header
Image from OpenLibrary

(فاعلية برنامج لتنمية الصمود النفسى لدى امهات الاطفال المعاقين سمعيا وعلاقته بخفض حدة الضغوط النفسية لديهن وخفض حدة المشكلات السلوكية لدى أبنائهن ) / رسالة مقدمة من الباحثة هاجر محمد عبد الرحمن فودة ؛ إشراف أ.د. نهى محمود الزيات أ.د. هند إسماعيل إمبابي.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 243صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • " The effectiveness of a program for the development of psychological resilience among mothers of hearing-impaired children and its relationship with reducing the severity of psychological stress and reducing the severity of behavioral problems among their children." [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 305.908162
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعِلِيَّة برنامج إرشادي لتنمية الصَّمُود النَّفْسِي لدى أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا وعلاقته بخفض حدَّة الضُّغُوط النفسيَّة لديهن، وخفض حدَّة المُشكَّلات السُّلوكِيَّة لدى أبنائهن، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على القياس القبلي والبعدي، وطُبِقَت الدراسة على (١٠) من أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا، من عمر (٤٠:٣٠) سنة، لأطفال تتراوح أعمارهم من (٦:٤) سنوات، بوحدة التخاطب بمستشفيات جامعة طنطا، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسة (تقنين محمد طه، وعبد الموجود، وعبد السميع، ومحمود أبو النيل، 2011).، ومقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي (إعداد محمد سعفان، دعاء خطاب، ٢٠١٦)، ومقياس الصَّمُود النَّفْسِي لأُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا (إعداد الباحثة)، ومقياس الضُّغُوط النفسيَّة لأُمَّهَات الأطفال المعاقين(إعداد السرطاوي والشخص، ١٩٩٨)، ومقياس المُشكَّلات السُّلوكِيَّة للأطفال المُعاقين سمعيًا(إعداد الباحثة)، والبرنامج الإرشادي(إعداد الباحثة)، وأظهرت الدراسة فاعِلِيَّة البرنامج الإرشادي القائم على تنمية الصَّمُود النَّفْسِي لدى أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا وخفض حدَّة الضُّغُوط النفسيَّة لديهن وحدة المُشكَّلات السُّلوكِيَّة لدى أبنائهن، وكذلك استمرار فاعِلِيَّة البرنامج في القياس التتبعي، وتوصي الدراسة الحالية بأهمية التركيز على أهمية الإرشاد النفسي لتحسين جودة الحياة لأُمَّهَات المُعاقين سمعيًا وأُمَّهَات المعاقين بشكل عام.Summary: The current study aimed to verify the effectiveness of a guidance program to alleviate attachment in kindergarten children with attention distraction and hyperactivity, the study followed the semi-experimental curriculum based on the pre and post measurements; the study sample consisted of (10) kindergarten children aged 5-6 years at the second level (kg2) at the best of life center for children with special needs in the Red Sea governorate (male and female); the study used the following tools: The attention deficit hyperactivity disorder scale (prepared by Abdul Raqib Al-Bahiri, Mustafa al-hudaibi, 2014), the attachment scale(prepared by the researcher), and a counseling program to alleviate the attachment in children with attention distraction and hyperactivity (prepared by the researcher), and the results of the current study showed the effectiveness of the counseling program in improving the reduction of attachment in children with attention distraction and hyperactivity, and the current study recommends the importance of various activities of counseling programs as important techniques modern pedagogy .
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.ها.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031694000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سي.ف فاعلية برنامج إلكتروني لتنمية اللغة الاستقبالية والتعبيرية للأطفال زارعي القوقعة وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.غا.ا استخدام استراتيجية تقنية الذكاء الاصطناعى لتنمية تقبل الذات لدى المعاقين حركيا المدمجين / Cai01.26.03.Ph.D.2024.ها.ف (فاعلية برنامج لتنمية الصمود النفسى لدى امهات الاطفال المعاقين سمعيا وعلاقته بخفض حدة الضغوط النفسية لديهن وخفض حدة المشكلات السلوكية لدى أبنائهن ) / Cai01.26.03M.Sc.2023.أس.ف فاعلية برنامج قائم على ألعاب الليجو لتنمية الانتباه لدى عينه من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم / Cai01.27.01.M.Sc.2005.Ah.S The scope of HACCP implementation in hospitality establishments in Egypt : (A field study in some hospitality establishments in both Giza and Fayoum Governorates) / Cai01.27.01.M.Sc.2005.Ah.S The scope of HACCP implementation in hospitality establishments in Egypt : (A field study in some hospitality establishments in both Giza and Fayoum Governorates) /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 204-227.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعِلِيَّة برنامج إرشادي لتنمية الصَّمُود النَّفْسِي لدى أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا وعلاقته بخفض حدَّة الضُّغُوط النفسيَّة لديهن، وخفض حدَّة المُشكَّلات السُّلوكِيَّة لدى أبنائهن، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على القياس القبلي والبعدي، وطُبِقَت الدراسة على (١٠) من أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا، من عمر (٤٠:٣٠) سنة، لأطفال تتراوح أعمارهم من (٦:٤) سنوات، بوحدة التخاطب بمستشفيات جامعة طنطا، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسة (تقنين محمد طه، وعبد الموجود، وعبد السميع، ومحمود أبو النيل، 2011).، ومقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي (إعداد محمد سعفان، دعاء خطاب، ٢٠١٦)، ومقياس الصَّمُود النَّفْسِي لأُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا (إعداد الباحثة)، ومقياس الضُّغُوط النفسيَّة لأُمَّهَات الأطفال المعاقين(إعداد السرطاوي والشخص، ١٩٩٨)، ومقياس المُشكَّلات السُّلوكِيَّة للأطفال المُعاقين سمعيًا(إعداد الباحثة)، والبرنامج الإرشادي(إعداد الباحثة)، وأظهرت الدراسة فاعِلِيَّة البرنامج الإرشادي القائم على تنمية الصَّمُود النَّفْسِي لدى أُمَّهَات الأطفال المُعاقين سمعيًا وخفض حدَّة الضُّغُوط النفسيَّة لديهن وحدة المُشكَّلات السُّلوكِيَّة لدى أبنائهن، وكذلك استمرار فاعِلِيَّة البرنامج في القياس التتبعي، وتوصي الدراسة الحالية بأهمية التركيز على أهمية الإرشاد النفسي لتحسين جودة الحياة لأُمَّهَات المُعاقين سمعيًا وأُمَّهَات المعاقين بشكل عام.

The current study aimed to verify the effectiveness of a guidance program to alleviate attachment in kindergarten children with attention distraction and hyperactivity, the study followed the semi-experimental curriculum based on the pre and post measurements; the study sample consisted of (10) kindergarten children aged 5-6 years at the second level (kg2) at the best of life center for children with special needs in the Red Sea governorate (male and female); the study used the following tools: The attention deficit hyperactivity disorder scale (prepared by Abdul Raqib Al-Bahiri, Mustafa al-hudaibi, 2014), the attachment scale(prepared by the researcher), and a counseling program to alleviate the attachment in children with attention distraction and hyperactivity (prepared by the researcher), and the results of the current study showed the effectiveness of the counseling program in improving the reduction of attachment in children with attention distraction and hyperactivity, and the current study recommends the importance of various activities of counseling programs as important techniques modern pedagogy .

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.