header
Image from OpenLibrary

استخدامات الشباب المصري لتطبيق تيك توك : دراسة مقارنة بين أنماط الإنتاج والاستهلاك / إعداد الباحثة: وداد حسين محمدي على عبد الهادي، اشراف ا.د.إيمان محمد حسني.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 432+ (55) ملاحق صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Egyptian Youth's Use of TikTokـــ A Comparative Study between Production and Consumption patterns [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 301.962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: سعت الدراسة الحالية إلى رصد وتحليل ومقارنة أنماط الإنتاج وصناعة المحتوى المقدمة كفيديوهات قصيرة بالصفحات الشخصية للشباب المصري على تطبيق تيك توك في الفترة من 1 إبريل 2022 م إلى 30 يونيو2022م، لتحديد سماتها، وأنواع المحتويات المنتجة، وتقييم جودتها في ضوء مجموعة من المؤشرات تضم (الجودة التقنية- جودة الميزات المرئية المساعدة- جودة الأداء- الشعبية)، كما تسعى في شقها التطبيقي إلي الكشف عن حاجات وأنماط استخدام الشباب المصري لتطبيق تيك توك، مع تحديد التحديات التي تواجه منتجي المحتوى في ظل خصوصية البيئة الرقمية والقانونية والاقتصادية للتطبيق، واختبار العلاقة بين أنماط الاستخدام (الاستهلاك- المشاركة- الإنتاج) وكل من: حاجات الاستخدام والتصورات الإيجابية نحو التطبيق، وفقًا للرؤى التفسيرية لنظرية الاستخدامات والإشباعات والسلوك المخطط ونموذج المحتوى المنتج بواسطة المستخدم، وهي نماذج فكرية أكاديمية متفق عليها في تفسير السلوكيات الفردية لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي. ووظفت الدراسة منهج المسح الإعلامي في شقها التحليلي من خلال أداة تحليل المضمون لوصف وتحليل وتفسير أنماط إنتاج الشباب المصري للفيديوهات القصيرة على تطبيق تيك توك، والكشف عن خصائص وجودة الفيديوهات، واستخدمت الدراسة منهج المسح في شقها الميداني من خلال استمارة استبيان، وطُبقت على عينة عمدية من الشباب المصري مستخدمي ومنتجي المحتوى على التطبيق قوامها 150 مبحوث، أما الأسلوب المقارن فساعد الباحثة في التعرف على أوجه التشابه والاختلاف بين المبحوثين في حاجات وأنماط استخدام التطبيق، إلى جانب أنواع وجودة المحتويات المنتجة بالحسابات الشخصية. كما اعتمدت الباحثة على أداة المقابلة الشخصية المتعمقة مع 5 مفردات من الخبراء بمجالات علم النفس والاجتماع والقانون والإعلام وتكنولوجيا المعلومات، و3 ممارسين في إنتاج المحتوى على تطبيق تيك توك؛ للوصول لنتائج تفصيلية ودقيقة تُسهم في توفير فهم أعمق للظاهرة موضوع الدراسة. ووصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى عدة مؤشرات رئيسية، ومن أهمها: قدم منتجو المحتوى أربعة أنماط رئيسية لإنتاج الفيديوهات القصيرة بالحسابات الشخصية على تطبيق تيك توك، وتمثلوا في أنماط إنتاج للمحتوى، وأنماط إنتاج مرتبطة بالشكل الفني للمنتج المقدم، وأنماط إنتاج التواصل، وأنماط إنتاج مرتبطة بالأداء الفني لمنتج المحتوى، كما حققت غالبية الفيديوهات جودة مرتفعة على التطبيق، واستخلصت الباحثة من نتائج الدراسة الميدانية أن نمط استهلاك المحتوى هو الأبرز بين المبحوثين يليه إنتاج المحتوى ثم نمط المشاركة، وتنوعت حاجات استخدام الشباب لتطبيق ما بين البحث والاطلاع والتعبير عن الذات والتسلية والترفيه والأرشفة والتوثيق، بينما تراجع كل من الهروب من الواقع والمكافآت الاجتماعية. وأكد الخبراء والممارسون في إنتاج المحتوى الرقمي على أن تطوير وتحسين تجربة الشباب على التطبيق يتطلب تكاتف خمس جهات رئيسية، تتمثل في المشاهد والمجتمع المحلي والتطبيق ومنتج المحتوى نفسه والمجتمع الدولي؛ لأن من الصعب فرض رقابة على المحتوى ووسائل التواصل الاجتماعي بشكل عام، أو حظر التطبيق في الفضاء الإلكتروني. Summary: The current study aims to monitor, analyze, and compare the patterns of production and content creation by Egyptian youth on their personal profiles on the TikTok application from April 1, 2022, to June 30, 2022. The study seeks to identify the characteristics; types of content produced, and evaluate their quality based on a set of indicators, including (Technical Quality - Quality of Visual Features - Quality of Performance - Popularity). In its practical aspect, the study aims to uncover the needs and Usage behaviors of Egyptian youth on the TikTok application, while identifying the challenges facing content creators in the unique digital, legal, and economic environment of the application. The study also aims to test the relationship between the three Usage behaviors (consumption, participation, production) and both usage needs and positive perceptions of the application. This is done in accordance with the interpretative insights of Uses and Gratifications theory, the Theory of Planned Behavior, and the User-Generated Content Model, which are academic models commonly used to explain individual behaviors of social media users. The study employed the survey methodology in its analytical aspect, using content analysis as a tool to describe, analyze, and interpret the production patterns of Egyptian youth on TikTok, as well as the characteristics and quality of the videos. The survey method was also used in the field section of the study through a questionnaire, which was administered to a purposive sample of 150 Egyptian youth, including users and content creators. The comparative approach helped the researcher identify the similarities and differences among the participants in their usage patterns and needs on the platform, as well as the types and quality of the content produced on their accounts. The researcher also relied on in-depth personal interviews with five experts in the fields of psychology, sociology, law, media, and information technology, as well as three practitioners in content production on the TikTok application. This approach aimed to obtain detailed and accurate results that contribute to providing a deeper understanding of the study's phenomenon. The results of the analytical study revealed several key indicators, including: content creators on personal accounts on the TikTok application presented four main patterns of producing short videos. These patterns encompass content production patterns, production Patterns related to the technical aspects of the content, communication-oriented production patterns, and production Patterns associated with content creator performance. The majority of the videos on the application demonstrated high quality. The researcher concluded from the field study results that content consumption was the most prominent pattern among the participants, followed by content production and then participation. The youth's usage needs for the application varied, ranging from research, exploration, self-expression, entertainment, archiving, and documentation. However, the desire for escapism and social rewards showed a decline among the users. Experts and practitioners in digital content production emphasized that enhancing the youth's experience on the application requires collaboration among five main parties: viewers, the local community, the application itself, the content creators, and the international community. This collaboration is crucial because imposing control over content and social media platforms, in general, or banning the application in the digital space is difficult.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
No physical items for this record

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 401-432.

سعت الدراسة الحالية إلى رصد وتحليل ومقارنة أنماط الإنتاج وصناعة المحتوى المقدمة كفيديوهات قصيرة بالصفحات الشخصية للشباب المصري على تطبيق تيك توك في الفترة من 1 إبريل 2022 م إلى 30 يونيو2022م، لتحديد سماتها، وأنواع المحتويات المنتجة، وتقييم جودتها في ضوء مجموعة من المؤشرات تضم (الجودة التقنية- جودة الميزات المرئية المساعدة- جودة الأداء- الشعبية)، كما تسعى في شقها التطبيقي إلي الكشف عن حاجات وأنماط استخدام الشباب المصري لتطبيق تيك توك، مع تحديد التحديات التي تواجه منتجي المحتوى في ظل خصوصية البيئة الرقمية والقانونية والاقتصادية للتطبيق، واختبار العلاقة بين أنماط الاستخدام (الاستهلاك- المشاركة- الإنتاج) وكل من: حاجات الاستخدام والتصورات الإيجابية نحو التطبيق، وفقًا للرؤى التفسيرية لنظرية الاستخدامات والإشباعات والسلوك المخطط ونموذج المحتوى المنتج بواسطة المستخدم، وهي نماذج فكرية أكاديمية متفق عليها في تفسير السلوكيات الفردية لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي.
ووظفت الدراسة منهج المسح الإعلامي في شقها التحليلي من خلال أداة تحليل المضمون لوصف وتحليل وتفسير أنماط إنتاج الشباب المصري للفيديوهات القصيرة على تطبيق تيك توك، والكشف عن خصائص وجودة الفيديوهات، واستخدمت الدراسة منهج المسح في شقها الميداني من خلال استمارة استبيان، وطُبقت على عينة عمدية من الشباب المصري مستخدمي ومنتجي المحتوى على التطبيق قوامها 150 مبحوث، أما الأسلوب المقارن فساعد الباحثة في التعرف على أوجه التشابه والاختلاف بين المبحوثين في حاجات وأنماط استخدام التطبيق، إلى جانب أنواع وجودة المحتويات المنتجة بالحسابات الشخصية.
كما اعتمدت الباحثة على أداة المقابلة الشخصية المتعمقة مع 5 مفردات من الخبراء بمجالات علم النفس والاجتماع والقانون والإعلام وتكنولوجيا المعلومات، و3 ممارسين في إنتاج المحتوى على تطبيق تيك توك؛ للوصول لنتائج تفصيلية ودقيقة تُسهم في توفير فهم أعمق للظاهرة موضوع الدراسة.
ووصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى عدة مؤشرات رئيسية، ومن أهمها: قدم منتجو المحتوى أربعة أنماط رئيسية لإنتاج الفيديوهات القصيرة بالحسابات الشخصية على تطبيق تيك توك، وتمثلوا في أنماط إنتاج للمحتوى، وأنماط إنتاج مرتبطة بالشكل الفني للمنتج المقدم، وأنماط إنتاج التواصل، وأنماط إنتاج مرتبطة بالأداء الفني لمنتج المحتوى، كما حققت غالبية الفيديوهات جودة مرتفعة على التطبيق، واستخلصت الباحثة من نتائج الدراسة الميدانية أن نمط استهلاك المحتوى هو الأبرز بين المبحوثين يليه إنتاج المحتوى ثم نمط المشاركة، وتنوعت حاجات استخدام الشباب لتطبيق ما بين البحث والاطلاع والتعبير عن الذات والتسلية والترفيه والأرشفة والتوثيق، بينما تراجع كل من الهروب من الواقع والمكافآت الاجتماعية.
وأكد الخبراء والممارسون في إنتاج المحتوى الرقمي على أن تطوير وتحسين تجربة الشباب على التطبيق يتطلب تكاتف خمس جهات رئيسية، تتمثل في المشاهد والمجتمع المحلي والتطبيق ومنتج المحتوى نفسه والمجتمع الدولي؛ لأن من الصعب فرض رقابة على المحتوى ووسائل التواصل الاجتماعي بشكل عام، أو حظر التطبيق في الفضاء الإلكتروني.

The current study aims to monitor, analyze, and compare the patterns of production and content creation by Egyptian youth on their personal profiles on the TikTok application from April 1, 2022, to June 30, 2022. The study seeks to identify the characteristics; types of content produced, and evaluate their quality based on a set of indicators, including (Technical Quality - Quality of Visual Features - Quality of Performance - Popularity). In its practical aspect, the study aims to uncover the needs and Usage behaviors of Egyptian youth on the TikTok application, while identifying the challenges facing content creators in the unique digital, legal, and economic environment of the application. The study also aims to test the relationship between the three Usage behaviors (consumption, participation, production) and both usage needs and positive perceptions of the application. This is done in accordance with the interpretative insights of Uses and Gratifications theory, the Theory of Planned Behavior, and the User-Generated Content Model, which are academic models commonly used to explain individual behaviors of social media users.
The study employed the survey methodology in its analytical aspect, using content analysis as a tool to describe, analyze, and interpret the production patterns of Egyptian youth on TikTok, as well as the characteristics and quality of the videos. The survey method was also used in the field section of the study through a questionnaire, which was administered to a purposive sample of 150 Egyptian youth, including users and content creators. The comparative approach helped the researcher identify the similarities and differences among the participants in their usage patterns and needs on the platform, as well as the types and quality of the content produced on their accounts.
The researcher also relied on in-depth personal interviews with five experts in the fields of psychology, sociology, law, media, and information technology, as well as three practitioners in content production on the TikTok application. This approach aimed to obtain detailed and accurate results that contribute to providing a deeper understanding of the study's phenomenon.
The results of the analytical study revealed several key indicators, including: content creators on personal accounts on the TikTok application presented four main patterns of producing short videos. These patterns encompass content production patterns, production Patterns related to the technical aspects of the content, communication-oriented production patterns, and production Patterns associated with content creator performance. The majority of the videos on the application demonstrated high quality. The researcher concluded from the field study results that content consumption was the most prominent pattern among the participants, followed by content production and then participation. The youth's usage needs for the application varied, ranging from research, exploration, self-expression, entertainment, archiving, and documentation. However, the desire for escapism and social rewards showed a decline among the users.
Experts and practitioners in digital content production emphasized that enhancing the youth's experience on the application requires collaboration among five main parties: viewers, the local community, the application itself, the content creators, and the international community. This collaboration is crucial because imposing control over content and social media platforms, in general, or banning the application in the digital space is difficult.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.