Exploring sensory processing disorder connection to eating disorders in preschool children / by Lobna Magdy Zayed Abdallah ; Supervised By Prof. Dr. Hossam Mohamad EldessoukyProf. Dr. Hossam Mohamad Eldessouky, Dr. Ayatallah Raouf Sheikhany, Dr. Heba Mahmoud Farag.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- / استكشاف الرابط بين اضطرابات التكامل الحسي واضطرابات الطعام لدى الأطفال ما قبل الدراسة [Added title page title]
- 616.8526
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.11.12.M.Sc.2024.Lo.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110090206000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 140-173.
A meal is a complex sensory experience, that’s why eating as one of the areas of daily life activities may be negatively affected by sensory aversions. Many parents express frustration over young children being “picky eaters,” and feeding issues frequently become a struggle for families.
Objectives: This study aimed at assessing the oral sensory function in preschool children with parents reporting feeding difficulties to explore if it is an isolated entity in the presence of normal sensory processing or is it part of a generalized sensory processing disorder.
Subjects and methods: 106 caregivers of children attending Phoniatric clinic at Kasr El Aini Hospital for a feeding difficulty and swallowing assessment aging less than 5 years, irrespective of their gender after exclusion of a structural, anatomical or organic cause of feeding and swallowing difficulty were recruited in this study. They were all asked to fill the designed Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the translated Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ).
Results: There was a significant positive moderate correlation between the scores of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) and Feeding sensory questionnaire (FSQ) and between the total score of the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the scores of touch processing, oral sensory processing and behavioral responses associated with sensory processing sections of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) among all the subjects under study (N= 106).
There was a significant positive strong correlation between the scores of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) and the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and significant positive moderate correlations between the total score of the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the scores of general processing, auditory processing, visual processing, touch processing, oral sensory processing and behavioral responses associated with sensory processing sections of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) among the autistic cases under study (N=31).
Conclusion: Children with sensory processing disorder mostly have oral sensory problems as well. This correlation is stronger among patients diagnosed with autism spectrum disorder (ASD).
غالبًا ما يتم ملاحظة اضطرابات التغذية في السنوات الأولى إلى الثلاث سنوات الأولى من حياة الطفل عندما يعاني الطفل من ضعف زيادة الوزن و / أو انخفاض تناول الطعام عن طريق الفم و / أو تأخر تطور مهارات التغذية (Dharamaraj et al.، 2023)
توفر المدخلات الحسية من البيئة ومن الجسم معلومات إلى الدماغ (دن، 2014). تسمح معالجة المعلومات بالاستجابة التلقائية المريحة والفعالة للفرد لأي مدخلات حسية مستلمة (Dunn, 2007 and Yack et al., 2002). على وجه التحديد، فهو يتعامل مع كيفية معالجة الدماغ لمدخلات الأساليب الحسية المتعددة (Stein et al., 2009; Stein & Rowland, 2011)، مثل استقبال الحس العميق، والرؤية، والجهاز السمعي، واللمس، والشمي، والجهاز الدهليزي، والاستقبال الداخلي، والذوق إلى أجهزة قابلة للاستخدام. المخرجات الوظيفية توجد طرائق حسية أخرى، على سبيل المثال الحاسة الدهليزية (التوازن والإحساس بالحركة) واستقبال الحس العميق (الإحساس بمعرفة موقع الفرد في الفضاء) مع الوقت (الإحساس بمعرفة مكان وجود المرء في الوقت أو الأنشطة). ومن المهم أن تكون المعلومات الخاصة بهذه الطرائق الحسية المختلفة قابلة للربط (Vanzetaa & Grinvald, 2008).
كان السبب وراء تصميم استبيان التغذية الحسي (FSQ) وربطه مع استبيان الملف الحسي للطفل الصغير (TSPQ) هو تقييم صعوبات التغذية بين الأطفال قيد الدراسة واستكشاف ما إذا كان كيانًا معزولًا في وجود معالجة حسية طبيعية أم أنها جزء من اضطراب المعالجة الحسية المعمم الذي يؤثر على الحواس المتعددة.
جريت الدراسة على 106 من مقدمي الرعاية للأطفال الذين يراجعون عيادة التخاطب بمستشفى القصر العيني لصعوبة التغذية وتقييم البلع لعمر أقل من 5 سنوات، بغض النظر عن جنسهم بعد استبعاد السبب الهيكلي أو التشريحي أو العضوي لصعوبة التغذية والبلع. تم إخضاعهم جميعًا وطلب منهم ملء استبيان التغذية الحسي المصمم واستبيان الملف الحسي المترجم للطفل الصغير/الطفل.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.