخطاب الاجتماعي في المحادثات المختلفة على صفحات الفيسبوك الطلابية الألمانية والمصرية، التي يتم عليها طرح ومناقشة الموضوعات الاجتماعية المختلفة التي تهم الطلاب، على سبيل المثال موضوعات التعليم والعمل والحب والزواج والسياسة والاقتصاد وما إلى ذلك. ومن واقع مدى تباين موضوعات النقاش سيتم إبراز دور الفيسبوك كوسيلة معاصرة للتعبير اللغوي عن المجتمع الطلابي في كل من مصر وألمانيا. وفي هذا السياق سيتم الوقوف على الإمكانات التي يوفرها التواصل الخطي على الفيسبوك في المجتمع الافتراضي في مقابل التواصل الشفوي في المجتمع الواقعي. ومن خلال تحليل النصوص المكتوبة في محادثات الطلاب على الفيسبوك المستمدة من صفحة فيسبوك المصرية لطلاب جامعة القاهرة وصفحات فيسبوك الألمانية لطلاب جامعة Ludwig Maximilians في ميونيخ و Studienscheiss و Studentenleben، يمكن استنباط العديد من العناصر اللغوية التي يتم بواسطتها التعبير عن التفاعل الاجتماعي بين الطلاب واهتماماتهم. وفي إطار الدراسة يتم أيضًا الوقوف على اللغة التي يستخدمها الطلاب للتفاعل على الفيسبوك وشرح أبعاد التفاعل اللغوي بين الطلاب في ألمانيا ومصر، من حيث الجوانب الاجتماعية والخصائص اللغوية. وفي هذا السياق يتم تناول مباحث أخرى، مثل مبحث الاغتراب، وفيه يتم الوقوف على الفيسبوك كوسيلة لعزل الطلاب اجتماعيًا عن واقعهم التواصلي الفعلي، وكيفية عرض الطالب لذاته وهويته على الفيسبوك (الهوية الأونلاين) ونماذج التواصل الجديدة.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image